Inteligentne wodomierze w Szczecinie

09.09.2020

Nieco ponad osiem i pół tysiąca wodomierzy w systemie zdalnego odczytu w mieście będącym jedną z ośmiu największych polskich metropolii i liczącym sobie ponad 400 000 mieszkańców. Dużo to, czy mało?

  PARTNER POLSKIEGO SAMORZĄDU    

 

Może się wydawać, że to stosunkowo niewiele. Ale już kiedy powiemy, że uruchomiony w Szczecinie system zdalnego odczytu wskazań wodomierzy komunikujących się za pośrednictwem sieci GSM to największy tego typu działający system pomiaru wody w Polsce, wrażenie jest zupełnie inne. Dodajmy jeszcze wobec tego, że obejmuje on obecnie już niemalże całą prawobrzeżną część miasta i że w nieodległej przyszłości ma być rozbudowany o kolejne 800 punktów zdalnego pomiaru zużycia wody.

 

Jak to działa? Raz na dobę nakładki telemetryczne zainstalowane na wodomierzach przesyłają raport o przepływie wody w licznikach. Same odczyty są wykonywane co godzinę. W ciągu doby wszystkie szczecińskie wodomierze wykorzystujące system Smart Metering24 dostarczają w sumie 205 632 odczyty wykonane równocześnie, co umożliwia codzienne i automatyczne bilansowanie przepływu w sieci wodociągowej. Dane te są z kolei przekazywane do systemu bilingowego, co umożliwia przygotowanie indywidualnych faktur dla mieszkańców. System wysyła  też na bieżąco alarmy w przypadku próby demontażu nakładki, awarii sieci wodociągowej, czy wycieku, co pozwala na niemal natychmiastową reakcję.

 

- Inteligentne liczniki to jedno z najbardziej rozpowszechnionych rozwiązań związanych z budową  przyjaznych i nowoczesnych miast. Podobnie jak zautomatyzowane oświetlenie uliczne, sygnalizacja, czy system zarządzania odpadami, poprawiają one znacząco jakość i komfort życia mieszkańców. A z perspektywy spółek komunalnych oznaczają przede wszystkim oszczędności i możliwość lepszego zarządzania zasobami. Ich wdrożenie wymaga jednak umiejętności i wiedzy, którą może zapewnić doświadczony partner, taki jak Orange – mówi Sebastian Grabowski, dyrektor IoT i zaawansowanych technologii w Orange Polska.

 

To właśnie Orange Polska wspólnie z firmą Pronal Smart Metering rozwija sieć inteligentnych liczników w Szczecinie. Umowę z miastem firmy podpisały w listopadzie 2017, a cały projekt został ostatecznie wdrożony w marcu 2020. Wykonawcy zapewniają też pięcioletni serwis, utrzymanie całego systemu i – w związku z kolejnym wygranym przetargiem – jego dalszą rozbudowę. Docelowo całe szczecińskie wodociągi mają być „smart”. W dalszej perspektywie władze miasta nie wykluczają tez np. wdrożenia systemu rozliczeń za wywóz odpadów, w którym liczba mieszkańców lokalu byłaby szacowana na podstawie zużycia wody. Smart City daje naprawdę wiele możliwości.

Tomasz Makowski
rzecznik prasowy ZWiK Szczecin

- Chcieliśmy przede wszystkim mieć wgląd w bieżące zużycie wody i zabezpieczyć naszych klientów przed nadmiernym jej poborem wynikającym np. z awarii w ich domu – tłumaczy Tomasz Makowski, rzecznik prasowy ZWiK Szczecin. - Dzięki inteligentnemu systemowi Smart_Metering24  możemy na koniec miesiąca w jednym momencie pobrać aktualne dane o zużyciu wody i na tej podstawie wystawiać faktury dla klientów. Wcześniej każdy inkasentów musiał co miesiąc zebrać dane z kilkuset punktów. Nie było więc możliwości, by zrobić to w ciągu jednego dnia – dodaje. 


Co daje system zdalnego odczytu wskazań wodomierzy?

  • •  Szybsze zbieranie danych o zużyciu wody, sprawniejsze rozliczenia
    •  Zmniejszenie strat i ograniczenie nadużyć
    •  Codzienne automatyczne bilansowanie przepływu w sieci wodociągowej
    •  Ograniczenie konieczności indywidualnego odczytywania wodomierzy
    •  Szybki i łatwy dostęp do danych pomiarowych przez specjalną aplikację
    •  Integracja różnych wodomierzy w jednym systemie
    •  Monitoring sieci i zdalne alarmy - szybkie wykrywanie i usuwanie awarii
    •  Łatwy odczyt wodomierzy w miejscach trudnodostępnych lub w czasie nieobecności właściciela