Dostęp do archiwalnych wydań „Wspólnoty” możliwy jest tylko dla zalogowanych prenumeratorów.
Jeżeli chcesz otrzymać dostęp napisz do nas: m.hac@municipium.com.pl
Żadne z największych polskich miast nie przeszło w XXI wieku tak wielkiej przemiany jak Katowice. Marcin Krupa, prezydent tego miasta, dał przemianie twarz, energię młodości, profesjonalne podejście i konsekwencję. Miniony rok, w którym Katowice stały się światowym centrum polityki miejskiej, pokazał, że kierunek przemian obrany wiele lat temu przez władze miasta był bardzo dobrze przemyślany.
Tytuł Europejskiego Miasta Nauki nie jest tylko ładnie brzmiącą frazą, która pozwoli nam lepiej promować miasto i uczelnie. Oznacza on ogromną intensyfikację działań na rzecz mieszkańców, studentów i pracowników naukowych. Chcemy, by nauka przestała być elitarną domeną niewielkiej grupy ludzi i stała się dobrem powszechnym – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Do tej pory władza lokalna oceniana była głównie przez pryzmat inwestycji. Budowanie infrastruktury drogowej, gmachów użyteczności publicznej czy stadionów gwarantowało realny i przeliczalny efekt podejmowanych decyzji. W sytuacji zbliżającego się kryzysu finansowego, jak również zagrożeń płynących ze zmian klimatycznych zasadne staje się pytanie, na czym będzie budowany sukces samorządowców, jak będą postrzegać swoją rolę i za co będą ich doceniać mieszkańcy?
Członkowie Związku Gmin Warmińsko-Mazurskich w liście otwartym wyrażają swój sprzeciw wobec narastającej agresji słownej i agresji fizycznej w stosunku do włodarzy miast i gmin w Polsce.
Województwo śląskie ma być nowoczesnym regionem europejskim o konkurencyjnej gospodarce – będącej efektem odpowiedzialnej transformacji – zapewniającym możliwości rozwoju mieszkańcom i oferującym wysoką jakość życia w czystym środowisku. Osiągnięcie tego celu mają wspomóc środki unijne, między innymi z programu regionalnego.
Gdzie jest najwyższy odsetek przedszkolaków? Dlaczego w niektórych gminach zużywa się więcej wody na jednego mieszkańca? Gdzie wytwarza się najwięcej odpadów? Na te i wiele innych pytań odpowiedzi – wraz z ilustracjami – można znaleźć w Systemie Monitorowania Usług Publicznych.
Organy stanowiące JST muszą działać w ramach i w granicach prawa. Prawem są też statuty gmin, powiatów i województw – ich naruszenie może skutkować nieważnością uchwały.
Po pięciu latach funkcjonowania przepisów o postępowaniu mediacyjnym widać, że obywatele nie są zainteresowani takim rozwiązywaniem sporów. Rodzi się zatem pytanie, dlaczego nie korzystamy w praktyce z instytucji, która przynosi korzyści administracji publicznej i klientom urzędu?
„Zarządzanie spółką komunalną niesie szereg wyzwań i stanowi ścieżkę do nieprzerwanego pasma sukcesów osobistych, jak również zawodowych. Tymczasem znów musiałem walczyć o swoje z miastem” – takie zdanie usłyszałem od jednego z członków zarządu, który właśnie zakończył kolejny rok prowadzenia spółki wykonującej obowiązek świadczenia usług publicznych nałożonych na nią przez gminę. Co miał na myśli?
NIK sprawdziła wykorzystanie środków Funduszu rozwoju przewozów autobusowych w woj. pomorskim. Doszła do wniosku, że cel jego powołania został osiągnięty – białe plamy transportowe znikają. Przekazywanie dotacji odbywa się jednak z problemami, szwankuje też sprawozdawczość.
W 2023 roku w kolejnym numerach „Wspólnoty” będziemy przyglądać się sektorowi ciepłowniczemu. Przedstawimy sytuację miejskich spółek, opiszemy bieżące inwestycje, zaprezentujemy innowacje. Jak wygląda dziś krajobraz na tym rynku?
