Rada miasta podjęła uchwałę w sprawie określenia jednostek budżetowych gromadzących dochody na wydzielonym rachunku bankowym, źródeł tych dochodów i ich przeznaczenia oraz sposobu i trybu sporządzania planu finansowego dochodów gromadzonych na wydzielonym rachunku i wydatków nimi finansowanych, dokonywania zmian w tym planie oraz ich zatwierdzania. W uchwale wskazano, że na rachunku gromadzone są m.in. wpłaty sponsorów.
Zgodnie z art. 223 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (DzU z 2023 r., poz. 1270, dalej: ufp) samorządowe jednostki budżetowe prowadzące działalność określoną w Prawie oświatowym gromadzą na wydzielonym rachunku dochody określone w uchwale przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego. Powołana regulacja stanowi odstępstwo od zasady przewidzianej w art. 11 ust. 1 ufp, zgodnie z którą jednostki budżetowe pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Wyznaczony na podstawie art. 223 ufp – uchwałą organu stanowiącego – katalog źródeł, z których dochody mogą być gromadzone na wydzielonym rachunku, musi odnosić się do ustawowych źródeł dochodów własnych gminy wymienionych w art. 4 ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (DzU z 2024 r. poz. 356). W świetle powołanej regulacji wpłaty sponsorów nie mieszczą się w katalogu źródeł dochodów własnych gminy. W ocenie kolegium działalność gminy polegająca na sponsoringu, którego celem jest podniesienie renomy sponsora, poprawa lub zmiana jego wizerunku, zwiększenie jego popularności, wykraczała poza zadania o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych, a usługi sponsoringu do takich nie należą. Mając powyższe na uwadze, organ nadzoru stwierdził nieważność uchwały w całości.
Uchwała Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Wrocławiu z 31 lipca 2024 r. nr 65/2024