Dostęp do archiwalnych wydań „Wspólnoty” możliwy jest tylko dla zalogowanych prenumeratorów.
Jeżeli chcesz otrzymać dostęp napisz do nas: m.hac@municipium.com.pl
Winnica pod Zieloną Górą już jest. Wkrótce powstanie budynek z halą produkcyjną, leżakownią i ekspozycją winiarską.
Wielkimi wygranymi listopadowych wyborów są członkowie lokalnego Nowego Przymierza Samorządowego z prezydentem Wojciechem Jasińskim na czele. Druga tura potwierdziła jego sukces z 16 listopada – pokonał kandydatkę Platformy Obywatelskiej Beatę Rusinowską ponad pięcioma tysiącami głosów. Wszystko wskazuje, że będzie też miał stabilną większość w radzie miasta.
Zarządzanie miastem to nie tylko realizowanie zaplanowanego budżetu, ale coraz częściej pytanie mieszkańców, na co wydać pieniądze. Jedną z zasad Good Governance jest szerokie konsultowanie pomysłów. Takie podejście procentuje potem w wyborach.
Do końca 2016 roku co dziesiąte zamówienie publiczne będzie uwzględniać kwestie społeczne. To możliwe? Urząd Zamówień Publicznych przekonuje, że tak. O zapisach Krajowego Planu Działań UZP na najbliższe lata opowiadała Katarzyna Ołdak-Bułanowska podczas konferencji „Przyszłość społecznie odpowiedzialnych zamówień publicznych”.
Ministerstwo Środowiska przypomina: 30 stycznia 2016 r. upływa termin składania wniosków o płatność końcową dla beneficjentów realizujących projekty z Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”. Projektów do rozliczenia jest tak dużo, że procedura weryfikacji wniosków przez instytucje wdrażające może się przedłużyć.
Mechanizm, w którym samorząd znajduje pośrednika w dystrybucji dotacji, nazywany jest regrantingiem. W Polsce to wciąż rzadkość. Tymczasem samorządom regranting pozwala zmniejszyć obciążenia organizacyjne związane z prowadzeniem otwartych konkursów ofert oraz budować dobry wizerunek.
Przed pomorskimi samorządami i Zakładem Utylizacyjnym Sp. z o.o. w Gdańsku kluczowa decyzja: w jakiej formule i z kim zostanie wybudowany Zakład Termicznego Przekształcania Odpadów. To strategiczny projekt dla gospodarki odpadami w regionie, który ma być sfinalizowany do 2020 roku przy wsparciu z funduszy unijnych.
W 2013 roku ilość wytworzonych odpadów komunalnych spadła o 16 proc., a rynek urósł o 30 proc. i się skonsolidował. Najnowsze nowelizacje ustaw o odpadach oraz utrzymaniu czystości i porządku w gminach konserwują niezbyt korzystny sposób zagospodarowania odpadów, a preferencje dla spalarni utrudnią osiągnięcie wymaganych limitów odzysku. Nie preferują też innowacyjnych technologii, które mogłyby sytuację poprawić.
Rada gminy ustalając wysokość dotacji dla przedszkoli niepublicznych oraz innych form wychowania przedszkolnego, musi pomniejszyć podstawę przyznawanej dotacji o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, stanowiące dochody budżetu gminy.
Wadliwe jest naliczanie opłat za każdą „rozpoczętą” godzinę korzystania ze świadczeń przedszkola jak za godzinę pełną. Taka regulacja pozostaje w sprzeczności z niekwestionowaną w orzecznictwie zasadą ponoszenia opłat tylko za rzeczywisty czas korzystania przez dziecko z danego świadczenia.
Brak obecności pracownika w pracy, zajmującego się określonym referatem w urzędzie, nie może pozbawiać urzędu dynamiki załatwiania spraw.
Nieudostępnienie informacji, niewydanie decyzji o odmowie jej udzielenia ani o umorzeniu postępowania stanowi bezczynność organu. Przy udzieleniu informacji publicznej organ nie może również uznać dodatkowej pracy pracowników za dodatkowy koszt.
Czy rada gminy może nie powołać radnego do komisji, w której chciałby on pracować? Czy może w zamian powołać go do innej komisji, pomimo jego wyraźnego sprzeciwu?
Czy rada gminy może nie powołać radnego do komisji, w której chciałby on pracować? Czy może w zamian powołać go do innej komisji, pomimo jego wyraźnego sprzeciwu?
