Dostęp do archiwalnych wydań „Wspólnoty” możliwy jest tylko dla zalogowanych prenumeratorów.
Jeżeli chcesz otrzymać dostęp napisz do nas: m.hac@municipium.com.pl
Tylko 1 zł będą od marca płacić dzieci i młodzież z Opola za wstęp do miejskich instytucji kulturalnych i obiektów sportowych.
Ponad 800 wskaźników społeczno-ekonomicznych, przedstawionych na wykresach, mapach i w rankingach w serwisie mojapolis.pl, może ułatwić pracę samorządowcom w całej Polsce.
W Polsce wartość rynku PPP w latach 2011–2022 szacuje się na 4–7 mld zł. Jednak choć ponad 30 proc. jednostek publicznych rozważało już skorzystanie z tej formuły, tylko 4 proc. rozpoczęło przygotowania lub realizację projektu. Rozwój PPP hamują niejasne zasady klasyfikacji wydatków i bariery mentalne samorządów.
Za kilkanaście miesięcy mieszkańcy Sopotu i turyści będą mogli skorzystać z nowego budynku dworca. W wyniku inwestycji realizowanej w formule PPP z udziałem funduszy unijnych z programu Jessica powstanie nie tylko infrastruktura dworcowa, ale także nowa przestrzeń publiczna z placami, układem drogowym i miejscami postojowymi oraz hotel, sklepy, biura – zapowiada Urząd Miasta Sopotu. Przed świętami na budowie wmurowano kamień węgielny. Decyzja o budowie kompleksu z nowym układem komunikacyjnym zapadła w 2008 roku, kiedy to spółka PKP SA podpisała z Sopotem porozumienie o długofalowej współpracy. W 2011 roku wybrany został partner prywatny przedsięwzięcia: Bałtycka Grupa Inwestycyjna, a w styczniu 2012 roku podpisano umowę o partnerstwie publiczno-prywatnym. W styczniu 2013 roku Bałtycka Grupa Inwestycyjna podpisała umowę na współfinansowanie inwestycji ze środków inicjatywy Jessica. Co ważne, dotychczas europejskie projekty hybrydowe realizowano w oparciu o system dotacyjny, a nie fundusze zwrotne. Tym samym projekt sopocki jest pierwszą tego typu inwestycją w Europie. Kompleks przy stacji PKP będzie się składał z dworca kolejowego, części handlowo-usługowej i biurowej, części hotelowej. Pod ziemią znajdą się parkingi. Obiekt będzie miał jedną kondygnację podziemną i maksymalnie, w części hotelowej, sześć naziemnych.
Zakończyła się największa inwestycja komunalna w historii Sanoka – przebudowa miejskiej oczyszczalni ścieków i ujęcia wody. Inwestycja kosztowała 124 mln zł brutto.
Na prawdziwe efekty zmian ustawy o finansach publicznych i rozporządzenia w sprawie wieloletnich prognoz finansowych trzeba będzie poczekać. Pewne jest jednak, że zmiany nie poprawią ogólnej sytuacji finansowej samorządów, a dla najbardziej zadłużonych jednostek ratunkiem będą tylko programy naprawcze. Dla wielu jedyną możliwością inwestycji będą projekty unijne w całości wyłączone z limitu zadłużenia.
Środków na drogi, kanalizację i inną infrastrukturę w nowej perspektywie unijnej oficjalnie nie ma. Nieoficjalnie – będą dostępne, ale w ramach projektów kombinowanych, najlepiej w ramach porozumienia. Utworzenie subregionu, nawet jeśli nie zostanie uznany oficjalnie w dokumentach strategicznych województwa za obszar funkcjonalny, to świetny punkt wyjścia do współpracy, dzięki której łatwiej będzie o środki z nowego programowania.
Gminna spółka, działająca w 23-tysięcznym Płońsku, bez unijnego wsparcia zbudowała jeden z najefektywniejszych w Polsce zakładów zagospodarowania odpadów. Inwestycja kosztowała tylko 22 mln zł. Co więcej, spółka wygrała przetargi w 11 gminach na odbiór i zagospodarowanie odpadów i przymierza się do kolejnych inwestycji. Jak to możliwe?
Rada gminy właściwa do udzielenia pozwolenia na prowadzenie działalności w zakresie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami nie może samodzielnie określać tych wymagań, lecz ma obowiązek ustalić, czy przedsiębiorca spełnia warunki określone przepisami prawa, wymagane dla wykonywania oznaczonej działalności.
Pod pojęciem zasad usytuowania punktów sprzedaży napojów alkoholowych należy rozumieć ich rozmieszczenie w terenie, a w szczególności ich usytuowanie względem miejsc chronionych, takich jak szkoły, przedszkola, miejsca kultu religijnego.
Rada powiatu odmawiając wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, będącym jej członkiem, winna należycie uzasadnić swoją decyzję. Wynika to nie tylko z konstytucyjnej zasady państwa prawnego, ale przede wszystkim z zasady jawności działania władzy publicznej.
Definicja budynku przewiduje cztery przesłanki, które muszą zaistnieć, aby opodatkować budynek podatkiem od nieruchomości: obiekt budowlany musi być trwale związany z gruntem, być wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiadać fundamenty i dach. Przyjęcie, że obiekt posiadający 50 proc. dachu, stanowi budynek jest niedopuszczalne.
