Dostęp do archiwalnych wydań „Wspólnoty” możliwy jest tylko dla zalogowanych prenumeratorów.
Jeżeli chcesz otrzymać dostęp napisz do nas: m.hac@municipium.com.pl
Postulat limitowania kadencji organów wykonawczych gminy to pomysł nie tylko zły, ale wręcz ograniczający tempo rozwoju kraju. Samorządy odpowiadają za 45 proc. wydatków sektora finansów publicznych, w tym za 75 proc. środków publicznych przeznaczanych na inwestycje – pisze Zygmunt Frankiewicz, prezydent Gliwic, prezes Związku Miast Polskich. – Sposobem na wygranie wyborów w miastach nie jest długi staż i wynikające z tego wpływy. Wyborcy są dobrze zorientowani i dojrzali. Demokratyczna weryfikacja dokonań samorządowców w Polsce działa.
Czy na zmianie wieku obowiązku szkolnego samorządy znacząco stracą, jak przekonują niektórzy, czy może wręcz zyskają? Jak zwykle odpowiedź nie jest prosta. Pełnej prawdy nie mówią ani samorządy alarmujące o stratach finansowych, ani ministerstwo, które przekonuje, że gminy otrzymały ekstraśrodki na finansowanie przedszkoli. O tym, jak bardzo skomplikowana jest sytuacja, pokazują dane z ankiety przeprowadzonej przez regionalne organizacje samorządowe.
Rozmowa z Dariuszem Zielińskim, burmistrzem miasta i gminy Góra Kalwaria
Dublowanie członkostwa w Ogólnopolskim Porozumieniu Organizacji Samorządowych i w korporacjach prowadzi do sporów kompetencyjnych – uważają przedstawiciele Związku Gmin Wiejskich RP. Nie chcemy rywalizować, możemy być przydatni – odpowiadają przedstawiciele OPOS.
Dobrej jakości opisy stanowisk pracy są niezwykle przydatne, jeśli nie niezbędne, dla przeprowadzenia efektywnej rekrutacji i selekcji personelu, gdyż pozwalają na lepsze przygotowanie procedur, metod i narzędzi w tych procesach. Dotyczy to zarówno rekrutacji wewnętrznej, kiedy poszukujemy kandydatów wśród aktualnych pracowników, jak i zewnętrznej, gdy pozyskujemy aplikacje spoza organizacji.
Wydarzenia kulturalne i rozrywkowe mogą stać się doskonałym narzędziem do promocji miasta lub gminy. Sęk w tym, że święta miast służą przede wszystkim do promocji wewnętrznej i budowania dumy mieszkańców ze swojej miejscowości, ale praktycznie kompletnie nie mają znaczenia w budowaniu zewnętrznego wizerunku miasta.
Wraz ze zbliżającym się terminem implementacji nowych dyrektyw zamówieniowych nasila się dyskusja na temat zakresu i formy uregulowania w polskim porządku prawnym tzw. zamówień in-house.
Początek roku budżetowego to pozornie spokojny czas. Uchwalony budżet i wieloletnia prognoza finansowa dają poczucie względnego komfortu planowania przyszłości. Jednak już za chwilę w wielu jednostkach tę sielankę zakłóci kolejny etap walki z art. 243 ustawy o finansach publicznych.
Dworzec kolejowy w Poznaniu jest przykładem tego, jak przestrzeń komercyjna może zdominować funkcje dworcowe i utrudnić życie podróżnym. Projektując centrum przesiadkowe, lepiej przeanalizować rozwiązania zastosowane np. w węźle Metro Marymont w Warszawie, jednym z najlepszych tego typu w Polsce.
Spójne standardy, racjonalne planowanie, a przede wszystkim oszczędności – Urząd Marszałkowski Woj. Mazowieckiego zaczyna właśnie pilotażowe zakupy grupowe. Chodzi o wspólne przetargi dla urzędu i 42 jednostek zależnych na zakup m.in. artykułów biurowych, spożywczych, pocztowych czy paliwa.
W przeszklonym budynku o powierzchni ponad 2,7 tys. mkw. oprócz sali koncertowej znajdują się wypożyczalnia i czytelnia dla dzieci i dorosłych, biblioteka muzyczna oraz naukowa. Całość kosztowała ponad 33 mln zł.
