Rady Gminy Iwaniska podjęła uchwałę w sprawie określenia zasad usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych. Zapisano w niej, że punkt sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem ich sprzedaży nie powinien być usytuowany bliżej niż 30 m – w linii prostej od granicy szkół i placówek oświatowo-wychowawczych, obiektów kultu religijnego oraz zakładów opieki zdrowotnej i społecznej. Radni dodali w uchwale zapis, zgodnie z którym zmniejszenie odległości usytuowania miejsc sprzedaży napojów alkoholowych poniżej 30 m – w linii prostej od granicy ww. obiektu wymaga pozytywnej opinii kierowników tych placówek.
Analizując zaskarżoną przez jednego z mieszkańców uchwałę, sąd stwierdził, że rada gminy przekroczyła umocowanie ustawowe ustalając, że wspomniane zmniejszenie odległości usytuowania miejsc sprzedaży napojów alkoholowych poniżej 30 m wymaga pozytywnej opinii kierowników placówek. Według sądu powyższy zapis uchwały stanowi niedopuszczalną swoistą subdelegację kompetencji ustawowych dla kierowników ww. placówek – która nie znajduje uzasadnienia prawnego. Podkreślił on, że zasady usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych (w szczególności minimalne odległości tych punktów od placówek oświatowo-wychowawczych i kościołów) mogą być określone jedynie przez radę gminy – na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi – o ile uczyni to zgodnie z powołanym upoważnieniem ustawowym. Odnosząc powyższe do treści zaskarżonej uchwały wskazać trzeba, że ww. ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi nie przyznaje jakichkolwiek kompetencji w zakresie ustalania zasad usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych kierownikom szkół, placówek oświatowo-wychowawczych, obiektów kultu religijnego, zakładów opieki zdrowotnej i społecznej. Należy przy tym wyjaśnić, że w orzecznictwie przyjmuje się, że pod pojęciem „zasad usytuowania miejsc sprzedaży” należy rozumieć ich rozmieszczenie w terenie, w szczególności usytuowanie względem miejsc chronionych, jak szkoły, przedszkola, miejsca kultu religijnego itp. Celem ustalenia zasad usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych jest wyłącznie szczególna ochrona pewnych miejsc lub obiektów przed zagrożeniem, jakie może stwarzać alkohol. Pojęcie to musi podlegać ścisłej wykładni językowej.
(Wyrok WSA w Kielcach z 18 sierpnia 2016 r., sygn. akt II SA/Ke 450/16)