Dostęp do archiwalnych wydań „Wspólnoty” możliwy jest tylko dla zalogowanych prenumeratorów.
Jeżeli chcesz otrzymać dostęp napisz do nas: m.hac@municipium.com.pl
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego zaprasza 30 kwietnia 2014 roku na konferencję w Poznaniu, organizowaną w ramach obchodów 10. rocznicy akcesji Polski do Unii Europejskiej, zatytułowaną „10 na 10. Unia Europejska – Samorząd – Obywatele”.
Wszystkie nasze działania zdają egzamin, dzięki nim mamy najlepszą komunikację w Polsce – triumfuje prezydent Kielc. – To niesprawiedliwe zestawienie. Metodologia za-stosowana w badaniu to żadna metodologia – piekli się prezes gorzowskiego MZK. Po-znań zarzuca nam, że kryteria rankingu są niewłaściwe, a w Rzeszowie mieszkańcy py-tani przez lokalnych dziennikarzy odpowiadają, że komunikacja jest u nich… gorsza, niż przedstawiła to „Wspólnota”.
Sopot rozpoczął pod koniec ubiegłego roku współpracę z operatorem roweru miejskiego i w ciągu trzech jesiennych miesięcy mieszkańcy kurortu odbyli takimi rowerami ponad 3 tys. podróży. Gdański Obszar Metropolitalny postanowił wykorzystać doświadczenia Sopotu i do planowanych 153 km tras rowerowych chce dołączyć sieć rowerów metropolitalnych.
Środki preferencyjnej pożyczki JESSICA wesprą rozbudowę hali Ergo Arena, jednej z najnowocześniejszych hal widowiskowo-sportowych w Polsce.
Mamy potencjał w postaci terenów inwestycyjnych. Musimy postawić na energetykę odnawialną i wdrażanie innowacyjnych rozwiązań, współpracę z Politechniką Łódzką i Bełchatowsko-Kleszczowskim Parkiem Przemysłowo-Technologicznym – mówił prezydent Bełchatowa Marek Chrzanowski na koferencji poświęconej przyszłości tego miasta.
Emisja obligacji przychodowych jest niedocenianym sposobem na pozyskanie finansowania inwestycji samorządowych. Finansowanie, dedykowane samorządom i spółkom komunalnym, może być bardzo atrakcyjne.
199 samorządów nie spełnia wskaźnika z art. 243 ustawy o finansach publicznych – wynika z danych z wykonania budżetów. Dla większości z nich ratunkiem jest fakt, że wskaźnik zgodnie z ustawą powinien być liczony w oparciu o III kwartał, a nie dane na koniec roku. Tylko 21 jednostek zostało wezwanych do opracowania programu postępowania naprawczego – to z kolei zasługa późnego wejścia w życie nowelizacji ustawy. A co z resztą samorządów? Czy to oznacza, że problemu nie ma?
Wreszcie podpisane zostało porozumienie w sprawie kujawsko-pomorskich Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Po wizycie u minister infrastruktury i rozwoju Elżbiety Bieńkowskiej Toruń i Bydgoszcz wspólnie doszły do porozumienia w najbardziej spornych kwestiach. Zarząd województwa miał teraz przyjąć uchwałę wyznaczającą ostatecznie obszar realizacji ZIT w województwie.
Określenie więc kategorii podmiotów uprawnionych do udziału w konsultacjach społecznych wykracza poza dyspozycję zawartą w ustawie.
Przysługujące radzie gminy kompetencje w zakresie stanowienia przepisów porządkowych nie mogą być wykorzystywane do bieżącego zarządzania na danym obszarze, ale wyłącznie w celu przeciwdziałania realnym zagrożeniom dla wartości określonych w powołanym przepisie.
Niemożność ubiegania się o dopłaty bezpośrednie do gruntów zalesionych wynika z faktu niemożności spełnienia, co do gruntu zalesionego, warunku utrzymania go w dobrej kulturze rolnej (co w przypadku trwałych użytków zielonych polega na przynajmniej jednorazowym koszeniu przed 31 lipca).
Odmowa wprowadzenia wniosku do budżetu gminy nie może być przedmiotem kontroli sądowo administracyjnej, gdyż nie jest sprawą administracyjną. Kontroli sądowej podlegają wyłącznie enumeratywnie wymienione w ustawie przypadki.
Czy w oświadczeniu majątkowym radnego należy wskazać jako dochód otrzymany ekwiwalent pieniężny za udział członków ochotniczej straży pożarnej w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym ogranizowanym przez Państwową Straż Pożarną lub gminę?
