Prezentacja na temat pierwszych dni działania informatycznego systemu aktów stanu cywilnego miała miejsce na posiedzeniu zespołu ds. administracji Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Sporo wniosków złożyły samorządy. Przede wszystkim nalegano na zwiększenie kompetencji dla pracowników Urzędów Stanu Cywilnego, aby odciążyć od pracy kierowników i ich zastępców.
Prezydent Częstochowy, przedstawił zaś informację o funkcjonowaniu systemu w ramach jego regionu. Czasu przyjęcia wniosku dowodowego wydłużył się ze średnio 6 minut do 40 dla jednego klienta. Samo wystawienie akt stanu cywilnego do systemu wydłużyło się z kilku sekund do 5/6 minut.
Prezydent nawiązał też do braku aktualizacji bazy PESEL. W ramach informacji od innych jednostek, okazało się że niektóre nie wdrożyły nowej bazy i nadal w okresie przepisów przejściowych pracują na dawnym systemie. Przez to, nie jest możliwe przesyłanie wniosków pomiędzy urzędami. Współprzewodniczący, opisał też działanie „helpdesk”, który w jego ocenie, a także w ocenie wielu samorządowców ma niedobory kadrowe, które to realnie wydłużają czas oczekiwania na naprawę awarii.
Statystyka zgłoszeń do helpdesku od 1 marca 2015r. do 9 marca 2015 r.
Otwarte | 2136 |
Rozwiązane | 770 |
Zamknięte | 1384 |
Zamrożone (w oczekiwaniu na uzupełnienie informacji przez Zgłaszającego) | 408 |
SUMA | 4698 |
Kategorie najczęstszych zgłoszeń do Service Desk i MSW w pierwszych dniach po wdrożeniu SRP
problemy z logowaniem do systemu (w tym problemy wynikające z braku nadania lub błędnego nadania ról przez LAR-a),
problemy z lokalną infrastrukturą w lokalizacji (konfiguracja stacji, skanera, łącza dedykowanego),
spowolnienie pracy aplikacji – „trwa przetwarzanie danych” – kwestia wydajności lokalnej infrastruktury sieciowej,
pytania merytoryczne dotyczące pracy aplikacji,
problemy wynikające z:
zagubienia przez użytkowników haseł do certyfikatów infrastruktury (subskrypcji) lub samych certyfikatów, które MSW wysyłało w październiku i listopadzie 2014,
zablokowania kart, zagubienia PINów,
prośby o pomoc w przeprowadzeniu użytkownika przez proces recertyfikacji,
problemy zawieszania się aplikacji Źródło w trakcie składania podpisu oraz długiego czasu podpisywania akcji.
Dane statystyczne Systemu Rejestrów Państwowych za pierwszy miesiąc działania systemu
Dowody osobiste:
- Przyjęte wnioski o dowód osobisty: 415 800
- Wydane dowody osobiste: 396 200
- Unieważnione dowody osobiste: 389 500
Zameldowania na pobyt stały i czasowy: 220 200
Akty urodzeń: 88 000
Akty małżeństwa: 38 300
Akty zgonów: 38 100
Nadano numerów PESEL: 43 000