Dostęp do archiwalnych wydań „Wspólnoty” możliwy jest tylko dla zalogowanych prenumeratorów.
Jeżeli chcesz otrzymać dostęp napisz do nas: prenumerata@municipium.com.pl
Publiczna dyskusja na temat problemów organizacji i finansowania oświaty skupia się na kwestiach przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów. Bardzo niewiele miejsca poświęca się edukacji ponadgimnazjalnej. Są to obecnie: liceum ogólnokształcące, technikum lub zasadnicza szkoła zawodowa. Organizacja i finansowanie tych szkół jest zadaniem własnym powiatów – odpowiednio ziemskich i grodzkich.
Działalność muzeów w zakresie edukacji regionalnej pokazuje, że ich rola jako ośrodków oddziaływania dydaktyczno-wychowawczego jest bezcenna. Placówki doskonale realizują zadania, są ostoją tradycji i kultury ludowej. Nie tylko gromadzą pamiątki przeszłości, ale i troszczą się, aby dziedzictwo regionu zostało przekazane kolejnym pokoleniom. Pielęgnują walory kultury ludowej w nowych warunkach cywilizacyjnych. Realizują także potrzebę identyfikacji ludzi z małą ojczyzną.
5 grudnia na uroczystość włączenia świątecznych iluminacji w Warszawie przyszły takie tłumy, że aż zablokowały paradę ze świętym Mikołajem. Polacy chcą cieszyć się nastrojem zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia, dlatego kolorowe światełka rozświetliły wszystkie miasta, od Bałtyku po Tatry.
Miasta i regiony chcą „grać” w filmach, serialach i teledyskach. Są skłonne nawet za to płacić i nie ma się czemu dziwić, gdyż aktualnie jest to jedna z bardziej efektywnych form promocji. Łatwo jednak przy tym zaliczyć wizerunkowa wpadkę.
Dobiega końca budowa Centrum Spotkania Kultur w Lublinie. Do gmachu weszli już pierwsi widzowie, a wydarzenie poprzedziło symboliczne obalenie muru lubelskiego, czyli przewrócenie ogrodzenia otaczającego inwestycję. Centrum powstało w miejscu nieukończonego od ponad 40 lat budynku teatru.
Sześć zakładów termicznego przekształcania odpadów powstaje w tym momencie w Polsce. Po oddaniu ich do eksploatacji potencjał odzysku energii z odpadów komunalnych wzrośnie 20-krotnie! Rocznie zakłady będą przerabiać milion ton śmieci. Budowa spalarni to jednak dla samorządów droga przez mękę. Procedura przygotowawcza trwa wiele lat, uzyskanie dofinansowania obwarowane jest wieloma restrykcjami, do tego trzeba pokonać silny opór lokalnych społeczności.
19 grudnia, po 50 latach nieobecności, komunikacja szynowa powróciła na ulice Olsztyna. W najbliższych sześciu latach z budżetu Unii Europejskiej na rozwój tego środka transportu polskie samorządy powinny dostać przeszło 13 mld zł.
Exposé premier Beaty Szydło spotkało się z dużym oddźwiękiem. Samorządowcy zastanawiają się, z jakimi kosztami będą wiązać się zapowiedziane reformy. Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska, alarmuje, że tylko na zwiększeniu kwoty wolnej od podatku miasto straci 127–133 mln zł rocznie. Poniżej przedstawiamy jego szczegółowe wyliczenia.
Do końca 2023 roku obowiązuje okres przejściowy, w którym możliwe jest prowadzenie przedsięwzięć rewitalizacyjnych na trzy różne sposoby. Od 1 stycznia 2024 r. jedyną podstawą realizacji przedsięwzięć rewitalizacyjnych w gminach będzie gminny program rewitalizacji przyjęty uchwałą rady zgodnie z wymogami z ustawy z 9 października 2015 r. o rewitalizacji.
Inicjowanie i przeprowadzanie referendum na szczeblu krajowym i samorządowym ma być łatwiejsze i skuteczniejsze. A to dzięki obniżeniu progów liczbowych co do zbierania podpisów i frekwencji. Zaś wola obywateli wyrażona w referendum będzie wiążąca dla organów państwa czy samorządu.
Nowelizacja rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” przyniosła ze sobą szereg nowych instytucji, jak przepisy epizodyczne czy postanowienia dotyczące konstruowania przepisów o karach pieniężnych. W niniejszym artykule przedstawione zostaną konsekwencje tej nowelizacji dla podmiotów wydających akty prawa miejscowego.
Z bogatego dorobku Andrzeja Porawskiego, który starczyłby na niejedną książkę, wybrałem kilka zdarzeń ilustrujących od kiedy i w jaki sposób działa nasz bohater. Po której stronie stoi oraz jakimi cechami się odznacza. To wystarczy, by uświadomić sobie, że mamy do czynienia z człowiekiem legendą.
Nikt w samorządzie nie może powiedzieć, że nie zna lub nie spotkał Porawskiego. Bo Andrzej Porawski wszędzie w Polsce był i nadal intensywnie bywa. Organizuje posiedzenia różnych gremiów Związku Miast Polskich – w wielkich metropoliach i miasteczkach powiatowych. Bywa na wszystkich większych konferencjach. Jest pożądanym mówcą, panelistą, rozmówcą. Niezwykle kompetentny, zawsze na bieżąco poinformowany, niezmordowany.
Andrzej Porawski opowiada nam, czym różni się współczesny samorząd od tego z lat 90., jakie postaci wywarły największy wpływ na jego działalność w Związku Miast Polskich, i dlaczego samorządowcy nie są w stanie przeciwstawić się zapędom kolejnych rządów do nadregulacji.