Dostęp do archiwalnych wydań „Wspólnoty” możliwy jest tylko dla zalogowanych prenumeratorów.
Jeżeli chcesz otrzymać dostęp napisz do nas: m.hac@municipium.com.pl
Oświata, drogi, zdrowie, pomoc społeczna, środki na aktywizację seniorów – to wszystko elementy budżetu państwa na rok 2017, które wzbudzają zaniepokojenie. Pieniędzy albo jest mniej niż w roku 2016, albo ich ilość nie rekompensuje wzrostu wydatków. Dla samorządów to kluczowe zadania.
Łomianki jako pierwszy samorząd w Polce wprowadziły system wideoalertu w komunikacji miejskiej. Przymierzają się do zrewolucjonizowania odbioru odpadów z pojemników publicznych. Chcą satelitarnie namierzać dzikie wysypiska śmieci. O wprowadzaniu rozwiązań smart city w 25-tysięcznej gminie opowiada wiceburmistrz Piotr Rusiecki.
Posłowie pracują nad projektem ustawy likwidującej tzw. gabinety polityczne w urzędach samorządowych. Problem w tym, że pomysł jest całkowicie oderwany od realiów – projekt w takim kształcie powinien zostać w całości odrzucony.
Program taniego budownictwa komunalnego wymyślony i zrealizowany w Ostrowie Wielkopolskim to ciekawy sposób na rozwiązanie problemu braku mieszkań dla osób gorzej sytuowanych. Jest uniwersalny, inne samorządy mogą go skopiować.
Wśród tegorocznych laureatów są marszałek zachodniopomorski Olgierd Geblewicz, prezydent Kołobrzegu Janusz Gromek, wiceprezes Związku Powiatów Polskich Sławomir Snarski oraz Lesław Fijał, skarbnik Krakowa.
Pewną nowością projektowanej regulacji Prawo wodne jest wprowadzenie instytucji aglomeracji. Przez to pojęcie należy rozumieć teren, na którym zaludnienie lub działalność gospodarcza są wystarczająco skoncentrowane, aby ścieki komunalne były zbierane i przekazywane do oczyszczalni ścieków albo do końcowego punktu zrzutu tych ścieków.
Otaczająca, a raczej osaczająca nas, źle zagospodarowana i niedostatecznie wyposażona w infrastrukturę techniczną i społeczną przestrzeń stała się zjawiskiem niepożądanym nie tylko z powodów estetycznych, ale również ekonomicznych. Co więcej – funkcjonowanie w takiej przestrzeni rodzi wiele konfliktów. Dyskutowany właśnie Kodeks urbanistyczno-budowlany ma ambicje zmienić ten stan rzeczy. Środkiem zaradczym ma być szeroka partycypacja społeczna oraz udział wielu instytucji i organów na etapie sporządzania aktów planowania przestrzennego.
W październiku rozesłano do konsultacji projekt kodeksu urbanistyczno-budowlanego. Ten nieco ponad 200-stronicowy projekt normuje, jak to zapisano w art. 1, „gospodarowanie przestrzenią”.
Wejście w życie dwóch nowych regulacji, tj. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania publicznego w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylającego dyrektywę 1999/93/WE (eIDAS) oraz ustawy z 5 września 2016 r. o usługach zaufania i identyfikacji elektronicznej należy interpretować jako wyraz rosnącej potrzeby komunikacji elektronicznej, która powinna być realizowana w sposób zapewniający pełne bezpieczeństwo. Jednak rozwiązania te stanowią wyzwanie dla administracji publicznej, w szczególności w zakresie wdrożenia innowacyjnych systemów.
Prowadząc rozmowy z przedstawicielami zagranicznych inwestorów, wójt czy burmistrz musi pamiętać o uwarunkowaniach kulturowych. Poznanie ich, a przynajmniej świadomość możliwych zachowań, pozwoli szybciej osiągnąć cel, a przede wszystkim uniknąć dwuznacznych sytuacji mogących pogrążyć cały proces negocjacyjny.
W ostatnich latach władze miast szczególną uwagę zwracają na rozwój turystyki rowerowej. Budują setki świetnie oznakowanych tras oraz miejsca wypoczynku dla zmęczonych cyklistów. Stawiają samoobsługowe budki z narzędziami do prostych napraw. Prezentujemy wybranych laureatów konkursu „Gmina Przyjazna Rowerzystom” zorganizowanego przez Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze.
