W samorządach

Samorządy z szansą na lepsze drogi

17.07.2020

Infrastruktura drogowa w naszym kraju nieustannie się rozwija, ale niektóre gminy i powiaty nadal potrzebują lepszych i bardziej trwałych nawierzchni. Jak sprawić, żeby kierowcy mogli cieszyć się drogami, które nie pękają zimą i nie tworzą kolein w upalne dni? Pomocny może okazać się program o nazwie „15 inwestycji z okazji 15-lecia”, którego twórcą jest spółka LOTOS Asfalt. Samorządowcy mogą zgłaszać nowe projekty budowy dróg, aby realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych wysokomodyfikowanych asfaltów HiMA (highly modified asphalt).

To, co wyróżnia wysokomodyfikowane asfalty produkowane przez pomorski koncern, to przede wszystkim trwałość i wynikająca z tego oszczędność na utrzymaniu drogi. To także odpowiedź na wzrastający ruch drogowy w Polsce. Materiał stworzony przez LOTOS Asfalt dużo lepiej radzi sobie z trudnymi warunkami atmosferycznymi. Dzięki unikalnym właściwościom asfaltowi HiMA – drodze niestraszne są mróz i woda. Świetnie wytrzymuje też napór ciężkich aut.

Ten produkt może sprawić, że nawierzchnie asfaltowe już niedługo będą stanowić na świecie 99,9 proc. wszystkich dróg utwardzonych (do tej pory stanowią 90 proc.) bijąc na głowę alternatywne technologie. Obecnie asfalty cieszą się olbrzymią popularnością na całym świecie, a inwestorzy wybierają je nie tylko na drogi, ale również na chodniki.

 

Technologia przyszłości

Grupa LOTOS stawia na innowacje i współpracę z polskimi naukowcami. Wystarczy wspomnieć, że to właśnie ta firma odpowiedzialna jest za produkcję paliwa przyszłości, jakim jest wodór o wysokiej czystości, a w swoich procesach produkcyjnych wykorzystuje najnowocześniejsze zdobycze technologii, takie jak robotyzacja i sztuczna inteligencja. Tak samo jest w przypadku asfaltów wysokomodyfikowanych. Ich wyjątkowość bierze się z odpowiedniej modyfikacji polimerem. Zdaniem ekspertów z Politechniki Gdańskiej, Politechniki Warszawskiej i Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, nawierzchnia z asfaltem HiMA w kilku warstwach zapewnia wysoką efektywność ekonomiczną inwestycji. Ekonomiczna wewnętrzna stopa zwrotu inwestycji (EIRR) przekracza 20 proc. Odpowiednio wykonana droga z asfaltu HiMA może przetrwać ponad 50 lat. Warto również zauważyć, że według części prognoz ekonomistów, popyt na asfalty modyfikowane na rynku będzie wzrastał. Fakt, że cement i beton mają znacznie wyższy ślad węglowy niż asfalt, zapewne ma tutaj znaczenie. 

 

Okazja dla samorządów

Idea programu spółki LOTOS Asfalt jest bardzo prosta. W skrócie, polega on na bezpłatnej zamianie do 100 ton przewidzianego w projekcie asfaltu modyfikowanego na asfalt wysokomodyfikowany. Inicjatywa skierowana jest do wszystkich samorządów, które realizują kontrakty drogowe. Pomysłów na nowe nawierzchnie w gminach i powiatach jest wiele. Już teraz widać wzmożone działania urzędników, które wynikają również z rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych, który trwa do 2025 roku.

Zastosowanie asfaltów HiMA może mieć szczególne znaczenie przy tworzeniu tras obciążonych ruchem bardzo ciężkim, spowolnionym i postojowym, rond czy dojazdów do skrzyżowań, dużych zakładów przemysłowych oraz obiektów mostowych.

Złożenie wniosku jest bardzo łatwe. Można to zrobić wysyłając pismo bezpośrednio na adres siedziby spółki LOTOS Asfalt lub korzystając z poczty elektronicznej: lotos@remove-this.lotosasfalt.pl. Szansę na wygraną mają te samorządy, które w najbardziej przekonujący sposób wykażą zasadność zastosowania w projekcie asfaltu wysokomodyfikowanego. Finalnie wykonanych zostanie 15 odcinków referencyjnych na drogach samorządowych. Warto skorzystać z szansy, jaką daje program państwowego koncernu i przyczynić się do rozwoju swojego regionu.

Spółka LOTOS Asfalt jest polskim liderem, jeżeli chodzi o liczbę zakładów produkcyjnych. Materiał do budowy dróg powstaje w Gdańsku, Jaśle oraz Czechowicach-Dziedzicach. Pozwala to na sprawne działania logistyczne w różnych rejonach kraju. Jak zapewnia spółka, instalacje są systematycznie modernizowane i rozbudowywane. Ostatnio odnawiane są stanowiska ekspedycyjne w Jaśle, które umożliwią załadunek asfaltów przeznaczonych do produkcji emulsji asfaltowych.