Dostęp do archiwalnych wydań „Wspólnoty” możliwy jest tylko dla zalogowanych prenumeratorów.
Jeżeli chcesz otrzymać dostęp napisz do nas: m.hac@municipium.com.pl
Osiągnęliśmy niewątpliwy sukces w negocjacjach budżetowych, możemy mieć nadzieję, że zostanie on potwierdzony w dalszym procedowaniu budżetu UE. Otrzymamy jeszcze więcej śródków z Unii Europejskiej niż dostaliśmy w kończącej się perspektywie, a przesunięcia miedzy różnymi kategoriami są niewielkie. W mediach i koalicji zapanowała euforia, a nawet opozycja gani rząd bez przekonania. Z niepokojem jednak słucham tych przekazów. Zbyt rzadko pada pytanie: „na co?”. Bo jest to pytanie znacznie ważniejsze niż „ile”.
Doprowadzenie do spotkania z premierem poświęconego finansom, zreformowanie pracy zespołów roboczych i zmobilizowanie strony rządowej do wcześniejszego przesyłania projektów do zaopiniowana – to zadania dla nowego współprzewodniczącego Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, którym został Jacek Protas, marszałek woj. warmińsko-mazurskiego.
Nie podnosić pensum wszystkim, tylko zróżnicować w zależności od przedmiotu i liczebności klasy. Takie są wnioski samorządowców po lekturze raportu na temat czasu pracy nauczycieli.
Od debaty prezydentów polskich miast zaczął się Kongres Regionów w malowniczej Świdnicy.
Unia chce, żeby każde województwo przygotowało krótką listę sektorów, które uważa za najważniejsze i w których drzemie potencjał rozwojowy. W ten sposób powstaną tzw. inteligentne specjalizacje i głównie tam mają zostać skierowane unijne pieniądze.
Dla niektórych to był epizod, dla innych praca na całe zawodowe życie. Razem z samorządem terytorialnym powstawały organy nadzorujące. Wbrew częstym wyobrażeniom o bezdusznych instytucjach pracowali w nich ludzie. Przyjaciele samorządu, pasjonaci. W tym roku regionalne izby obrachunkowe obchodzą 20. urodziny.
Już po raz siódmy liderzy środowiska samorządowego spotkają się w Krynicy-Zdroju i Muszynie na Forum Regionów.
Czy gospodarka odpadami komunalnymi w Niemczech jest absurdalna? Takie pytanie nasuwa się po lekturze artykułu Sławomira Bukowskiego „Absurdalna rewolucja śmieciowa” (Wspólnota nr 11 z 27 maja), w którym autor, opierając się na opiniach eksperta FOR Witolda Wojtasa, poddaje totalnej krytyce nowelizację ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Jak zaktywizować mieszkańców i dać im możliwość realnego uczestnictwa w projektowaniu miejskiego budżetu? Stworzyć budżet obywatelski. Pierwsze zrobiły to w 2011 roku władze Sopotu. Dziś pomysł w różnej formie realizuje kilkadziesiąt samorządów. To dobry sposób nie tylko na pobudzenie lokalnej aktywności społecznej, ale i na zdobycie punktów przez samorządowców przed kolejnymi wyborami.
Chaos inwestycyjny, zrywanie świeżo położonych nawierzchni, paraliż komunikacyjny – dla mieszkańców wielu polskich miast to chleb powszedni. Antidotum może być powołanie w urzędzie miasta koordynatora inwestycji, sprawującego kontrolę nad całością prowadzonych robót, a szczególnie nad ich planowaniem. Zrobiła tak Warszawa – z dużym sukcesem. A jak radzą sobie inni?
W ostatnim czasie głośne stało się stanowisko Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Małopolski w sprawie dziedziczonych przez gminy spadków oraz egzekucji z mienia gminy przekraczającej wartość otrzymanego spadku. Zasygnalizowany w nim problem wynika z ustanowionego przez kodeks cywilny obligatoryjnego nabycia spadku przez gminę z mocy ustawy w ramach sukcesji uniwersalnej, ograniczającego samodzielność majątkową gmin, przy równoczesnym braku pełnego uwzględnienia specyfiki dziedziczenia spadku przez gminę na etapie postępowania egzekucyjnego.
Opiekę medyczną w Polsce rozdzielono pomiędzy wszystkie trzy szczeble samorządu terytorialnego. Miało być „sprawiedliwie”, a w efekcie zadania dublują się, nie tworząc jednolitego systemu zarządzania.