Czy można przenieść decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach na inny podmiot w zakresie dotyczącym części inwestycji?
Gmina finansując spłatę pożyczki zaciągniętej przez Ochotniczą Straż Pożarną na zakup sprzętu pożarniczego, tak naprawdę finansuje zakup tego sprzętu, co odpowiada celom normy określonej w art. 32 ust. 2 i 3 ustawy o ochronie przeciwpożarowej.
Pomimo dwukrotnego określenia przez ustawodawcę skutków przekazania przez gminy na rzecz związku międzygminnego realizacji zadań publicznych kwestia ta w praktyce nadal budzi szereg zaskakujących wątpliwości. Przykładem w tym zakresie może być „linia orzecznicza” Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Zielonej Górze, które w szeregu postępowań odwoławczych uchyliło decyzje zarządów związków międzygminnych z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi z uwagi na rzekomy brak ich właściwości w tym zakresie.
Jakich błędów rada gminy powinna unikać podejmując uchwałę o nadaniu statutu gminnej instytucji kultury?
Przed każdymi wyborami organy gmin zobowiązane są do przygotowania i wykonania wielu zadań, bez realizacji których wybory nie mogłyby się odbyć. Do takich należy bez wątpienia zapewnienie miejsc na lokale wyborcze.
Wydaje się, że wejście w życie 20 marca nowej ustawy o funduszu sołeckim z 21 lutego 2014 r. (DzU z 2014 r. poz. 301), po bardzo krótkim, zaledwie 7-dniowym okresie vacatio legis, w sytuacji gdy podejmowanie uchwał w sprawie funduszu sołeckiego następuje do 31 marca, nie było do końca przemyślane.
Serwisy administracji publicznej pełnią wiele funkcji i być może dlatego ich projektowanie może przysporzyć sporo problemów. Administrada jest projektem, który pozwoli znaleźć odpowiedzi na większość pytań i wątpliwości.
U źródeł problemów z gospodarką przestrzenną tkwi brak woli politycznej przeprowadzenia potrzebnych zmian. Na liście priorytetów politycznych nie ma postulatów dotyczących usunięcia systemowych barier w tym zakresie.
Koszt uchwalenia planu w przeliczenia na hektar sięga 333 tys. zł. Prognozowane koszty – wykup gruntów, budowa dróg oraz innej infrastruktury – związane z uchwaleniem planów wyniosły w 2012 roku 66,8 mld zł, zrealizowane – tylko 9,9 mld zł. Z kolei pro-gnozowane dochody (głównie wzrost podatku od nieruchomości) to 34,7 mld zł, a zreali-zowane wpływy – 6,5 mld zł. Ujemne saldo finansowych skutków planów miejscowych grozi destabilizacją finansów publicznych!
Przeciwdziałanie rozlewaniu się zabudowy, rewitalizacja centrów miast, ochrona środowiska, zwiększenie partycypacji społecznej w procesie podejmowania decyzji w miastach i poprawa zarządzania przestrzenią to główne cele Krajowej Polityki Miejskiej.
Rząd negatywnie zaopiniował projekt ustawy o powiecie metropolitalnym. Zasadniczą wątpliwość wzbudził sam pomysł stworzenia nowego szczebla samorządu.
Regiony i podregiony, które otrzymują najwięcej pieniędzy unijnych, wcale nie rozwijają się szybciej. Mimo dodatkowych środków nie nadganiają zamożniejszych, przeciwnie – cały czas tracą do nich dystans. Takie są wyniki badań prof. Grzegorza Gorzelaka.
Wirtualny urzędnik, wideoczat, a może call center? Jak w przyszłości będzie wyglądać komunikacja mieszkańca z urzędem? Już dziś można uzyskać najważniejsze informacje za pośrednictwem internetu. Duże miasta stawiają jednak na kontakt telefoniczny i uruchamiają specjalne numery telefonów obsługiwane przez contact center.
Gdynia oraz gmina Kosakowo, jak wcześniej zapowiadały, zaskarżyły decyzję Komisji Europejskiej, nakazującą zwrot pomocy publicznej udzielonej spółce zarządzającej budowanym u nich lotniskiem.
Kiepski stan infrastruktury drogowej jest istotną barierą rozwoju regionów: hamuje aktywność gospodarczą, obniża atrakcyjność inwestycyjną. Warunkiem poprawy tego stanu rzeczy jest utrzymanie finansowania Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych na poziomie minimum 1 mld zł – uważa Najwyższa Izba Kontroli.