Dostęp do archiwalnych wydań „Wspólnoty” możliwy jest tylko dla zalogowanych prenumeratorów.
Jeżeli chcesz otrzymać dostęp napisz do nas: m.hac@municipium.com.pl
Przez lata kontrolował wszystkie decyzje podwładnych, by w końcu zbudować zaufany zespół. Wie o wszystkim, co się w mieście dzieje, zna ceny materiałów budowlanych i usług. Przedsiębiorcy wiedzą, że wygrywając przetargi, nie mają co liczyć na łatwe aneksowanie umów. Ale też sam organizuje z nimi spotkania, słucha ich rad. Przeciwnicy zarzucają mu łamanie zasad demokracji. Ale skuteczności odmówić nie mogą.
Projekt zmian w Karcie Nauczyciela przygotowany przez resort edukacji skrytykowały obie strony konfliktu. Nauczyciele zarzucają autorom brak zainteresowania jakością edukacji i skupienie się na stronie finansowej systemu, a samorządowcy – brak myśli przewodniej oraz chaotyczne i wyrywkowe potraktowanie problemów.
MEN uważa jedno, Regionalna Izba Obrachunkowa drugie, a problem mają gminy. Sprzeczne zapisy ustawy o systemie oświaty dotyczące dotacji dla placówek niepublicznych utrudniają samorządom życie.
Andrzej Porawski: – Coroczna pula z rezerwy subwencji ogólnej nie wystarcza do domknięcia finansowania najważniejszych odcinków dróg w Polsce.
W referendum w sprawie odwołania wójta Mielnika wzięło udział o połowę za mało osób, aby było ważne.
Siedem zarzutów usłyszał Mirosław K., marszałek woj. podkarpackiego. Za niektóre zarzucane mu czyny grozi do 10 lat więzienia.
Ministerstwo Finansów nie chce ujawnić algorytmu naliczania subwencji oświatowej . Czy wylicza ją program zamówiony lub napisany w ministerstwie, a może to prosta formuła w Excelu? Niezależnie od wszystkiego algorytm jest to informacja publiczna, bo zgodnie z wyrokami sądów taką informacją są nie tylko treści dokumentów wytworzonych bezpośrednio przez władze publiczne, ale i te, których władze używają przy realizacji przewidzianych prawem zadań, nawet gdy nie pochodzą wprost od nich.
Dlaczego gminom opłaca się podnosić czynsz, a zarządca mienia komunalnego powinien być „tym złym” – dowiedzieli się uczestnicy II Ogólnopolskiego Konwentu Zarządców Nieruchomości Gminnych, który odbył się 18 kwietnia w Gdańsku.
Spada tempo uchwalania planów miejscowych, a duża część kraju jest nimi nadal niepokryta. Utrzymuje się rozdrobnienie planów oraz ich zła struktura. To konkluzje raportu dotyczącego planowania przestrzennego w Polsce, przygotowanego przez Polską Akademię Nauk.
Jest nadzieja dla tych samorządów, które nie załapały się do I edycji programu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska „Sowa”. Usługi firm typu ESCO pozwalają na kompleksową modernizację oświetlenia ulicznego bez angażowania kapitału własnego.
Gminy i przedsiębiorstwa energetyczne nie muszą pozostawać w sporze. Jednym z najciekawszych rozwiązań jest modernizacja na podstawie „Umowy o świadczenie usługi oświetleniowej o podwyższonym standardzie”. Chodzi o to, że gmina będzie płacić przez pewien czas zakładowi więcej w zamian za modernizację oświetlenia.
Rozmowa ze Zbigniewem Szulcem, ekspertem rynku oświetlenia ulicznego, prezesem Kancelarii Doradztwa Energetycznego „Eko wat”.
Organ stanowiący każdego samorządu podejmuje raz w roku uchwałę budżetową. To najważniejszy dokument, który decyduje o działaniu wspólnoty lokalnej. Czy 38 tys. radnych ma dużo do powiedzenia w sprawach finansowych swojego samorządu? Można mieć przypuszczenie, że niekoniecznie. Ale należy przyjrzeć się temu bliżej.
Jest kilka sposobów, aby przekazać środki finansowe stowarzyszeniom zajmującym się sportem. Ważne, by były one nie tylko zgodne z prawem, ale i proste w realizacji.
Nie ma żadnych przeszkód prawnych, aby jednostka samorządu terytorialnego przystąpiła do stowarzyszenia samorządowego. Istnieje natomiast szereg ograniczeń związanych z przystąpieniem takiej jednostki do stowarzyszenia osób fizycznych i prawnych.
