Dostęp do archiwalnych wydań „Wspólnoty” możliwy jest tylko dla zalogowanych prenumeratorów.
Jeżeli chcesz otrzymać dostęp napisz do nas: m.hac@municipium.com.pl
O pakcie dla obszarów wiejskich słychać od dłuższego czasu. To zresztą jeden z celów sformułowanych w Programie Działań Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi na lata 2015–2019. Choć szczegóły nie są jeszcze znane i resort niechętnie o nich mówi, „Wspólnota” dotarła do projektu paktu z 20 kwietnia 2016 roku.
Uwsteczniono prawo oświatowe i odebrano samorządom wywalczone niedawno prawo do kształtowania sieci szkolnej. Takie działanie musi skutkować przekazaniem odpowiedzialności finansowej za prowadzenie oświaty na poziom administracji rządowej – napisali samorządowcy ze Związku Gmin Wiejskich RP w stanowisku ze Zgromadzenia Ogólnego.
W pierwszych dniach kwietnia jeden z wiodących operatorów systemów roweru miejskiego w Polsce ogłosił, że liczba wypożyczeń „jego” rowerów w naszym kraju przekroczyła 10 milionów. Skala zjawiska lub może magia samej liczby skłoniła wielu komentatorów do lansowania tezy i ogłoszenia całemu światu, iż: „Polacy pokochali rowery miejskie”. Dla dynamicznie rozwijającej się i intensywnie promującej firmy jest to niewątpliwie powód do satysfakcji. Przyglądając się bliżej zaprezentowanym liczbom, trudno oprzeć się jednak pewnemu sceptycyzmowi, a pojawiające się wątpliwości zdają się utwierdzać w przekonaniu, że jeszcze za wcześnie na ogłoszenie pełnego zwycięstwa.
Działająca przy marszałku województwa Pomorska Rada Oświatowa jest mocno zaniepokojona pomysłem likwidacji gimnazjów. Krytykuje też podwyższenie wieku obowiązku szkolnego oraz zniesienie tzw. godzin karcianych w szkołach.
Telefon przestaje dzwonić, znajomi się odwracają, o pracę trudno ze względu na ustawowe ograniczenia i falę krytyki. Tak to wygląda po przegranych wyborach – mówi Mariusz Poznański, były wójt gminy Czerwonak. Stowarzyszenie ma być formą wsparcia i dawać nowe perspektywy zatrudnienia.
W numerze 8/2016 Wspólnoty z 9 kwietnia 2016 r. w artykule pod tytułem „Pola minowe organizacji zarządzania i nadzoru w spółkach komunalnych” napisałem między innymi, że „sprawa wynagrodzeń dla prezesów spółek, ze względu na szczególnie skomplikowaną regulację prawną zawartą w art. 6, 8 i 10 ustawy kominowej należy do najtrudniejszych kwestii zarządzania w spółkach”. Nie przypuszczałem wówczas, że sprawa niebawem znajdzie zupełnie nowe rozwiązanie, a to za przyczyną rządowego projektu ustawy o zasadach kształtowania wynagrodzeń osób kierujących niektórymi spółkami.
Prokuratura w Elblągu chce, aby urzędnik z Ostródy zapłacił ponad 45 tys. złotych za podjęcie decyzji niezgodnej z prawem. To równowartość jego rocznej pensji.
Ponad 43 mln zł trafi w formie dotacji do 20 miast na przygotowanie programów rewitalizacji. Pieniądze dostaną m.in.: Włocławek, Wrocław, Warszawa, Leszno, Dąbrowa Górnicza, a projekty mają być wzorcem dla innych samorządów.
Które polskie gminy najmocniej wspierają organizacje pozarządowe, a w których społeczność bierze najbardziej aktywny udział w wyborach samorządowych i prezydenckich. Gdzie działa najwięcej fundacji i stowarzyszeń, a gdzie odbywa się największa liczba zbiórek publicznych. A gdyby tak przyznać punkty za poszczególne rodzaje aktywności, następnie zsumować je i wskazać zwycięzców? Prezentujemy pierwszy w Polsce ranking samorządów najbardziej aktywnych społecznie.
Zanim zaczną się kolejne zmiany w oświacie, uporządkujmy stare sprawy. W 1991 r. rozpoczął się nieustający proces żonglowania zadaniami oświatowymi i finansami przez kolejne rządy. Samorządy przyjęły na swoje barki ciężar, z którym nie radziły sobie władze centralne. Z czasem przybywało kosztownych zadań, za którymi nie szły wystarczające pieniądze. Na progu kolejnej reformy warto o tym przypomnieć.
Kontrole podatkowe budzą wiele emocji w samorządach. Należy bowiem pamiętać, że stwierdzenie przez organy podatkowe nieprawidłowości w rozliczeniach VAT może wiązać się z negatywnymi konsekwencjami dla samorządu, ale także dla osób odpowiedzialnych w nich za rozliczenia podatkowe. Z drugiej jednak strony na przestrzeni ostatnich lat dobitnie widać w jak wielu sprawach to organy podatkowe nie miały racji, a dowiodły tego właśnie stanowcze i konsekwentne działania samorządów.
Dla stworzenia dobrej strategii budowy społeczeństwa informacyjnego nie wystarczą chęci do działania. Nad programem budowy społeczeństwa informacyjnego Zabrze pracuje od 2009 roku. Od tego czasu przeprowadzona została gruntowna inwentaryzacja i analiza SWOT. W ich wyniku powstała Strategia budowy społeczeństwa informacyjnego miasta Zabrze do roku 2020.