Dostęp do archiwalnych wydań „Wspólnoty” możliwy jest tylko dla zalogowanych prenumeratorów.
Jeżeli chcesz otrzymać dostęp napisz do nas: m.hac@municipium.com.pl
Jestem przeciwnikiem wyłączania ulicznych latarni, co jest praktykowane w całym kraju, bo brak oświetlenia miejsc publicznych to symbol upadku, zgodnie z powiedzeniem: ostatni gasi światło – mówi Eugeniusz Gołembiewski, burmistrz Kowala.
Epidemia COVID-19 i działania podejmowane przez rząd odbiły się nie tylko na budżetach przedsiębiorców czy poszczególnych obywateli. Wyraźny spadek dochodów własnych odnotowały jednostki samorządu terytorialnego, zwłaszcza we wpływach z udziałów w podatkach dochodowych i od nieruchomości. Nie może dziwić, że z niecierpliwością czekały na tarczę im dedykowaną. Gdy się już pojawiła – rozczarowała.
Sejm pracuje nad czwartą już tarczą antykryzysową. Oprócz zmian dotyczących finansów samorządowych znalazły się w niej te dotyczące zamówień publicznych. W umowach o zarządzanie PPK oraz o prowadzenie PPK nie będzie stosowany reżim ustawy – Prawo zamówień publicznych, gdy wartość zamówienia jest niższa niż progi unijne określone w tej ustawie. Ponadto sprawy przed Krajową Izbą Odwoławczą mają toczyć się bez udziału stron i uczestników.
Prawo miejscowe dostępne z poziomu jednego portalu
Samorządy są szczególnie narażone na ataki hakerów, którzy mając dostęp do danych wrażliwych mogą wyrządzić ogromne szkody zarówno samej jednostce, jak i mieszkańcom. Dlatego urzędy powinny zapewnić odporność systemów informatycznych na działania naruszające poufność, integralność, dostępność i autentyczność przetwarzanych danych oraz związanych z nimi usług oferowanych przez te systemy
Raporty, nad którymi debatowano w samorządach przed rokiem, ujawniły wiele przypadków zamieszczania w nich treści, które są zbędne i niekorzystnie wpływają na zwięzłość i przystępność dokumentów. Złe praktyki, które zdiagnozowałem, ująłem w kilku grupach, pokazując obrazowo, czym raport o stanie gminy, powiatu lub województwa nie powinien być.
Minęło ponad 7 lat od przyjęcia ustawy z 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych. Wprowadziła ona stałą, zryczałtowaną rekompensatę dla wierzyciela z tytułu kosztów odzyskiwania należności, w wysokości 40 euro. Norma, która miała być lekiem na zatory płatnicze, okazała się dużym problemem dla samorządów, które musiały wybierać między naruszeniem ustawy o finansach publicznych a windykowaniem dodatkowej opłaty, która przy niskich wartościach faktur i znikomych opóźnieniach stawała się niewspółmiernie uciążliwa oraz społecznie niepopularna.
Ustawodawca nie uregulował trybu, w jakim radni mogą realizować swoje uprawnienia. Zaniechanie legislacyjne jest źródłem wielu kłopotów. Można nawet wyobrazić sobie sytuację, w której zorganizowana grupa radnych paraliżuje funkcjonowanie samorządu.
Bezzałogowe statki powietrzne, powszechnie nazywane dronami, zyskują coraz większe zastosowanie. Okres pandemii COVID-19 pokazał, że mogą stać się użytecznym narzędziem. W wielu przypadkach znacząco obniżają koszty, skracają czas wykonywania zadań, poprawiają efekt. Należy jednak pamiętać, że drony to również ograniczenia prawne oraz liczne, nowe zagrożenia.
Po opracowaniu projektu planu łowieckiego dla konkretnego obwodu dzierżawca lub zarządca ma obowiązek zasięgnięcia opinii właściwych wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) oraz izby rolniczej. Przez wiele lat miało to charakter niesformalizowany i polegało na przystawieniu na druku pieczęci oraz złożeniu podpisu przez urzędnika. Sytuacja zmieniła się, gdy sprawią zainteresowała się Najwyższa Izba Kontroli. W efekcie uznano, że opiniowanie planu łowieckiego powinno odbywać się w drodze wydania postanowienia.
Jaki rodzaj mediów wybrać do komunikacji z mieszkańcami i otoczeniem zewnętrznym, aby działania były efektywne? Wbrew pozorom, odpowiedź jest prosta. Skuteczność działań należy zawsze oceniać w kontekście realizacji wyznaczonych wcześniej celów, a rodzaj mediów i narzędzi oznacza tylko wybór odpowiedniej drogi, pozwalającej do tych celów dotrzeć.
