W samorządach

Kraków: zielone torowisko tramwajowe do Mistrzejowic

Zarząd Dróg Miasta Krakowa zaprezentował plany zagospodarowania zieleni wokół nowej linii – odporne na miejskie warunki nasadzenia, zielone torowisko oraz przystanki.

Z początkiem maja Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska pozytywnie zaopiniowała projekt linii tramwajowej do Mistrzejowic w ramach ponownej oceny oddziaływania inwestycji na środowisko. Projektanci oraz kierownictwo budowy dokładnie analizowali możliwość zachowania każdego drzewa kolidującego z inwestycją. To jeden z głównych powodów, dla których projektowanie trwało w sumie dwa lata. Dzięki tej pracy udało się zachować blisko 200 drzew, które pierwotnie miały zostać usunięte, przede wszystkim w okolicy ul. Meissnera.

Każde usunięte drzewo zostanie zrekompensowane nowym. Nasadzone zostaną m.in. dęby pospolite oraz lipy drobnoliste, które są odporne na zanieczyszczenia, suszę, przemarzanie i zasolenie. Na terenie inwestycji pojawi się też 10 308 mkw. krzewów, rabat i traw, czyli o ponad 2000 mkw. więcej niż łączna powierzchnia wszystkich krzewów, które pierwotnie miały zostać usunięte.

Dzięki gęstemu zadrzewieniu pętla Mistrzejowice ulegnie przemianie. Pomiędzy alejkami pojawi się kilkadziesiąt nowych drzew, odpowiednio dobrane krzewy i trawy. Rondo Młyńskie zostanie udekorowane kompozycją klonów, róż i traw ozdobnych. Na rondzie Barei pojawi się łąka kwietna, a do robinii akacjowej zostanie dodanych osiem sadzonek. W sąsiedztwie ronda powstanie także ogród deszczowy. Dodatkowo, projekt przewiduje wykonanie zielonego torowiska z wykorzystaniem mat rozchodnikowych. Nie wymagają one podlewania ani koszenia, co pozwala oszczędzać zasoby naturalne. Na trasie powstanie też 19 przystanków z zielonymi dachami o łącznej powierzchni 1900 mkw., dającymi możliwość retencjonowania aż 4750 l wody rocznie.

Budowa tramwaju do Mistrzejowic to pierwszy tego typu projekt transportowy w Polsce realizowany w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Linię wybuduje prywatne konsorcjum i przez 20 lat będzie też zarządzać linią. Natomiast miasto będzie płacić wykonawcy za dostęp do infrastruktury, a potem przejmie ją na własność. Dzięki temu, że inwestycja o wartości 1,92 mld zł jest realizowana w formule PPP, koszty inwestycji nie obciążają budżetu gminy i nie zwiększają poziomu zadłużenia.

oprac. na podst. inf. UM Kraków

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane