PARTNER POLSKIEGO SAMORZĄDU
Może się wydawać, że to stosunkowo niewiele. Ale już kiedy powiemy, że uruchomiony w Szczecinie system zdalnego odczytu wskazań wodomierzy komunikujących się za pośrednictwem sieci GSM to największy tego typu działający system pomiaru wody w Polsce, wrażenie jest zupełnie inne. Dodajmy jeszcze wobec tego, że obejmuje on obecnie już niemalże całą prawobrzeżną część miasta i że w nieodległej przyszłości ma być rozbudowany o kolejne 800 punktów zdalnego pomiaru zużycia wody.
Jak to działa? Raz na dobę nakładki telemetryczne zainstalowane na wodomierzach przesyłają raport o przepływie wody w licznikach. Same odczyty są wykonywane co godzinę. W ciągu doby wszystkie szczecińskie wodomierze wykorzystujące system Smart Metering24 dostarczają w sumie 205 632 odczyty wykonane równocześnie, co umożliwia codzienne i automatyczne bilansowanie przepływu w sieci wodociągowej. Dane te są z kolei przekazywane do systemu bilingowego, co umożliwia przygotowanie indywidualnych faktur dla mieszkańców. System wysyła też na bieżąco alarmy w przypadku próby demontażu nakładki, awarii sieci wodociągowej, czy wycieku, co pozwala na niemal natychmiastową reakcję.
- Inteligentne liczniki to jedno z najbardziej rozpowszechnionych rozwiązań związanych z budową przyjaznych i nowoczesnych miast. Podobnie jak zautomatyzowane oświetlenie uliczne, sygnalizacja, czy system zarządzania odpadami, poprawiają one znacząco jakość i komfort życia mieszkańców. A z perspektywy spółek komunalnych oznaczają przede wszystkim oszczędności i możliwość lepszego zarządzania zasobami. Ich wdrożenie wymaga jednak umiejętności i wiedzy, którą może zapewnić doświadczony partner, taki jak Orange – mówi Sebastian Grabowski, dyrektor IoT i zaawansowanych technologii w Orange Polska.
To właśnie Orange Polska wspólnie z firmą Pronal Smart Metering rozwija sieć inteligentnych liczników w Szczecinie. Umowę z miastem firmy podpisały w listopadzie 2017, a cały projekt został ostatecznie wdrożony w marcu 2020. Wykonawcy zapewniają też pięcioletni serwis, utrzymanie całego systemu i – w związku z kolejnym wygranym przetargiem – jego dalszą rozbudowę. Docelowo całe szczecińskie wodociągi mają być „smart”. W dalszej perspektywie władze miasta nie wykluczają tez np. wdrożenia systemu rozliczeń za wywóz odpadów, w którym liczba mieszkańców lokalu byłaby szacowana na podstawie zużycia wody. Smart City daje naprawdę wiele możliwości.
Tomasz Makowski
rzecznik prasowy ZWiK Szczecin
- Chcieliśmy przede wszystkim mieć wgląd w bieżące zużycie wody i zabezpieczyć naszych klientów przed nadmiernym jej poborem wynikającym np. z awarii w ich domu – tłumaczy Tomasz Makowski, rzecznik prasowy ZWiK Szczecin. - Dzięki inteligentnemu systemowi Smart_Metering24 możemy na koniec miesiąca w jednym momencie pobrać aktualne dane o zużyciu wody i na tej podstawie wystawiać faktury dla klientów. Wcześniej każdy inkasentów musiał co miesiąc zebrać dane z kilkuset punktów. Nie było więc możliwości, by zrobić to w ciągu jednego dnia – dodaje.
Co daje system zdalnego odczytu wskazań wodomierzy?
• Szybsze zbieranie danych o zużyciu wody, sprawniejsze rozliczenia
• Zmniejszenie strat i ograniczenie nadużyć
• Codzienne automatyczne bilansowanie przepływu w sieci wodociągowej
• Ograniczenie konieczności indywidualnego odczytywania wodomierzy
• Szybki i łatwy dostęp do danych pomiarowych przez specjalną aplikację
• Integracja różnych wodomierzy w jednym systemie
• Monitoring sieci i zdalne alarmy - szybkie wykrywanie i usuwanie awarii
• Łatwy odczyt wodomierzy w miejscach trudnodostępnych lub w czasie nieobecności właściciela