Związek Powiatów Polskich walczy o zmianę nieżyciowych przepisów nakładających na samorządy obowiązek budowy kanału technologicznego podczas budowy czy przebudowy dróg – nawet jeśli nigdy nikomu on nie posłuży.
Od 29 czerwca samorządy miejskie będą mogły starać się o unijne dofinansowanie na budowę, rozbudowę lub remont sieci kanalizacji deszczowej oraz zbiorników wód opadowych.
Przedszkole z placem edukacyjnym EKO-OZE, Centrum Aktywności Lokalnej – inkubator przedsiębiorczości, centrum wystawienniczo-konferencyjne – trzy obiekty wykonane w technologii pasywnej stworzą pokazowy zespół obiektów. Wszystkie będą efektem zaangażowania i pomysłowości samorządu.
Nowe okna, sufit i napis – to efekty zakończonego właśnie remontu części historycznego hangaru Szczecińskiego Aeroklubu. W imieniu miasta inwestycję wykonał Zarząd Budynków i Lokali Komunalnych.
Z docierających do mnie informacji wynika, że w urzędach samorządowych bardzo często występują dwa skrajne przypadki. Inspektor Ochrony Danych robi wszystko – od nadawania uprawnień, po opracowywanie umów lub… jest pomijany, świadomie lub nie przez kierownictwo i wdrażany w sprawy, kiedy w zasadzie już nic nie może zostać zmienione. W prawidłowej organizacji pracy inspektor powinien być włączany we wszystkie sprawy dotyczące ochrony danych osobowych. Włączenie nie oznacza jednak automatycznie wykonania.
Przy ocenie stopnia winy, lub jej braku, przy niezachowaniu terminu dla danej czynności należy brać pod rozwagę nie tylko okoliczności, które uniemożliwiły stronie jej dokonanie w odpowiednim czasie, lecz także te świadczące o podjęciu lub niepodjęciu działań mających na celu zabezpieczenie dotrzymania terminu. Do okoliczności faktycznych uzasadniających brak winy w uchybieniu terminu przez zainteresowanego lub jego pełnomocnika zalicza się np. przerwę w komunikacji, powódź, pożar, nagłą chorobę, która nie pozwoliła na wyręczenie się inną osobą.
Pandemia koronawirusa nie tylko zmieniła codzienne życie Polaków i wymusiła modyfikację planów osobistych, wpłynęła na sytuację gospodarczą kraju, ale również poważnie skomplikowała funkcjonowanie wielu aspektów życia publicznego. Przeprowadzenie wyborów prezydenckich 12 maja 2020 r. z różnych przyczyn okazało się niemożliwe. Po burzliwym, politycznym dyskursie uchwalono ustawę o szczególnych zasadach organizacji wyborów powszechnych na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych w 2020 r. z możliwością głosowania korespondencyjnego (DzU z 2020r., poz. 979). Ustawa przewiduje nałożenie na JST szeregu obowiązków związanych z organizacją wyborów.
31 lipca urzędy gmin przekażą sołtysom informacje na temat przysługujących im środków z funduszu sołeckiego i rozpoczną się zebrania wiejskie, których ostateczny termin zwołania to 30 września. Czy organizowanie takich spotkań w czasie epidemii jest możliwe, a jeśli tak, na co trzeba zwrócić szczególną uwagę? Podpowiadamy również, na co można przeznaczyć środki z funduszu sołeckiego.
W dobie koronawirusa zdecydowana część zamawiających zdecydowała się ograniczyć liczbę postępowań w sprawie zamówień publicznych. Zakończyli toczące się postępowania oraz wstrzymali rozpisywanie nowych. Teraz nadszedł czas pobudzania gospodarki. Zamówienia publiczne mogą odegrać w nim kluczową rolę. W sytuacji, gdy ceny za wykonane usługi będą oscylowały na podobnym poziomie, na wybór ofert wpłyną pozacenowe kryteria oceny.
Sejm uchwalił zmianę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona nowy system dokumentów strategicznych, które przygotowywane będą na różnych poziomach zarządzania: krajowym, regionalnym oraz lokalnym – mają być ze sobą powiązane i spójne. Zmiany obejmą też kontrakty oraz porozumienia terytorialne. Wszystko to ma służyć skutecznemu wydatkowaniu środków unijnych w przyszłej perspektywie finansowej na lata 2021–2027.