Oto wykaz niektórych propozycji, które znalazły się w ustawie (cytujemy za Związkiem Miast Polskich):
– poprawka dotycząca upoważnienia przez wójta (burmistrza, prezydenta) pracownika urzędu lub jednostki organizacyjnej do wypłacania zasiłku powodzianom;
– doprecyzowanie przepisów dotyczących przyznawania powodzianom zasiłków;
– wsparcie podmiotów, które realizują zadania publiczne, a mają swoją siedzibę poza gminą poszkodowaną;
– zaliczenie do kwalifikowalności poniesionych wydatków w ramach zadania zleconego, mimo niezrealizowanego celu tego zadania;
– możliwość rozszerzania katalogu JST objętych stanem klęski żywiołowej (objęcie pomocą także tych JST dotkniętych powodzią, które nie znalazły się w rozporządzeniu o stanie klęski żywiołowej);
– zwiększenie liczby podmiotów leczniczych, które będą mogły leczyć powodzian, a także uzyskać wsparcie jeśli doznały szkody w wyniku powodzi;
– poprawka dotycząca „zielonych szkół” czyli możliwości udzielania pomocy dzieciom spoza własnej gminy;
– poprawka dotyczące uelastycznienia warunków tworzenia i prowadzenia placówek oświatowych;
– objęcie wsparciem z Funduszu Drogowego dróg krajowych miastach na prawach powiatu;
– liberalizacja przepisów dotyczących dostępu do informacji publicznej.
Jako że nie wszystkie uwagi zostały przyjęte w toku błyskawicznie toczących się prac legislacyjnych, zostaną zgłoszone do – mającej nastąpić wkrótce, prawdopodobnie w ciągu najbliższych tygodni – nowelizacji ustawy. To głównie poprawki dotyczące zasad odbudowy infrastruktury technicznej, obiektów objętych opieką konserwatora zabytków, zasadami prowadzenia gospodarki finansowej JST czy umożliwienia przekazywania środków z tzw. opłaty małpkowej (za napoje alkoholowe w opakowaniach do 300 ml, której wpływy w 50 proc. zasilają dochody własne gmin) i „korkowego” (opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych) – na zadania związane z usuwaniem skutków powodzi.