NIK alarmuje: samorządy niewłaściwie podchodzą do zarządzania cmentarzami komunalnymi. Większość ze skontrolowanych jednostek ograniczała się do zapewnienia miejsc pochówku i kontroli czystości. Pozostałe zadania zlecano na zewnątrz, nie sprawdzając ani jak, ani czy zostały wykonane.
Samorządowcy z podkrakowskiej gminy zbudowali w miejscowości Szyce nowoczesne centrum administracyjne. Siedzibę ma tam urząd gminy, straż miejska, biblioteka, ale są także sklepy, restauracje i biura. Inwestycja kosztowała blisko 18 mln zł.
Zarówno doktryna, jak i orzecznictwo oraz stanowisko strony rządowej i organów nadzoru wskazują, że z aktualnych przepisów prawa nie wynika obowiązek likwidacji dotychczasowych ZEAS-ów. Jednostki samorządu terytorialnego są natomiast zobligowane do dostosowania dotychczasowej formy świadczenia tych usług do nowych regulacji. Zdaniem ekspertów samorządy mają kilka alternatywnych rozwiązań, które m.in. zostały zaprezentowane na Konferencji XIV Samorządowego Forum Kapitału i Finansów „Wyzwania dla samorządowej oświaty”, która odbyła się w Katowicach w dniach 22–23 września 2016 r.
Rozporządzenie, które wejdzie w życie 24 stycznia 2018 r., określa szczegółowe wymagania dla transportu odpadów, w tym dla środków transportu i sposobu transportowania, oraz oznakowanie środków transportu.
Pod pojęciem zasad zwrotu wydatków z pomocy społecznej kryje się określenie podmiotów zobowiązanych do zwrotu, wskazanie kryteriów, w oparciu o które ma ten zwrot nastąpić i w jakiej części.
Rada gminy nie może ustalać w regulaminie udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym, że będzie refundowała poniesione przez wnioskodawcę wydatki na podstawie przedłożonych dokumentów – jeżeli refundacja ta wprowadzana jest na zasadzie wyłączności.
Kwestii uregulowanych przez ustawodawcę w ustawie o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej nie można już bardziej szczegółowo skatalogować, gdyż prowadziłoby to do zbędnego i zbytniego sformalizowania postępowania względem osoby usamodzielnianej, które z kolei mogłoby prowadzić do zatracenia podkreślanego przez prawodawcę indywidualnego podejścia do każdej osoby usamodzielnianej.
Samorządy, które do 31 stycznia 2017 r. nie uchwalą budżetu, będą w przyszłym roku prowadzić swoją gospodarkę finansową na podstawie ustalonego przez regionalną izbę obrachunkową planu finansowania zadań własnych i zleconych.
Obowiązkiem organów administracji publicznej jest zawiadomienie o toczącym się postępowaniu administracyjnym wszystkich jego stron. Niezbędne więc jest w pierwszej kolejności ustalenie kręgu stron postępowania w celu zapewnienia im czynnego udziału w toczącym się postępowaniu administracyjnym. Aby zawiadomienie o wszczęciu postępowania było możliwe, organ administracji publicznej musi ustalić dane podmiotów będących stronami – imię i nazwisko oraz adres miejsca zamieszkania strony (ewentualnie adres miejsca pracy) lub nazwę i adres siedziby strony. Zdarza się jednak, że organ w tych ustaleniach napotyka pewne trudności.
Statut samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, dla którego podmiotem tworzącym jest jednostka samorządu terytorialnego, pozostaje jednym z najważniejszych aktów prawnych regulujących podstawy funkcjonowania podmiotu leczniczego. Zapisana w statucie struktura organizacyjna podmiotu leczniczego i zakres prowadzonej przez podmiot działalności są uwzględniane m.in. w postępowaniach w sprawach zawarcia z NFZ umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Przekonuje to o doniosłej roli statutów zarówno w wymiarze prawno-organizacyjnym, jak i finansowym szpitali, poradni czy wojewódzkich stacji pogotowia ratunkowego. Tym większą uwagę poświęcić należy problemom i wątpliwościom, jakie pojawiają się w praktyce formułowania postanowień statutów przez organa administracji samorządowej.