Prawo

Więcej znaczy mniej. Absurdy ustawy okołobudżetowej

W zależności od organizacji zajęć dla dzieci wymagających specjalnej organizacji nauki i metod pracy gminy, które będą wydawać więcej mogą nie spełnić wymagań przepisów art. 32 tzw. ustawy okołobudżetowej, a gminy które na organizacji tych zadań oszczędzą wymagania spełnią bez problemów. Niemożliwe? A jednak. Zapisy ustawy o zmianie ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej nie tylko są niekonstytucyjne i niemal niemożliwe do wykonania, ale przy próbach realizacji doprowadzą do absurdów.

 

 

 

Dr Bogdan Stępień na stronach Instytutu Analiz Regionalnych przygotował, krótkie opracowanie na temat art. 32 tzw. ustawy okołobudżetowej. Poprzez logiczne wywody przedstawił kilka najbardziej jaskrawych absurdów zaproponowanego rozwiązania. Zachęcamy do lektury całości (nadal w przygotowaniu).  

 

Poniżej jeden z przykładów: 

 

Wyobraźmy sobie szkołę podstawową (nazywana dalej szkołą 1), w której jest po 132 uczniów w klasie (od 1 do 6) przy czym po 12 z nich (w każdej klasie) ma niepełnosprawność z wagą Px (o której mowa w rozporządzeniu ministra ds. oświaty w sprawie podziału subwencji oświatowej). Zróbmy kopię tej szkoły i postawmy z boku (nazywana dalej szkołą 2).

 

Rozważmy teraz następującą sytuację: dyrektor szkoły 1 postanowił każde 132 uczniów podzielić na 6 jednakowych oddziałów (czyli po 22 uczniów w każdym) w tym po 2 uczniów z wagą Px oraz postanowił dla uczniów z wagą Px prowadzić dodatkowo zajęcia wyrównawcze w wysokości np. 4h tygodniowo. Dyrektor szkoły 2 postanowił inaczej: mianowicie każdą klasę podzielił też na 6 oddziałów ale doszedł do wniosku że lepiej będzie jak wszystkich uczniów z wagą Px w liczbie 12 przydzieli do jednego małego oddziału a pozostałych podzieli na 5 równych oddziałów - czyli po 24 uczniów. 

 

Dyrektor szkoły 1 zastosował specjalną organizację nauki i metody pracy na zajęciach wyrównawczych a dyrektor szkoły 2 zastosował specjalną organizację nauki i metody pracy dla całego oddziału uczniów z wagą Px. Obie szkoły zlokalizujmy teraz w dwóch różnych samorządach i niech będą w nich to jedyne szkoły.  

 

W której szkole były wyższe wydatki na nauczycieli?

Odpowiedź jest prosta: w szkole 1, bo w tej szkole pojawiły się dodatkowe godziny (ponadwymiarowe).


W której szkole były wyższe wydatki na specjalną organizację nauki i metody pracy?

Odpowiedź jest prosta: w szkole 2 - to chyba sprawa oczywista, bo wszystkie zajęcia z uczniami z wagą Px objęte były specjalną organizacją nauki i metodami pracy.

 


Jeżeli w JST, w której jest szkoła 2 został spełniony w minimalnym zakresie warunku art. 32 ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. w tzw. ustawie okołobudżetowej, to:


Czy warunek ten został spełniony w JST, w której jest szkoła 1?
Nie, w tej JST, pomimo że wydała ona na oświatę więcej pieniędzy i pomimo tego, że uczniowie mieli więcej zajęć warunek nie został spełniony!

 

Za: http://iar.pl/aktualnosci/2014-12-17_Bubel_prawny_MF.html

TAGI: finanse samorządowe,

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane