Dostęp do archiwalnych wydań „Wspólnoty” możliwy jest tylko dla zalogowanych prenumeratorów.
Jeżeli chcesz otrzymać dostęp napisz do nas: m.hac@municipium.com.pl
Według badań szwedzkich naukowców Olssona i Wikstroma w wyniku zamknięcia w soboty sklepów z napojami alkoholowymi liczba zatrzymanych nietrzeźwych osób spadła w Szwecji o l0 proc. Zauważyli również wyraźne ograniczenie liczby przypadków zakłócania spokoju publicznego, także bójek w domu. Nie stwierdzili jednak żadnych zmian ilości spożywanego alkoholu. Czy podobnie będzie w Polsce?
Widzimy tendencję wychodzenia ludzi z dużych miast. Zauważyli, że praca od świtu do nocy, zaniedbywanie rodziny i pogoń za karierą nie są tym, czego oczekują. Duże miasto nie zapewnia im spokoju, dlatego wyprowadzają się. Na przykład do Reszla, który ma czystsze środowisko, zdrowe powietrze i należy do sieci miast Cittaslow bardzo dbających o jakość życia i lokalne tradycje – mówi burmistrz Marek Janiszewski.
Koncepcja nowego Prawa zamówień publicznych wskazuje na konieczność przeprowadzenia szerokiej debaty nad obniżeniem tzw. progu bagatelności, a więc kwoty, od której zamawiający ma obowiązek stosowania ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (DzU z 2017 r., poz. 1579), dalej: „PZP” (obecny art. 4 pkt 8 tej ustawy).
Czerwiec upływa pod znakiem konsultacji na temat Koncepcji nowego prawa zamówień publicznych. Rozpoczęto je 6 czerwca od śniadania prasowego, podczas którego przedstawiciele mediów, a za ich pośrednictwem opinia publiczna, dowiedzieli się o Koncepcji nowego Prawa zamówień publicznych przygotowanej przez zespół ekspertów złożonych z przedstawicieli Urzędu Zamówień Publicznych oraz Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii. Dokument ten ma tworzyć podwaliny pod projekt nowej ustawy, która zgodnie z zapowiedziami ma usprawnić proces udzielania zamówień w Polsce.
Kontynuując temat „drabiny płacowej dla burmistrzów” (Wspólnota z 20.05.2017 r. i 2.06.2018 r.) wypada stwierdzić, że w temacie ich wynagrodzeń, tak jak prezes J. Kaczyński kazał, tak rząd zrobił. W rozporządzeniu z 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych Rada Ministrów obniżyła od 1 lipca 2018 r. wynagrodzenia zasadnicze prezydentom, burmistrzom i wójtom gmin i miast.
Niektórzy samorządowcy popełniają tak proste błędy, że aż trudno uwierzyć, że czynią to nieumyślnie. Potem nie radzą sobie z wybrnięciem z kryzysu. Podpowiadamy, co zrobić, żeby przegrać w wyborach. Albo czego uniknąć, by nie wpaść w tarapaty.
Sopot, Warszawa, Rzeszów, Poznań i Katowice to pierwsza piątka najbardziej obywatelskich miast według Fundacji Schumana.
Najciekawsze zmiany zaszły w woj. opolskim. Dobrzeń Wielki z 16 pozycji wśród gmin wiejskich w 2016 roku spadł na jedno z ostatnich – 1537. Niewiele mniej dramatyczny spadek (z 752. na 1510 miejsce.) zaliczyła inna gmina – Dąbrowa. Komprachcice – już wcześniej niezbyt zamożne – zajęły tym razem ostatnie miejsce zyskując miano najuboższej gminy w całym kraju. To efekt aneksji części terytoriów tych gmin przez Opole.
Samorząd to największy zamawiający na rynku zamówień publicznych. Rocznie ponad 40 proc. liczby zamówień i ponad jedna trzecia ich łącznej kwoty (czyli około 30 mld zł) pochodzi od samorządów. Stąd pytanie o ryzyko nadużyć w tym obszarze jest jak najbardziej zasadne.
Program „Dobry Start” to 300 zł jednorazowego wsparcia dla wszystkich uczniów rozpoczynających rok szkolny. Rodziny otrzymują świadczenie bez względu na dochód. Wnioski o to świadczenie można składać: online już od 1 lipca, a od 1 sierpnia w wersji papierowej. Przyjmowane one będą do 30 listopada. Świadczenie dobry start w wysokości 300 zł raz w roku (jednorazowo) przysługuje w związku z rozpoczęciem przez dziecko roku szkolnego.
Wspólność mienia to warunek powstania solidarnej odpowiedzialności za zobowiązania cywilnoprawne dotyczące tego mienia (art. 370 kodeksu cywilnego). Zasada solidarnej odpowiedzialności za zobowiązania dotyczące wspólnego mienia obowiązuje także w podatkach typu majątkowego. O ile jednak solidarna odpowiedzialność za zobowiązania cywilnoprawne dotyczące wspólnego mienia może być wyłączona mocą decyzji stron, o tyle solidarnej odpowiedzialności podatkowej wyłączyć nie można.
Ustawa z 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (tekst jednolity: DzU z 2017 r. poz. 2203) obowiązuje już niespełna pół roku, a problemów legislacyjnych związanych z praktycznym jej stosowaniem nie brakuje. Jednym z nich jest kwestia stanowienia tzw. uchwał dotacyjnych, obejmujących w szczególności niepubliczne placówki oświatowe (przedszkola, szkoły), dla których upoważnienie ustawowe wynika z art. 38 ust. 1. W ramach niniejszego opracowania przybliżmy wybrane kwestie, które sprawiały i nadal sprawiają trudności legislacyjne w działalności jednostek samorządu terytorialnego.
W polskim systemie prawnym nie został wprost wyrażony normatywny obowiązek uzasadniania uchwał organów samorządu terytorialnego, choć wymóg taki występuje czasem w przepisach szczególnych (np. w przypadku uchwał w sprawie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego). Z tego powodu znaczenie tego elementu aktu normatywnego jest bagatelizowane, co w wielu przypadkach ma negatywne konsekwencje, nie wyłączając stwierdzenia nieważności uchwały.
Rząd przyjął projekt ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności gruntów. Ma on wzmocnić prawa osób zamieszkujących na gruntach publicznych oddanych w użytkowanie wieczyste. Najważniejszą korzyścią dla właścicieli lokali będzie przewidywalność wysokości opłat przekształceniowych, które zastąpią zmienne (często gwałtownie zwiększające się) opłaty z tytułu użytkowania wieczystego.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o podatku leśnym, przedłożony przez ministra energii. Doprecyzowano w nim zasady opodatkowania gruntów, z których korzystają przedsiębiorcy w związku z posadowieniem na nich infrastruktury służącej do przesyłania albo dystrybucji płynów, pary, gazów lub energii elektrycznej oraz infrastruktury telekomunikacyjnej.
W Sejmie trwają prace nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Ma ona zapewnić usprawnienie i zwiększyć efektywność systemu wdrażania RLKS. Zmiany w projektowanej ustawie wynikają z doświadczeń zebranych z wdrażania RLKS, w szczególności ze środków EFSI innych niż EFRROW.