Przepisy nie zawierają szczegółowej regulacji dotyczącej samego procesu rozpatrywania i załatwiania skargi składanej do rady gminy na wójta. Milczą na temat obowiązku zawiadamiania (informowania czy zapraszania) skarżącego o czynnościach wewnętrznych podejmowanych przez radę gminy, w szczególności o posiedzeniach komisji rewizyjnej w sprawie wniesionej skargi, prowadzonym przez nią postępowaniu wyjaśniającym, oraz sesji rady gminy, na której podejmuje ona uchwałę dotyczącą sposobu jej załatwienia.
W praktyce samorządowej zdarza się, że gminy zasiedlają tzw. pustostany. Czy robią to zgodnie z prawem? Jakie jest ryzyko tego typu postępowań?
Zagospodarowanie gruntów rolnych i leśnych na cele budowlane może budzić liczne wątpliwości. Powstaje swoisty konflikt – z jednej strony ochrona wartościowych gruntów, a z drugiej – presja urbanistyczna.
Czy kierownik działu w powiatowym urzędzie drogowym, zastępujący nieetatowo dyrektora zarządu dróg powiatowych (jest to jednostka organizacyjna powiatu) pod jego nieobecność, może być radnym powiatowym w tym powiecie?
W jaki sposób należy przekazać lub oddać w użytkowanie obiekty gminne (świetlice wiejskie) dla gminnego ośrodka kultury, który jest instytucją kultury posiadającą osobowość prawną, a jednocześnie jednostką organizacyjną gminy.
Wykazanie przy wnoszeniu wniosku o nałożenie grzywny, że wnioskodawca wniósł skargę do organu, jest jednym z koniecznych elementów formalnych przesądzających o jego dopuszczalności. Nie można żądać ukarania organu za nieprzekazanie sądowi skargi wraz z odpowiedzią na nią w sytuacji, gdy skarga nie została złożona.
Do 31 grudnia 2014 roku starosta ma obowiązek udzielić rodzinie zastępczej pomocy finansowej – jeżeli taka jej przysługuje na podstawie przepisów ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Decyzja starosty nie może mieć zatem charakteru uznaniowego.
Nie można w jednej uchwale regulować materii stanowiącej prawo miejscowe – zasady korzystania z gminnych obiektów użyteczności publicznej i jednocześnie materii nienależącej do tej kategorii – opłaty za korzystanie z tych obiektów. Stanowi to istotne naruszenie prawa.
Kolejnym, po szkoleniach stacjonarnych, etapem „Ogólnopolskiego programu szkoleń wspierających wdrożenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi” są spotkania doradcze w urzędach gmin. Mogą z nich korzystać samorządy z całego kraju po wcześniejszym uzgodnieniu terminu.
Segregując śmieci, mieszkańcy zapłacą blisko połowę mniej, niż gdyby wrzucali wszystko do jednego pojemnika – wynika z ankiet opracowanych przez Ministerstwo Środowiska. Średnia stawka za odbiór posegregowanych śmieci, ustalona przez gminy, to 9,05 zł za osobę albo 16,82 zł za gospodarstwo domowe.
Uchwały zostały podjęte, trwają przygotowania do przetargu na odbiór odpadów – gmina Książ Wielkopolski wdroży nowe uregulowania w wymaganym ustawą terminie.
Reforma jest potrzebna, a samorządy są przygotowane do jej wdrożenia – komentują urzędnicy w Radomyślu Wielkim.
Wspólne zakupy energii to podwójna korzyść. Oszczędności wynikające z wyboru wspólnego dostawcy w dużych jednostkach samorządowych sięgają kilku milionów złotych. A dodatkową korzyścią jest fakt, że zamiast kilkudziesięciu urzędników, którzy zajmują się tym osobno w każdej miejscowości, w przetarg zaangażowanych jest kilka osób.
Niekorzystne dla spółki umowy, zawyżanie kosztów, brak biznesplanu, niewłaściwa polityka taborowa i brak kontroli nad spółkami zależnymi – to główne zarzuty ekspertów formy doradczej TOR wobec samorządowej spółki Koleje Śląskie.
Trzeba tak regulować w uchwałach postanowienia dotyczące punktów selektywnej zbiórki odpadów, aby nie wkraczać w sferę już uregulowaną w ustawie o odpadach, ale i nie cedować na wójta uprawnień, które mu z mocy ustawy nie przysługują.