Dostęp do archiwalnych wydań „Wspólnoty” możliwy jest tylko dla zalogowanych prenumeratorów.
Jeżeli chcesz otrzymać dostęp napisz do nas: prenumerata@municipium.com.pl
Zgodnie z obowiązującymi przepisami właściciele i użytkownicy wieczyści nieruchomości sąsiadujących z nieruchomością dzieloną mają możliwość uczestniczenia w procesie jej podziału, ale tylko w zakresie dotyczącym przebiegu jej zewnętrznych granic.
Kwestia dopuszczalności wykorzystania monitoringu wizyjnego w ogólności, jak i konkretnie w szkołach była od wielu lat przedmiotem kontrowersji. Jednocześnie przeznaczono na podstawie rozporządzeń znaczne środki finansowe w ramach programów rządowych na wyposażenie szkół w urządzenia monitoringu, np. rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 23 czerwca 2015 r. w sprawie realizacji Rządowego programu wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkoły w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach – „Bezpieczna+”). Z uwagi jednak na całkowity brak regulacji w tym zakresie na poziomie ustawowym, kolejni Rzecznicy Praw Obywatelskich wskazywali na brak podstawy prawnej do tego typu działań, apelując o wprowadzenie jasnej i przejrzystej regulacji dotyczącej dopuszczalności stosowania monitoringu, jego zakresu, sposobu przechowywania i ochrony danych.
Zarządca drogi może odmówić wydania zezwolenia na lokalizację zjazdu z drogi publicznej lub wydać zezwolenie na lokalizację zjazdu na czas określony ze względu na wymogi wynikające z warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne.
Od kilku lat pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego (JST) a operatorami systemów dystrybucyjnych (OSD) toczy się zawiła dyskusja w zakresie zasad ponoszenia kosztów finansowania oświetlenia ulicznego. Główną oś sporu stanowi wykładnia pojęcia „finansowania oświetlenia” zawarta w ustawie prawo energetyczne. W zasadzie z pozoru jasna definicja, w praktyce napotyka na szereg wątpliwości natury prawnej i technicznej, szczególnie w kwestii rozgraniczenia ciężarów związanych z zakresem finansowania oświetlenia, jakie powinna ponosić gmina a jakie przedsiębiorstwo energetyczne świadczące usługi dystrybucji energii elektrycznej.
Uchwalenie w dniu 9 marca 2017 r. ustawy o związku metropolitalnym w województwie śląskim jest odpowiedzią na zgłaszany od wielu lat przez różnego rodzaju środowiska, głównie samorządowe postulat stworzenia dodatkowych rozwiązań legislacyjnych umożliwiających pogłębienie współpracy gmin w wymiarze metropolitalnym. Jest to fakt bezprecedensowy w historii polskiego samorządu terytorialnego. Ponieważ projekt ten może nabrać charakteru pilotażowego doświadczenia z jego realizacji mogą mieć istotny wpływ na dalsze rozwiązania legislacyjne dla obszarów metropolitalnych.
Samorządy i samorządowcy coraz śmielej, ale wciąż zbyt rzadko, wykorzystują media społecznościowe do promocji siebie i swoich działań.
Nowoczesna bryła warszawskiego Domu Kultury Kadr, zielone dachy filii Dąb MDK Koszutka w Katowicach czy Centrum Dziedzictwa Kulturowego w Pruszkowie. Domy kultury zmieniają swój wizerunek. I dotyczy to nie tylko oferty kulturalnej czy edukacyjnej, ale przede wszystkim zmienia się koncepcja architektoniczna budynków.
Miasto to nie tylko reprezentacyjne parki, ale także niewielkie przestrzenie między budynkami, będące we władaniu innych podmiotów, zdegradowane i wymagające kilkusettysięcznych nakładów. Tychy postanowiły w nie zainwestować.