Brama Poznania to nie muzeum. Nie znajdziemy tu zabytkowych eksponatów schowanych za pancernymi szybami. Żadnych gablot z wykopanymi z ziemi elementami pradawnej ceramiki czy narzędzi z czasów Mieszka I. W Interaktywnym Centrum Historii Ostrowa Tumskiego wykorzystamy za to swoje zmysły i pobudzimy umysł, by z wykorzystaniem najnowocześniejszej elektroniki poznać tajemnice ziemi pierwszych Piastów.
W listopadzie 2014 r. twarze kandydatów i kandydatek do władz samorządowych patrzyły na nas z plakatów i billboardów. Rok później uczestnicy akcji „Masz głos, masz wybór” sprawdzili, czy nadal można ich zobaczyć – tym razem osobiście. Czy przychodzą na dyżury? Czy łatwo jest się z nimi umówić?
W toku procedury absolutoryjnej może dojść do wielu sytuacji, które budzą wątpliwości natury interpretacyjnej i co do których regulacje przepisów prawa w tym zakresie nie zawsze dają odpowiedź, jak w takich sytuacjach należy się zachować i jak stosować regulacje prawne w tym zakresie.
Krytyka oraz oburzenie zawsze towarzyszą obniżkom oceny państw przez światowe agencje ratingowe. Gdy kilka lat temu Standard & Poor’s obniżał rating Włochom, kolebka współczesnej Europy oskarżyła go o brak w ocenie wiarygodności kredytowej wartości dziedzictwa kulturowego oraz artystycznego Italii. Dzisiaj, pierwszy raz w historii polskiego ratingu, mamy do czynienia z taką sytuacją odnośnie do naszego kraju. Przez niedawny kryzys wiarygodność agencji mocno spadła. Czy to znaczy, że lepiej żyć bez tych „niesprawiedliwych” firm?
Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie audytu wewnętrznego oraz informacji o pracy i wynikach tego audytu (Dz.U.2015.1480), uchylono przepisy rozporządzenia z dnia 1 lutego 2010 r. w sprawie przeprowadzania i dokumentowania audytu wewnętrznego (Dz.U.2010.21.108). Obowiązuje ono od 1 stycznia 2016 r., przy czym przepisy dotyczące planu audytu, obowiązywały już od od 13 października 2015 r. (14 dni od ogłoszenia tego aktu, tj. od 28 września 2015 r.).
W zakresie prowadzonych aktualnie procedur sporządzania planów miejscowych istota zmian wprowadzonych ustawą o rewitalizacji dotyczy, po pierwsze, określenia zakresu merytorycznych ustaleń uzasadnienia planu miejscowego, po wtóre, określenia przesłanek stanowiących podstawę stwierdzenia nieważności planów miejscowych. Obydwie budzą naszym zdaniem kontrowersje.
Czy 2016 rok będzie okresem przełomowym dla gmin i powiatów w zakresie publicznego transportu zbiorowego? Czy każdy samorząd powinien w 2016 r. przygotować się na rewolucję, jaka go czeka od 1 stycznia 2017 r. w zakresie organizowania i finansowania publicznego transportu zbiorowego, czy może dotyczy to tylko gmin posiadających powyżej 50 tys. mieszkańców i powiatów posiadających powyżej 80 tys. mieszkańców? Czy nowa rzeczywistość prawna, do której gminy i powiaty przygotowują się powoli od 2011 r., ostatecznie zacznie funkcjonować od 1.01.2017 r. Wreszcie czy nadąży za tym krajowy ustawodawca, wypełniając polskie przepisy odpowiednimi regulacjami w zakresie zamówień publicznych i koncesji na usługi? Te i inne pytania stawiają sobie obecnie osoby odpowiedzialne za funkcjonowanie publicznego transportu zbiorowego.
Od 1 stycznia 2016 roku płaca minimalna pracownika zatrudnionego w pełnym wymiarze czasu wynosi 1850 zł. Warto pamiętać, jakie składniki wynagrodzenia brane są pod uwagę przy obliczaniu minimalnej pensji. Nie jest to bowiem jedynie wynagrodzenie zasadnicze.