W samorządach

Gdańsk zamawia autobusy wodorowe

Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłaszają przetarg na długoterminowy najem dziesięciu autobusów miejskich zasilanych „zielonym wodorem” wraz z pełną obsługą serwisową.

– Zgodnie z deklaracją złożoną na początku ubiegłego roku naszą flotę autobusową zasilamy już wyłącznie pojazdami ekologicznymi – zapewnia Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. – W 2022 roku dołączyły do niej trzy autobusy typu mini marki Karsan Electric, a jeszcze w tym roku do Gdańska dotrze kolejnych 18 autobusów elektrycznych – standardowych i przegubowych marki MAN Lion’ s City E. Nie poprzestajemy na tym. W ramach ogłoszonego właśnie postępowania do obsługi gdańskich linii chcemy pozyskać kolejne przyjazne środowisku autobusy, tym razem zasilane „zielonym wodorem”.

Wyłonione w przetargu pojazdy mają być zasilane wodorem otrzymywanym przy użyciu energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Energia ta pozyskiwana może być z wody, wiatru, ze słońca, może być to także energia geotermalna czy pozyskana z biomasy. Wymagany zasięg autobusu to minimum 330 km na jednym tankowaniu. – Taki zasięg pozwala na wykonywanie 90 procent zadań autobusowych w gdańskiej sieci. Autobusy wodorowe będzie można spotkać na terenie całego miasta – mówi Jerzy Wiatr, wiceprezes ds. operacyjnych spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. – Niewątpliwym plusem pojazdów zasilanych wodorem jest nie tylko wysoki zasięg pozwalający na wykonywanie całodobowych zadań przewozowych, ale również szybki czas ich tankowania, porównywalny do czasu tankowania autobusów spalinowych - dodaje.

Zgodnie ze standardami obowiązującymi w gdańskiej komunikacji miejskiej, nowe pojazdy przystosowane mają być do potrzeb osób niepełnosprawnych i podróżujących z wózkami dziecięcymi. W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących wszystkie kolumny i poręcze wykonane mają być w kolorze żółtym, a przyciski opisane w alfabecie Braille`a. W pojazdach znajdować się będą także pasy do bezpiecznego przewozu rowerów.

Do dyspozycji pasażerów będą wygodne ergonomiczne fotele, wykonane z materiałów o podwyższonej odporności. Pojazdy wyposażone mają być również w systemy monitoringu i klimatyzacji, a tablice informacyjne dla podróżujących powinny być wykonane w wysokiej jakości technologii LED, tak samo, jak oświetlenie pojazdów. W autobusach zamontowane mają zostać także gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED. Zamawiane pojazdy powinny być wyposażone również w system liczenia pasażerów.

Ogłoszone postępowanie przetargowe poprzedzone zostało wstępnymi konsultacjami rynkowymi długoterminowego najmu autobusów zasilanych „zielonym wodorem". Najem obejmować ma pełną obsługę serwisową pojazdów. Wykonawca umowy zobowiązany będzie do utrzymania technicznego pojazdów przez cały okres najmu. Serwis obejmować ma m.in. obsługę techniczną (przeglądy codzienne i okresowe), naprawy eksploatacyjne, naprawy komponentów, które uległy awarii w trakcie eksploatacji, naprawy powypadkowe, naprawy będące następstwem wandalizmu, a także sprzątanie i mycie pojazdów.

Płatność za kompleksową usługę finansowana będzie z bieżących własnych środków spółki GAiT pochodzących z wpływów za wykonywane usługi i regulowana w rozliczeniu comiesięcznym. Wszystkie autobusy muszą zostać dostarczone do 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy.

oprac. na podst. inf. UM Gdańsk

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane