Prawo

Gigantyczne inwestycje w transport

Do końca ubiegłego roku samorządy ze wschodu miały możliwość złożenia projektów do Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Do pozyskania są miliardy złotych, dlatego największe miasta przygotowały nawet po kilka projektów. Chcą modernizować komunikację, wdrażać inteligentne systemy zarządzania ruchem, budować centra przesiadkowe i remontować drogi.

 

 

Do Programu Operacyjnego Polska Wschodnia projekty komunikacyjne zgłosiły wszystkie stolice wschodnich województw: Rzeszów, Kielce, Lublin, Białystok i Olsztyn. Największe plany bez dwóch zdań ma Rzeszów. Stolica Podkarpacia planuje kupić aż 130 autobusów, w tym 10 elektrycznych i 20 hybrydowych. 217 zatok autobusowych zyska obniżone krawężniki, czyli takie, które umożliwiają podjeżdżanie do chodnika bez uszczerbku dla kół i łatwiejsze wsiadanie. Pojawią się też nowe wiaty.

 

Miasto planuje rozwijać Inteligentny System Transportowy (ITS). Pojawi się między innymi system dynamicznej informacji dla kierowców i pomiaru czasu przejazdu (kamery ANPR), wideodetekcja na skrzyżowaniach wyposażonych w sygnalizację świetlną, monitoring CCTV, system rejestrujący przejazdy na czerwonym świetle oraz dynamiczne ważenie pojazdów. Miasto planuje uruchomić System Zarządzania Transportem Publicznym i wprowadzić e-bilet, a także System Obsługi Strefy Parkingowej, czyli inteligentny system monitorowania liczby miejsc postojowych.

 

Przebudowany zostanie lokalny dworzec autobusowy, w którym powstanie pawilon obsługi podróżnych i przechowalnia bagażu. Ciekawostką jest, że ściany budynku pokryte zostaną tzw. fasadą wentylowaną z okładzinami w postaci białych modułów fotowoltaicznych. Rozwiązanie to sprawi, że między panelami a budynkiem powstanie luka umożliwiająca swobodny przepływ powietrza od najniżej położonej okładziny do tej najwyżej. Pozwoli to schładzać ściany narażone latem na przegrzewanie.

 

Całkowita wartość wszystkich zgłoszonych projektów to niemal pół miliarda złotych, Rzeszów liczy, że ponad 350 mln zł dostanie z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.

 

 

Olsztyn rozwija sieć tramwajową

 

W grudniu 2015 roku do Olsztyna powróciły tramwaje. Władze miasta nie spoczęły na laurach i planują kontynuować inwestycje w komunikację szynową. Do PO Polska Wschodnia miasto zgłosiło projekt obejmujący rozbudowę linii od pętli Pieczewo, poprzez ulice Wilczyńskiego, Krasickiego, Synów Pułku oraz Wyszyńskiego do skrzyżowania z Kościuszki. Rozbudowa ma przede wszystkim zamknąć układ olsztyńskiego torowiska i pozwoli połączyć południowe osiedla z centrum, dworcem oraz fabryką Michelin. Przy okazji pojawią się nowe wagony, miasto planuje dokupić 4 tramwaje.

 

Jak wynika z symulacji, rozbudowa komunikacji szynowej w Olsztynie przyczyni się do wzrostu liczby pasażerów korzystających z transportu zbiorowego o 4 proc. kosztem transportu indywidualnego. Z kolei średni czas podróży transportem zbiorowym w skali miasta może się skrócić nawet o 7 proc.

 

Olsztyn doczeka się nowego węzła przesiadkowego, który zintegruje kolej, regionalny i lokalny transport autobusowy, komunikację miejską, tramwaje, rowery i taksówki. Miasto planuje wybudować również parking „Bike&Ride” z 32 stanowiskami postojowymi, pojawią się nowe ścieżki rowerowe, buspasy, a także system kierowania ruchem ITS.

 

 

Kielce z nowym centrum komunikacyjnym

 

Inaczej do rozwoju komunikacji miejskiej podchodzą władze stolicy woj. świętokrzyskiego. Komunikacja miejska opiera się tam wyłącznie na autobusach. Dla miast nieposiadających transportu szynowego najefektywniejszym rozwiązaniem jest tworzenie wysokiej jakości korytarzy autobusowych, dlatego w unijnej perspektywie finansowej 2014–2020 stolica regionu liczy na dofinansowanie właśnie tego obszaru. Do PO Polska Wschodnia zgłosiła dwa projekty: „Rozwój infrastruktury transportu publicznego w Kielcach” (całkowita wartość: 100,5 mln zł, wnioskowana kwota dofinansowania – 74,6 mln zł; okres realizacji: I kwartał 2017 r. –  IV kwartał 2019 r.) oraz „Rozwój komunikacji publicznej w Kielcach” (szacunkowe całkowite koszty: 198 mln zł, kwota dofinansowania z PO PW – 145 mln zł, przewidywany okres realizacji: październik 2017 r. – listopad  2020 r.).

 

To jest fragment artykułu, którego pełną wersję można przeczytać w najnowszym (8) numerze "Wspólnoty".

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane