Dostęp do archiwalnych wydań „Wspólnoty” możliwy jest tylko dla zalogowanych prenumeratorów.
Jeżeli chcesz otrzymać dostęp napisz do nas: m.hac@municipium.com.pl
Doświadczenia zdobyte na przestrzeni 25 lat funkcjonowania w Polsce reaktywowanego samorządu terytorialnego skłaniają do postawienia pytania o potrzebę dalszych zmian w tym zakresie oraz o tryb ich przeprowadzania.
Restytucja samorządu terytorialnego w Polsce w 1990 r. zapoczątkowała budowę społeczeństwa obywatelskiego i struktur państwa demokratycznego. Była jedną z najważniejszych reform ustrojowych państwa. Bilans 25-lecia polskiego samorządu wypada zdecydowanie pozytywnie.
Gdyby brać pod uwagę wydatki na kulturę fizyczną w przeliczeniu na jednego mieszkańca, to właśnie gminy wiejskie odniosłyby w naszym rankingu największy sukces.
Credo Dziwnowa to aktywny wypoczynek, czyli popularyzowanie zdrowego trybu życia. Samorząd od lat stara się w strategii promocyjnej sytuować gminę nie tylko jako wymarzone miejsce całorocznego wypoczynku, ale i pielęgnować swój sportowy wizerunek.
Drugie miejsce w rankingu „Wspólnoty” nie jest w przypadku Kozienic jedynie potwierdzeniem realizowanej konsekwentnie od kilku lat strategii. W 2014 roku gmina już po raz drugi otrzymała wyróżnienie „Sportowa Gmina”, przyznawane samorządom, które umiejętnie łączą budowę nowoczesnych obiektów z programem rozwoju sportu i rekreacji w regionie.
Od kiedy Unia Europejska wspiera budowanie wielkich obiektów sportowych, wydatki dużych miast na ich utrzymanie zdecydowanie rosną. Często w ciągu kilku lat o kilkadziesiąt procent.
Sport, kultura fizyczna i stworzenie warunków do różnorodnych form aktywności ruchowej to priorytetowe działania zarządu woj. lubuskiego. Szczególny nacisk położono na rozbudowę infrastruktury sportowej, współpracę z organizacjami pozarządowymi, a przede wszystkim na wspieranie sportu dzieci i młodzieży.
Wydatki na utrzymanie obiektów sportowych stanowią powyżej 30 proc. wydatków bieżących na sport i kulturę fizyczną w powiatach, małych miastach oraz gminach miejsko-wiejskich i stale się zwiększają. W dużych miastach w ciągu 3 lat udział wydatków na utrzymanie takich obiektów wzrósł dwukrotnie i wynosi ponad 11 proc. całości wydatków sportowych. A gminy nadal sporo inwestują.
Banki chętnie angażują się w segment samorządowy, zapewniając miastom czy województwom obsługę kasową, finansowanie inwestycji i doradztwo. Coraz częściej też podpowiedzą, jak usprawnić zarządzanie gotówką, a nawet sprawią, że kolejki do kas w urzędzie będą krótsze.
Czy ustawowe ograniczenie liczby radnych jest konieczne? Były burmistrz Gołdapi przekonuje, że niekoniecznie. Gminy, w których rządzący nie zmieniają się od 7 kadencji, są ogromną rzadkością.
Przed nowym wójtem Kobylanki niełatwa przyszłość: zadłużenie gminy przekraczające 80 proc. dochodów budżetu, kredyty z ogromnymi odsetkami, walka o utrzymanie wymogów indywidualnego wskaźnika zadłużenia, a na dokładkę problemy z płynnością.
Poniżej przedstawiamy efekt przemyśleń, jakie towarzyszyły nam podczas kolejnego etapu prac przygotowawczych w zakresie finansowego zbilansowania projektu realizowanego w formule PPP, tj. budowy spalarni odpadów w Poznaniu, w którym istotną rolę odegrały negocjacje w zakresie ostatecznego kształtu procedury zabezpieczeń ryzyka rynkowego i zawierania transakcji zabezpieczających.
Sześciu kandydatów powalczy 15 marca o urząd prezydenta Zielonej Góry, wśród nich Janusz Kubicki, główny architekt połączenia miasta z obwarzankową gminą. Fuzja samorządów, choć zakończona sukcesem, obnażyła potężną lukę w prawie samorządowym – brak przepisów dotyczących procedur łączenia się gmin. Kubickiemu udało się wyjść z tego obronną ręką, dlatego dziś wydaje się on pewnym zwycięzcą wyborów.
Często spotykamy się z przejawami braku zaufania władz centralnych dla władz lokalnych. Prawodawcy wydaje się, że jeśli nie ureguluje szczegółowo wszystkich możliwych kwestii, to państwo będzie źle działało – mówi Prezydent RP Bronisław Komorowski w specjalnym wywiadzie dla „Wspólnoty”. Tłumaczy też, dlaczego nie jest zwolennikiem limitowania liczby kadencji wójtów, burmistrzów oraz prezydentów miast i wskazuje datę najlepszą jego zdaniem do wprowadzenia kodyfikacji prawa samorządowego.
Odejście prof. Michała Kuleszy na początku 2013 roku i po dwóch latach nestora Samorządnej Polski prof. Jerzego Regulskiego to zamknięcie pewnej epoki. Zbiega się to z jubileuszem 25-lecia odrodzenia polskiego samorządu. Jakie z tego płynie przesłanie?