Dalszy rozwój prężnie rozwijającej się gminy wymaga ofiar. Podwarszawskiej Jabłonnie część lasów chce odebrać Legionowo. A to dlatego, że boryka się z poważnym problemem: jest miastem z największą gęstością zaludnienia w Polsce (4 tys. osób na km kw.). Jabłonna z kolei aspiruje do miana najbardziej zaludnionej gminy w powiecie legionowskim – przewiduje aż czterokrotne zwiększenie liczby swojej ludności. Oba samorządy potrzebują terenów rekreacyjnych.
Podstawową korzyścią ze stosowania regrantingu jest możliwość wsparcia wielu małych, lokalnych inicjatyw mieszkańców, niekoniecznie realizowanych przez organizacje pozarządowe.
Zadłużenie polskich samorządów wzrosło w poprzedniej perspektywie UE z 28 mld zł w 2008 roku do 69 mld zł na koniec 2016 r. Przed nami wzmożone inwestycje związane z obecną perspektywą budżetową. Mamy prawo przypuszczać, że zadłużenie wzrośnie w podobnym stopniu. Czego nas nauczyła poprzednia 8-latka? Czy nauczyliśmy się odróżniać dobry dług od złego? Czy dług w ogóle może być dobry?
Czy obecny indywidualny wskaźnik to narzędzie rzeczywiście określające zdolność jednostki samorządu terytorialnego do obsługi zadłużenia? Obserwując codzienną praktykę, można nabrać wątpliwości. Liczba jego wad jest tak duża, że każe postawić pytanie: czy jest lepszy niż poprzednie sztywne wymogi?
W sporze, który rozgorzał wokół dekomunizacji m.in. nazewnictwa ulic pojawił się bardzo interesujący wątek z punktu widzenia ustrojowo-proceduralnego. Przedstawiciele niektórych samorządów, ogłaszając niezadowolenie z faktu dekomunizacji nazewnictwa obiektów i urządzeń użyteczności publicznej zapowiadają, że w sytuacji, gdy wojewoda zarządzeniem zastępczym dokona zmiany nazw ulic na terenie ich gmin – ponownie przemianują je według własnego uznania, na podstawie przepisów ogólnych zawartych w ustawie z 8 marca o samorządzie gminnym.
Projekt ustawy z 20 września 2017 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z uproszczeniem procesu inwestycyjno-budowlanego zamierza wprowadzić możliwość teoretycznie prostszego i szybszego sposobu określania przeznaczenia terenów. Narzędziem, jakie ma temu służyć, ma być plan regulacyjny. Ten ostatni ma stanowić opracowanie, w ramach którego zostaną wyznaczone granice obszaru zorganizowanego inwestowania (OZI) oraz jednocześnie uregulowany zostanie sposób gospodarowania przestrzenią w tym obszarze.
Pisanie o przygotowanym przez Prawo i Sprawiedliwość, a skierowanym do Sejmu na początku listopada br., projekcie ustawy o zmianie niektórych ustaw „w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych”, jest niewdzięczne. Przy posiadanej przez tę partię większości w obu izbach parlamentu i jej silnej determinacji, by jak najszybciej uchwalać przedstawiane akty, głosy analityczne czy krytyczne nie mają dla procedury legislacyjnej większego znaczenia.
Jak zatrzymać turystów jadących tradycyjnie do Zakopanego i jak przyciągnąć miłośników jazdy rowerem oraz dzikiej, nieskażonej przyrody, opowiada burmistrz Nowego Targu Grzegorz Watycha.
Raport, jaki przygotował międzyresortowy zespół analizujący działanie administracji w obliczu sierpniowych nawałnic, opisujący braki po stronie instytucji centralnych i lokalnych, ma zdecydowany antysamorządowy przechył. Niedziałające systemy alarmowe i ostrzegawcze, brak przekazywania informacji, brak dyżurów i skutecznego zarządzania kryzysowego, opieszałość w wypłatach odszkodowań... Sugestie? Więcej władzy dla instytucji rządowych, a samorządy karać za opieszałość!