Dostęp do archiwalnych wydań „Wspólnoty” możliwy jest tylko dla zalogowanych prenumeratorów.
Jeżeli chcesz otrzymać dostęp napisz do nas: m.hac@municipium.com.pl
„Śmierć kopalni. Władze gminy wyżywią się same” – krzyczy odezwa komitetu referendalnego. „Burmistrz do wora, wór do jeziora!” – skandowano pod urzędem gminy. W wojnie kopalnianych związków zawodowych z burmistrzem Brzeszcz te pierwsze mają za sobą gniew górników i ich rodzin. Dlatego wynik referendum w sprawie odwołania władz gminy, które odbędzie się 6 października, łatwo przewidzieć. Burmistrz straci urząd za to, że kopalnia mało fedruje i musi ściąć zatrudnienie. Jaka w tym wina lokalnych władz? Żadna. Po prostu podżegani przez związkowców ludzie chcą, żeby poleciały czyjeś głowy.
Jest już projekt zmian w ustawie o finansach publicznych, dotyczących nieuwzględniania w limicie rocznego zadłużenia kredytów związanych z wkładami własnymi do projektów unijnych.
Aż cztery wrześniowe głosowania w sprawie odwołania władz miast i gmin zakończyły się porażką ich organizatorów.
Polskie Koleje Górskie oficjalnie są już właścicielem spółki Polskie Koleje Linowe, do której należała kolejka na Kasprowy Wierch.
Powiatowe komisje bezpieczeństwa są mało aktywne, niektóre zbierają się zaledwie raz do roku, a ich rola sprowadza się do przygotowania sprawozdania. Czy takie komisje są nam potrzebne?
Prezentujemy pierwsze głosy przedstawicieli samorządu na temat prezydenckiego projektu ustawy o współdziałaniu w samorządzie terytorialnym na rzecz rozwoju lokalnego i regionalnego. Przeważają głosy krytyczne, a najwięcej emocji wzbudza kwestia referendów.
Przypomnieli sobie dopiero po 10 latach, źle zinterpretowali ustawę, wniosek przesłali do niewłaściwego organu. Lista dziwnych przypadków z wnioskiem CBA o odwołanie prezydenta Zamościa jest zaskakująco długa.
Rozmowa z Przemysławem Krzyżanowskim, podsekretarzem stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej
Powołanie powiatu metropolitalnego z władzami wybieranymi w powszechnych wyborach, oddzielnym finansowaniem i własnym mieniem – proponuje Platforma Obywatelska. Projekt ustawy o powiecie metropolitalnym został już złożony Sejmie. Posłem sprawozdawcą jest pochodzący z Katowic Marek Wójcik.
Rozmowa z Markiem Wójcikiem (PO), posłem, współautorem projektu ustawy o powiecie metropolitalnym
Opinie wielu samorządowców są druzgocące. Absurdy i błędy systemowe zawarte w projekcie ustawy o powiecie metropolitalnym spowodują jeszcze większe komplikacje we współdziałaniu i koordynacji samorządów wszystkich szczebli – alarmują Związek Miast Polskich oraz Śląski Związek Gmin i Powiatów.
Do Sejmu trafił prezydencki projekt ustawy dotyczącej współdziałania w samorządzie terytorialnym. Zgodnie z jego zapisami wszystkie samorządy w Polsce będą musiały określić w odpowiedniej uchwale zasady i formę przeprowadzania konsultacji społecznych. Jak do tej pory radziły sobie gminy i co powinien zawierać dobry regulamin konsultacji?
Z nierzetelnego wykonywania mandatu radnego rozliczyć go może tylko wyborca w następnych wyborach. Żadne kary nagany i upomnienia nie wchodzą w grę.
Zjawisko biurokracji, którego przejawem jest m.in. sporządzanie setek raportów i tysięcy dokumentów, nikogo już właściwie nie dziwi. W urzędach mamy do czynienia nie tylko z wymogiem przynoszenia licznych papierów ze świata zewnętrznego – od interesantów, ale przede wszystkim z bardzo rozbudowaną „papierologią” wewnątrz nich samych. Ponieważ na barkach urzędników samorządowych spoczywa najwięcej usług publicznych w państwie, problem ten jest szczególnie widoczny w funkcjonowaniu wspólnot lokalnych. Jego dobrą egzemplifikację stanowi szeroka i sformalizowana sprawozdawczość budżetowa.
O lokalizacji zjazdów decyduje w drodze decyzji administracyjnej zarządca drogi, nie zaś rada gminy ustaleniami planu miejscowego.