Jednym z elementów zarządzania zasobami ludzkimi w urzędzie jest sporządzenie opisów stanowisk pracy rozumianych jako dokumenty organizacyjne zawierające informacje dotyczące stanowiska pracy, ze szczególnym uwzględnieniem zadań na danym stanowisku, odpowiedzialności i wymaganych kompetencji.
W jednostkach samorządu terytorialnego mogą działać rady sportu powołane przez organy wykonawcze spośród przedstawicieli organizacji i instytucji realizujących zadania w zakresie kultury fizycznej. Do ich zadań należy przede wszystkim wydawanie opinii w różnych sprawach, mieszczących się w kategorii uprawiania i organizowania sportu.
Zmierzenie się z paroma długookresowymi problemami będzie kluczowe dla przyszłości samorządu terytorialnego. Będą one tym bardziej trudne, że po 25 latach jego istnienia cały system zaczął ulegać erozji i wymaga pilnych zmian z poziomu centralnego. Na horyzoncie zaś jawią się jedynie zwiastuny drobnych reform, zamiast koniecznej przebudowy całego modelu.
Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, uchwalona przez Sejm w listopadzie bieżącego roku, doprecyzowuje szereg przepisów dotyczących punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.
– Wartość brandingowa pojawia się wtedy, kiedy są one znane i odkodowywane jako zbieżne z naszymi wyobrażeniami o danym mieście. Jeśli tego nie ma, event można przenieść. Wiele miast boleśnie się o tym przekonało – uważa Maciej Dolata, partner zarządzający INSPIRE smarter branding.
Sport budzi nie mniejsze emocje niż biznes i pieniądze. Miasta coraz chętniej inwestują w organizację wydarzeń biznesowych oraz sportowych, gdyż widzą w tym zysk.
Prawie 40 proc. Polaków uważa, że nie ma w naszym kraju festiwalu, w którym uczestniczyli albo choćby chcieli w nim uczestniczyć. Najlepiej rozpoznawalne są: Opener Festival w Gdyni i Przystanek Woodstock. Część miast niestety nie bada promocyjnych efektów związanych z organizacją dużych wydarzeń.
Nie ma w Polsce dużego miasta, które nie mogłoby się pochwalić przynajmniej kilkoma dużymi festiwalami, od tych największych, w których udział bierze kilkadziesiąt, a niekiedy nawet kilkaset tysięcy osób, po małe, ale za to bardzo dobrze sprofilowane wydarzenia.
Nie ma w Polsce dużego miasta, które nie mogłoby się pochwalić przynajmniej kilkoma dużymi festiwalami, od tych największych, w których udział bierze kilkadziesiąt, a niekiedy nawet kilkaset tysięcy osób, po małe, ale za to bardzo dobrze sprofilowane wydarzenia.
Przed nami nowy rok budżetowy. Projekty budżetów i WPF składane były jeszcze przed pierwszą turą wyborów, a w znacznej części JST na tych dokumentach pracują już nowi włodarze. Co im zostawili poprzednicy? Czego spodziewać się po budżetach w roku 2015?
Obraz prezentowany przez media głównego nurtu nijak ma się do rzeczywistej polityki. Prawo i Sprawiedliwość i Polskie Stronnictwo Ludowe to zażarci wrogowie? Niekoniecznie, koalicje między nimi to częste zjawisko. PO-PiS to niezrealizowane marzenie Jana Marii Rokity? Skąd... Partie rządzą w kilku miejscach razem, i to na tyle skutecznie, że postanowiły związać się na kolejną kadencję.
Dlaczego ogólnopolskie media nie umieją relacjonować wyborów samorządowych, marszałkowie województw nie goszczą w telewizjach, a ustawowe ograniczanie liczby kadencji prezydentów miast nie ma sensu – tłumaczy prof. Jarosław Flis, socjolog i publicysta.
Do 30 stycznia 2015 roku można składać wnioski o umieszczenie opisów inicjatyw na Witrynie Obywatelskiej na stronie www.prezydent.pl. Wnioski wezmą udział w trzeciej edycji prezydenckiego konkursu.
Dlaczego tak świetnie wydajemy środki unijne? Europejski Trybunał Obrachunkowy też chciałby to wiedzieć i zapowiada… wzmożone kontrole. Do spółki z naszą Najwyższą Izbą Kontroli.