Dostęp do archiwalnych wydań „Wspólnoty” możliwy jest tylko dla zalogowanych prenumeratorów.
Jeżeli chcesz otrzymać dostęp napisz do nas: prenumerata@municipium.com.pl
Od wprowadzenia nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych minął już ponad rok. W tym czasie Krajowa Izba Odwoławcza (KIO) wydała kilkanaście orzeczeń, które oparła o stan faktyczny uwzględniający zmiany, jakie wprowadzono w treści ustawy w 2016 r. W niniejszym artykule omówię najciekawsze orzeczenia wydane przez KIO od grudnia 2016r.
Negatywnie należy ocenić wprowadzenie świadczenia 500 plus przed uregulowaniem kwestii Funduszu Alimentacyjnego, a w szczególności aktualizacji niskiego kryterium dochodowego.
Pomoc publiczna jest w Unii Europejskiej co do zasady zakazana. To proste założenie, którego prawną podstawę stanowi art. 107 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej pociąga za sobą istotne konsekwencje praktyczne dla całego sektora publicznego.
„Skierowanie decyzji do osoby” oznacza, że decyzja ta orzeka o jej uprawnieniach lub obowiązkach wynikających z przepisów prawa. Czym innym jest natomiast „doręczenie decyzji”, które oznacza przesłanie decyzji określonej osobie. Rozróżnienie ww. pojęć jest szczególnie istotne w przypadku analizy przesłanek do stwierdzenia nieważności decyzji administracyjnej, określonych przepisami ustawy Kodeks postępowania administracyjnego.
Dziury w drogach czy oblodzone chodniki to w wielu miejscach przykra codzienność. Nie oznacza to jednak braku odpowiedzialności odszkodowawczej za powstałą z tego powodu szkodę. Jeżeli ktoś wjechał w dziurę w drodze, wskutek czego został uszkodzony jego samochód lub przewrócił się na oblodzonym chodniku może wystąpić o odszkodowanie do zarządcy terenu. W poniższym artykule przedstawione zostaną zasady odpowiedzialności za szkodę oraz sposób ustalenia podmiotu zobowiązanego do wypłaty odszkodowania.
Potrzebna jest pula pieniędzy, aby pomagać małym jednostkom inwestować w projekty zgodne z oczekiwaniami mieszkańców i wyrównywać jakość życia w obrębie całej metropolii – mówi Kazimierz Karolczak, nowo powołany przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Tłumaczy też, jak będzie teraz wyglądało pozyskiwanie inwestorów. Czy rywalizacja miast ma jakąkolwiek szansę przerodzić się we współpracę?
Przepisy ustawy o Krajowym Zasobie Nieruchomości nakładają zarówno kolejne, nowe obowiązki na jednostki gospodarujące nieruchomości Skarbu Państwa, ale przewidują również relatywnie wysokie kary za brak ich wypełnienia.
W artykule „Rady nadzorcze spółek komunalnych po zmianach”, opublikowanym we Wspólnocie nr 16/2017 (1230) z 12 sierpnia 2017 r. znajdujemy odpowiedź na pytanie „Czy przedstawiciele pracowników w radzie nadzorczej spółki komunalnej muszą spełniać zaostrzone kryteria?” Artykuł skupia się na kwestiach: 1) wymogu posiadania przez przedstawicieli pracowników „szczególnych kwalifikacji uprawniających do zasiadania w składzie rady nadzorczej (np. uzyskania tytułu doktora nauk prawnych, ekonomicznych, złożenie egzaminu dla członków rad nadzorczych, posiadanie tytułu adwokata, radcy prawnego, biegłego rewidenta i inne)”, oraz 2) możliwości pozostawania takiego przedstawiciela pracowników w stosunku pracy ze spółką komunalną. Poniżej chciałbym przedstawić swoją polemikę z tym tekstem.
Autorzy zwycięskich prac konkursowych na modelowy budynek wielorodzinny w ramach programu Mieszkanie Plus dzielą się swoimi spostrzeżeniami z czytelnikami „Wspólnoty”. Udowadniają, że da się zaprojektować energooszczędne domy, które nie rodzą dodatkowych kosztów eksploatacyjnych, a przestrzeń życiowa nie tylko może dawać poczucie komfortu, ale i stwarzać możliwość nawiązywania i podtrzymywania dobrych relacji sąsiedzkich.
Na koniec 2016 r. zadłużenie samorządów przekroczyło 69 mld zł, a skarbnicy już przewidują w WPF-ach konieczność zaciągnięcia kolejnych 31,5 mld zł w latach 2017–2019, w większości na wkłady własne do projektów współfinansowanych przez UE. Czy można to zrobić nie zagrażając bezpieczeństwu finansowemu samorządów? Na co zwrócić uwagę i jakie rozwiązania są dostępne na rynku, zwłaszcza dla małych i średnich samorządów?