Jaka jest prawna dopuszczalność zastosowania dopłaty do ścieków dowożonych na gruncie analizy obowiązujących w tym zakresie przepisów, orzecznictwa sądów administracyjnych oraz rozstrzygnięć nadzorczych wojewodów?
Jak w świetle przepisów skutecznie udzielić odpowiedzi na wniosek o udostępnienie informacji publicznej otrzymany mailem, mając jedynie adres pocztowy e-mail do korespondencji?
Sytuacja w związku z opłatami za zajęcia dodatkowe w przedszkolach jest analizowana i monitorowana w samorządach na bieżąco. Jeżeli nastąpi zmiana prawa lub pojawią się dobre praktyki rozwiązania wskazanego problemu w zgodzie z przepisami, zostaną w gminach podjęte decyzje zgodne z oczekiwaniami rodziców.
Nadanie decyzji klauzuli ostateczności jest nie tylko dopuszczalne, ale wręcz pożądane w celu zapewnienia bezpieczeństwa obrotu prawnego. Z samej klauzuli ostateczności powinno wynikać, że decyzja stała się ostateczna w konkretnej dacie (dzień, miesiąc i rok).
Możliwości inwestycyjne przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych, znajdujące odzwierciedlenie w przygotowywanych przez nie wieloletnich planach modernizacji i rozwoju urządzeń, rzadko zaspakajają potrzeby związane z rozwojem inwestycji na terenie gmin. Stąd realizacja inwestycji przez podmioty indywidualne. To jednak rodzi konieczność uregulowania późniejszego korzystania z tych urządzeń przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne.
Wielu konfliktów na styku inwestor – wykonawca robót budowlanych można byłoby uniknąć dzięki precyzyjnie sporządzonej umowie o roboty budowlane. Ma to szczególne znaczenie w naszych szerokościach geograficznych, gdzie pogoda jest bardzo zmienna, a nawalne deszcze, wichury czy długotrwałe mrozy mogą często powodować konieczność przerwania prac lub wykonania ich ponownie, a pośrednio – wpływać na wydłużenie terminu realizacji zlecenia względem zapisanego w umowie.
Zapowiadany od dawna kodeks urbanistyczno-budowlany nabiera realnych kształtów. Na posiedzeniu 18 września 2013 r. Komisja Kodyfikacyjna Prawa Budowlanego przyjęła tezy do projektu kodeksu, które stanowić będą podstawę do opracowania projektu definitywnego. Zgodnie z harmonogramem prac Komisji, projekt zostanie przedłożony ministrowi do 30 listopada 2014 r. Z przyjętych tez wynika, że w prawie budowlanym i prawie zagospodarowania przestrzeni zanosi się na rewolucyjne zmiany.
W dniu 30 listopada 2013 r. wszedł w życie przepis art. 5c ustawy o samorządzie gminnym upoważniający rady gmin do tworzenia gminnej rady seniorów. Obecnie mogą więc w gminach funkcjonować dwie rady pokoleniowe: młodzieżowe rady gmin (art. 5b usg), których tworzenie dopuszczono ustawą z 11 kwietnia 2001 r. (DzU nr 45, poz. 497), oraz gminne rady seniorów. Jest oczywiste, że obok chęci skomentowania nowego przepisu pojawia się także chęć porównania obu tych regulacji.
Kształcenie pracowników administracji publicznej to ważny aspekt funkcjonowania urzędów. Wiele uczelni w Polsce prowadzi właśnie nabór na kierunki przydatne samorządowcom: nie tylko urzędnikom, ale także wójtom, burmistrzom czy skarbnikom. Z tego artykułu dowiesz się, co i gdzie warto zacząć studiować w semestrze letnim oraz gdzie szukać informacji o ofercie studiów i szkoleń dla JST.
Gminy tworząc plany zagospodarowania, narażają się na konieczność wypłaty odszkodowań, a i tak nie są w stanie zablokować inwestycji powstających dzięki decyzjom o warunkach zabudowy. Konieczne są systemowe zmiany procesu planowania przestrzennego – uważają urzędnicy i władze Poznania w artykule przesłanym po konferencji „Skutki finansowe planowania przestrzennego – konsekwencje dla rozwoju”, która odbyła się w Poznaniu.
SLD postawi na młodych, PiS ruszy na miasta, a PSL będzie mówił o gospodarce. Nawet Polska Razem Gowina wystawi listy w wyborach samorządowych.
O jakości stanowienia prawa w Polsce, problemach z aktywizacją mieszkańców, współpracy samorządów i roli organizacji pozarządowych rozmawiamy z profesorem Jerzym Regulskim.
O formowaniu samorządowej listy do sejmiku, Ogólnopolskim Porozumieniu Organizacji Samorządowych, realizacji spuścizny prof. Michała Kuleszy i problemach związanych z wydatkowaniem środków europejskich rozmawiamy z Wadimem Tyszkiewiczem, prezydentem Nowej Soli.
Zabiega o zmiany ustaw w Warszawie, rozkręcił regionalne zrzeszenie samorządowców, ściąga inwestorów do Nowej Soli, której jest prezydentem. Przejechał tysiące kilometrów, ale nikt mu nie zarzuca, że za mało pracuje na miejscu. Kiedyś trenował boks i prowadził firmę komputerową. Ostatnio zbudował statek turystyczny. Przebojem wdarł się do świata samorządowców i stał się jednym z jego liderów.