Na podatnika nie można nałożyć ciężaru dowodzenia w postępowaniu dotyczącym podatku od nieruchomości. To na organach podatkowych ciąży obowiązek podejmowania wszelkich niezbędnych działań w celu dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz załatwienia sprawy w postępowaniu podatkowym.
Kto rozpoznaje skargę na działanie gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych?
Czy radnym może być pracownik jednostki organizacyjnej gminy (jednocześnie osoba ta jest małżonkiem dyrektora tej jednostki)?
Właściciel nieruchomości położonej na terenie gminy wniósł do starosty skargę na zaniechanie pracowników urzędu gminy (położonej na terenie powiatu właściwego miejscowo dla starosty). Skarga dotyczy zaniechania wójta w zakresie procedury uchwalania studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Wątpliwość dotyczy tego, czy starosta powinien tę skargę rozpatrzyć, a jeżeli nie – jaki organ jest do tego właściwy.
Przepisy ustawy o samorządzie powiatowym w zakresie normującym kwestie przekazywania zadań powiatu w drodze porozumień nie podlegają wykładni rozszerzającej. Tym samym należy wykluczyć możliwość zawarcia przez powiat porozumienia ze związkiem międzygminnym.
Rada gminy nie ma prawa nakładać na mieszkańców obowiązku uiszczania dowolnych, wymyślonych przez siebie opłat w drodze uchwały. Nie ma więc prawa nałożyć na nich obowiązku uiszczania opłat za podłączenie nieruchomości do sieci wodociągowej.
Artykuł 28 ust. 1 ustawy o ochronie przeciwpożarowej upoważnia radę gminy jedynie do ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członków ochotniczych straży pożarnych. Przepis ten w żadnym wypadku nie przekazuje organowi stanowiącemu gminy kompetencji do ustalenia szczegółowych warunków, od których spełnienia może być uzależniona wypłata tego ekwiwalentu.
Wygraliśmy przetargi w trzech gminach tylko dlatego, że zaoferowaliśmy niską cenę. Mamy pieniądze na bieżącą działalność, ale na inwestycje już nie – mówi prezes Miejskiego Zakładu Oczyszczania w Pruszkowie Władysław Kącki. Komunalna spółka, jedna z najnowocześniejszych w regionie, jest dobitnym przykładem na to, że rewolucja śmieciowa w Polsce wymaga dopracowania.
Dwa miesiące po wejściu w życie rewolucji śmieciowej aż 89 proc. Polaków twierdzi, że segreguje śmieci – wynika z badania On Board PR Ecco Network. Aż 80 proc. deklaruje, że potrafi to robić. Niestety, bardzo często to jedynie deklaracje.
Spółki PPHU Lekaro, MPO oraz Sita Polska mają od lutego 2014 roku odbierać śmieci od warszawiaków – rozstrzygnął stołeczny ratusz.
Do końca 2015 roku wszystkie wyznaczone aglomeracje wodnościekowe muszą zostać w pełni skanalizowane. W przeciwnym razie grożą nam kary, które rząd zamierza przerzucić na gminy niewywiązujące się z obowiązków.
Niezawodność i natychmiastowa wykrywalność awarii – to atuty nowoczesnych rozwiązań w branży wodno-ściekowej. Coraz ważniejsza staje się oszczędność energii. W pełni zinformatyzowany monitoring sieci pozwala na zmniejszenie poboru wody ze środowiska i ograniczenie strat spowodowanych wyciekami.
W strefie zieleni na coraz większą uwagę zasługują dachy pokryte roślinnością. W dobie zagrożeń wynikających ze zmian klimatu przynoszą szereg użytecznych rozwiązań w aspekcie przestrzennym, przyrodniczym, ekonomicznym i społecznym.
Nie ma możliwości dalszego zadłużania się, a zobowiązania narastają. Agencje ratingowe coraz gorzej oceniają perspektywy finansowe województwa mazowieckiego.
– Przeszliśmy w Polsce od podejścia konkurencyjnego do podejścia ukierunkowanego na współpracę. Przykładem są strategie ponadregionalne, choćby ta zakładająca współpracę Śląska i Małopolski – mówiła minister Elżbieta Bieńkowska na VII Forum Regionów w Krynicy-Zdroju. Podczas konferencji poruszano problemy dotyczące finansów samorządów, rozwoju regionalnego, polityki spójności czy ochrony środowiska.
Burmistrz Tarnowskich Gór Arkadiusz Czech odebrał nagrodę dla najbardziej internetowego miasta w województwie śląskim pod względem aktywności małych i średnich przedsiębiorców w sieci.