Dane osobowe, które stanowią treści dokumentu urzędowego lub wejdą w zakres sprawy publicznej, mogą stać się przedmiotem informacji publicznej. Jednak jeżeli w konkretnym przypadku nie wystąpi ustawowa przesłanka ich ujawnienia, to podlegają one ochronie i nie mogą być udostępnione.
Przy spokojnym, przemyślanym podejmowaniu poszczególnych czynności, które mają wchodzić w zakres procesu poszerzania dróg publicznych możliwe jest znaczące zminimalizowanie ewentualnych problemów i dylematów z nimi związanych.
Przy spokojnym, przemyślanym podejmowaniu poszczególnych czynności, które mają wchodzić w zakres procesu poszerzania dróg publicznych możliwe jest znaczące zminimalizowanie ewentualnych problemów i dylematów z nimi związanych.
Czy istnieje możliwość zaskarżenia przez kierownika gminnej jednostki organizacyjnej w trybie art. 101 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym uchwały rady gminy uznającej skargę wniesioną na jego działalność za zasadną?
Czy członkowie komisji oświaty rady gminy mogą żądać informacji o absencji nauczycieli?
Czy instytucja zarządzająca jest uprawniona do samodzielnego stwierdzenia naruszeń (nieprawidłowości) w związku z wykorzystaniem środków pochodzących ze środków UE z naruszeniem przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych? Czy też prezes Urzędu Zamówień Publicznych jest w tej sytuacji organem współdziałającym w rozumieniu art. 106 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego w postępowaniu administracyjnym?
Radny nie może skarżyć każdej uchwały rady, której jest członkiem wyłącznie dlatego, że została ona podjęta mimo jego sprzeciwu. Skarżona uchwała musi naruszać jego interes prawny lub uprawnienie.
Rada gminy nie może ograniczać czasu pracy placówek gastronomicznych ze względu na niebezpieczeństwo zakłócania porządku. Służą temu inne instrumenty prawne i niedopuszczalne jest wykorzystywanie w tym celu delegacji ustawowych z art. XII § 1 ustawy Przepisy wprowadzające kodeks pracy.
Rada gminy nie może różnicować wysokości stawek opłat za zajęcie 1 m2 powierzchni pasa drogowego dróg gminnych ze względu na to, czy pas drogowy znajduje się w terenie zabudowanym, czy też poza takim terenem.
Rada sołecka wspiera działania sołtysa. Brak podstaw prawnych do przenoszenia na radę sołecką kompetencji należących do organów sołectwa.
Rozmowa z ministrem środowiska Marcinem Korolcem
Prawidłowe tworzenie specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz zasady egzekwowania złożenia deklaracji przez mieszkańców, a potem opłat – z tym samorządy miały i mają najwięcej problemów. Pomagamy rozwiązywać te problemy w ramach usług doradczych.
Choć rewolucja śmieciowa właśnie startuje, liczba pytań i wątpliwości związanych z interpretacją ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nie maleje. Jeszcze przez najbliższe tygodnie warto skorzystać z usług doradczych świadczonych przez spółkę MUNICIPIUM SA.
Budowa linii trolejbusowych jest znacznie tańsza niż tramwajowych, a Unia Europejska chętnie wspiera proekologiczne projekty komunikacyjne. Gdynia, Lublin i Tychy – jedyne miasta w Polsce posiadające dziś taki rodzaj transportu – pełnymi garściami czerpią z funduszy unijnych, kupują nowoczesny tabor i budują nowe trasy. Ciekawostką są trolejbusy wyposażone w baterie, które potrafią pojechać nawet tam, gdzie… nie ma trakcji!
Działania jednostek samorządu terytorialnego z założenia ukierunkowane są na procesy, jednak realizowane są również projekty. Umiejętne zarządzanie projektami jest szczególnie istotne w komórkach organizacyjnych odpowiedzialnych za inwestycje lub pozyskiwanie i wydatkowanie funduszy zewnętrznych oraz na poziomie zarządu JST. Jak sprawnie zarządzać i sprawdzać efekty działań? Project Management Office to wsparcie dla nowoczesnego urzędu.
Finanse samorządów są w dużo gorszym stanie niż wynika z szacunków rządowych. Wieloletnie prognozy finansowe, podstawa analiz ministerstwa, są zbyt optymistyczne, a zakładane wpływy ze sprzedaży majątku najprawdopodobniej nie zostaną zrealizowane.
„Cyfrowa modernizacja Polski” to temat dziewiętnastego Forum Teleinformatyki, które odbędzie się w warszawskim Miedzeszynie 26–27 września br.