Kryzys energetyczny i nadejście zimy sprawiły, że działania na rzecz czystego powietrza zeszły na dalszy plan. W efekcie ograniczenie niskiej emisji odsuwa się w czasie. Do tego dochodzą zanieczyszczenia komunikacyjne.
Nowoczesny kompleks otwarto na początku grudnia. Połączył transport kolejowy z systemem przystanków autobusów miejskich i regionalnych, a wkrótce też dalekobieżnych i międzynarodowych. Kosztował aż 200 milionów złotych i jest pełen ekologicznych rozwiązań.
Premier Mateusz Morawiecki wręczył akty nadania praw miejskich oraz klucze do miast. Jak zauważył, w większości przypadków nadanie statusu miasta to przywrócenie praw odebranych m.in. w wyniku carskich represji po powstaniu styczniowym.
Gdynia przeanalizowała popandemiczne ożywienie. W punkcie Informacji Turystycznej tylko od 1 czerwca do 31 sierpnia ub. roku obsłużono aż 16,5 tys. turystów, w tym 3 tys. z zagranicy. Wzrasta zainteresowanie Bałtykiem wśród obywateli Czech.
Ustalanie wysokości wynagrodzenia wójta, burmistrza, prezydenta miasta z uwagi na to, że dotyczy bezpośrednio wydatkowania środków publicznych, budzi emocje wśród społeczności lokalnej. Ale nie tylko mieszkańców, również radnych. A co dopiero gdy ustalenie wynagrodzenia następuje z mocą wsteczną, z którą nierzadko jest związane wysokie wyrównanie dla włodarza.
Trybunał Konstytucyjny ogłosił orzeczenie w sprawie wniosku Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego dotyczącego podstaw wydawania przez starostów decyzji administracyjnych o zatrzymaniu prawa jazdy kierowcom, którzy przekroczyli dopuszczalną prędkość o więcej niż 50 km/h na obszarze zabudowanym lub przewozili pasażerów w liczbie większej niż dopuszczalna.
Ustawodawca konstruując podział zadań pomiędzy organem stanowiącym a wykonawczym powiatu postanowił, że to zarząd jako organ kolegialny wykonuje uchwały rady. Zatem odpowiedzialność za ich wykonywanie ponosi zarząd powiatu w całości jako organ kolegialny, a nie wybrani jego członkowie.
Zakres ustawowego upoważnienia przysługującego radzie miasta przy ustalaniu strefy płatnego parkowania nie upoważnia jej do modyfikowania katalogu pojazdów zwolnionych z obowiązku uiszczania opłat za parkowanie. Katalog ten osób jest zamknięty, a jego modyfikacja może nastąpić wyłącznie na drodze ustawowej.
Ograniczenie swobody kontraktowania w zamówieniach publicznych dotyczy nie tylko braku dowolności w wyborze kontrahenta, ale także zmian do zawartej umowy. Należy je rozpatrywać wyłącznie w kontekście celu realizowanego przez przepisy o zamówieniach publicznych, tj. zapewnienia wykonawcom z UE równego dostępu do rynku zamówień. Po wejściu w życie nowelizacji z 2019 roku, która uchyliła zakaz zmiany umowy, zamawiający zyskali swobodę w jej modyfikacji, ale w pewnych granicach.
Prowadzenie obrad sesji rady w większości nie sprawia trudności organizacyjnych, choć wymaga sporego zaangażowania. Zdarza się jednak, że w związku z poruszanymi przez radnych drażliwymi społecznie tematami posiedzenie wzbudza szczególne zainteresowanie i emocje. Może dojść do sytuacji, że przewodniczący będzie musiał podejmować trudne decyzje z zakresu „policji sesyjnej”.
W 2022 roku duża część rad gmin uchwalała regulaminy wynagradzania nauczycieli, decydowała również w kwestiach związanych z ich bieżącą pracą. Wiele nie ustrzegło się od błędów, co skutkowało dużą, jak na normalne warunki, liczbą rozstrzygnięć wojewodów. Przedstawiamy i omawiamy najczęstsze błędy.
Grupa posłów Prawa i Sprawiedliwości złożyła w Sejmie projekt nowelizacji kodeksu wyborczego. Poprzez zmianę wielkości obwodów chcą wpłynąć na zwiększenie frekwencji w tegorocznych (i przyszłych) wyborach.