Prawo

Odmowa zatwierdzenia taryf

Rada gminy nie jest upoważniona do samodzielnej weryfikacji legalności i celowości sporządzania taryf za wodę i ścieki. Zatwierdza ona tylko taryfy pozytywnie zweryfikowane przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta), odmowa zaś ich zatwierdzenia następuje, gdy w ocenie organu wykonawczego taryfy zostały sporządzone niezgodnie z przepisami prawa. W przypadku zatwierdzenia taryf przez właściwy organ, rada gminy nie może kwestionować prawidłowości ich ustalenia, a tym bardziej odmówić ich zatwierdzenia

Spółka przedstawiła burmistrzowi wniosek o zatwierdzenie taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na oznaczony okres. W ocenie burmistrza przedłożone taryfy opracowane zostały w sposób prawidłowy. Mimo to, rada miejska podjęła uchwałę o odmowie zatwierdzenia taryf. Wojewoda uznał, że uchwała ta została podjęta z naruszeniem prawa i złożyła skargę na uchwałę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

 

Uzasadniając swoją decyzję Wojewoda wskazał, że w orzecznictwie utrwalony został pogląd, zgodnie z którym rada podejmując uchwałę i odmowie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków musi wskazać konkretne przepisy, które zostały naruszone przez przedsiębiorstwo przy sporządzaniu taryf. Tymczasem w uzasadnieniu do zaskarżonej uchwały Rada podała jedynie, iż zaproponowane przez Spółkę taryfy naruszają art. 20 i 24 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (dalej: u.z.z.). Zarówno art. 20 jak i art. 24 u.z.z. zbudowane są z kilku jednostek redakcyjnych, trudno więc wskazać, do jakiego konkretnego przepisu tej ustawy odwołuje się rada. Nadto art. 20 u.z.z. odnosi się do czasu na jaki ustalana jest taryfa, na jakiej podstawie ustalana jest taryfa, różnicowania grup taryfowych, czy w jaki sposób ustala się niezbędne koszty. Natomiast art. 24 dotyczy całej procedury zatwierdzenia taryf bądź odmowy ich zatwierdzenia, sposobu publikacji informacji o obowiązujących taryfach, czasu obowiązywania taryf oraz innych kwestii. Tak ogólnikowe powołanie się na naruszenie ww. artykułów uniemożliwia ustalenie, który konkretny przepis zdaniem rady został naruszony.

 

Sad podzielił zdanie wojewody dodając jednocześnie, że skoro przedstawione radzie taryfy zostały zatwierdzone przez Burmistrza, to żadna z powołanych przez nią okoliczności nie uzasadnia podjęcia uchwały o odmowie ich zatwierdzenia. Przepis art. 24 ust. 5 u.z.z. stanowi bowiem jedynie legitymację dla organu stanowiącego gminy dla podjęcia uchwały o odmowie zatwierdzenia taryf, czyli podjęcia uchwały o określonej treści. Nie jest jednak wystarczające w kontrolowanym przypadku powołanie się na ten przepis, gdyż w przypadku odmowy zatwierdzenia taryf rada musi wskazać przepis, którego naruszenie świadczyłoby o sporządzeniu taryf niezgodnie z prawem. Odmowa zatwierdzenia taryfy nie może być oparta na subiektywnej ocenie. Podstawą uchwały o odmowie zatwierdzenia taryf nie może być też przekonanie radnych o potencjalnym sporządzeniu taryf na podstawie nierzetelnych kalkulacji i danych (potencjalnych błędów co do ilości ścieków przyjmowanych przez nową oczyszczalnią).

 

(Wyrok WSA w Poznaniu z 25 maja 2017 r., sygn. akt IV SA/Po 289/17)

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane