Dostęp do archiwalnych wydań „Wspólnoty” możliwy jest tylko dla zalogowanych prenumeratorów.
Jeżeli chcesz otrzymać dostęp napisz do nas: m.hac@municipium.com.pl
Uważajcie, z kim rozmawiacie i jakich słów używacie – radzi burmistrz Sokółki Stanisław Małachwiej. Rozmowy telefoniczne zapędziły go na ławę oskarżonych, a z pozoru błahe zdarzenia urosły do rangi afery, która może zmieść ze stanowiska czworo sokólskich samorządowców, w tym i burmistrza, i starostę.
Potrzebujemy opracowania standardów usług publicznych powiązanych z finansami oraz rozwoju inwestycji w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego – mówił Jerzy Buzek podczas konferencji z okazji 15-lecia powołania powiatów.
„Jestem nauczycielem bibliotekarzem i nie zgadzam się na likwidację bibliotek szkolnych”, „Zostawcie biblioteki szkolne w szkołach!”, „Nie zamykajcie drzwi bibliotek przed uczniami!” – to tylko nieliczne z opinii, jakie zebrało Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji podczas konsultacji społecznych.
Prawie 23 mld euro do rozdania w regionach, czyli o 3 mld więcej niż w poprzedniej perspektywie – taką propozycję przedstawił w Białowieży wiceminister rozwoju regionalnego Paweł Orłowski.
Zmiany w Karcie Nauczyciela zaproponowane przez MEN, wbrew pierwszym komentarzom o powierzchowności, przyniosłyby znaczną poprawę sytuacji finansowej samorządów. Niestety, już na poziomie założeń pojawiły się poważne wątpliwości konstytucyjne. Działanie ministerstwa może się więc okazać pozorne.
W przyjętej 5 lutego przez Radę Ministrów długoterminowej strategii rozwoju kraju, zaproponowanej przez resort administracji i cyfryzacji, rządzący odchodzą od polityki rozwoju metropolii. Niestety, może to utrudnić skuteczną walkę o środki unijne.
Własne spółki albo zakłady budżetowe, wieloletnie kontrakty z prywatnymi przewoźnikami – samorządy szukają różnych sposobów na zapewnienie sprawnych i jak najtańszych usług transportu publicznego. Jakie rozwiązania są warte naśladowania? Która metoda jest najkorzystniejsza finansowo?
Samorządy mają tylko kilka miesięcy na przygotowanie się do ustalania budżetów według nowego wskaźnika zadłużenia. Jednocześnie trwają dyskusje nad jego zmianą lub odroczeniem wejścia w życie. Na to ostatnie raczej nie ma co liczyć.
Praktyka życia publicznego pokazuje, że krytykowanie osób pełniących funkcje publiczne, np. Prezydenta RP, premiera czy funkcjonariuszy samorządowych, spotyka się niekiedy z represją prawną, w niektórych wypadkach – nawet karną. O takich właśnie przypadkach pisano niedawno na łamach „Wspólnoty” („Radny, milczeć!”, Wspólnota 2012, nr 45–46). Znacznie częstsze są przypadki szykanowania, zastraszania lub bojkotu osób podejmujących krytykę. Budzący ostatnio duże zainteresowanie opinii publicznej kazus sędziego Igora Tulei nie jest w środowisku samorządowym czymś niezwykłym. Prawdą jest, że nie zawsze zarzuty krytyczne są poważne czy uzasadnione (zob. np. notatkę „Ochrzanił burmistrza za drzwi”, Angora 2013, nr 4). Z reguły bywa jednak odwrotnie. Nasuwa się więc pytanie, czy krytykowanie osób publicznych jest w ogóle dopuszczalne, a jeżeli tak – to jakie są granice dozwolonej krytyki.
Wielkość środków znajdujących się w dyspozycji wspólnot samorządowych w stosunku do funkcji im powierzonych zapisana jest w art. 167 Konstytucji RP, zwana niekiedy zasadą adekwatności. Niestety, nie jest ona przestrzegana. Jest o tym mowa również w „Raporcie o stanie samorządności terytorialnej” pod kierunkiem prof. Jerzego Hausnera, opublikowanym 28 stycznia br., którego Forum Od-nowa było konsultantem. Poniżej przedstawiamy propozycję rozwiązania tego problemu.
Dotacje przekazywane przez jednostki samorządu terytorialnego organizacjom pozarządowym są środkami publicznymi i z uwagi na to ich wykorzystanie musi podlegać szczególnemu nadzorowi i kontroli.
Praktyka organów samorządowych umocowanych do wydawania indywidualnych interpretacji podatkowych daleko odbiega od regulujących tę materię unormowań zawartych w ordynacji podatkowej, na co wskazuje orzecznictwo sądów administracyjnych.
Mieszkaniec gminy złożył do rady miejskiej skargę na naruszenie praworządności jak również nienależyte wykonywanie zadań przez przewodniczącego rady miejskiej, a w szczególności poprzez działania przewodniczącego niezgodne z obowiązującym porządkiem prawnym poprzez niedopuszczenie go do głosu w dyskusji w trakcie sesji rady przy podejmowaniu uchwał. Czy powyższa skarga jest zasadna? Jeśli tak to czy jej rozpatrzenie leży w kompetencji komisji rewizyjnej i rady miejskiej?
Czy w obecnym stanie prawnym wskazany w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym obowiązek sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dotyczy obszarów, na których rozmieszczone są obiekty handlowe o powierzchni przekraczającej 400 mkw., czy też obszarów, na których rozmieszczone są obiekty handlowe o powierzchni przekraczającej 2000 mkw.?
Czy obowiązują odgórne limity określające wymiar zatrudnienia nauczycieli w świetlicy szkolnej i bibliotece? Czy ma to związek ze statutem szkoły?
Rozmowa z dr. Przemysławem Polańskim z Wydawnictwa C.H. Beck i Adamem Grytnerem z ABC PRO
Opłata za pobyt dziecka w żłobku powinna odpowiadać wykonywanym przez placówkę usługom opiekuńczym, w odniesieniu do ilości godzin przebywania w nim malucha, jak również charakteru udzielanych świadczeń.
Uchylenie uchwały przez organ stanowiący gminy nie powoduje, że rozpoznanie przez sąd na nią skargi jest bezprzedmiotowe.
Podczas prowadzenia prac nad miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego wójt (burmistrz, prezydent) zobowiązany jest uzgodnić projekt planu z właściwymi organami. Brak takiego uzgodnienia skutkuje nieważnością uchwały w całości lub w części.
Gminy nie mogą żądać od składających deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi podawania numerów telefonów oraz potwierdzania danych pod groźbą kary.
Projekt „Ogólnopolski program szkoleń wspierających wdrożenie nowego systemu gospodarki odpadami” to nie tylko cykl szkoleń. Przygotowaliśmy również portal informacyjny „Rewolucja w Śmieciach”, który zawiera informacje dotyczące wdrażania nowelizacji ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach i całego systemu gospodarowania odpadami.
Jak najprościej pobierać opłaty za odbiór odpadów komunalnych, aby zachować pełną kontrolę nad wpłatami? Dobrym rozwiązaniem są indywidualne rachunki bankowe dla właścicieli nieruchomości.
Jakie są skutki podpisania i wejścia w życie nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ze stycznia 2013 r.? Kłopotów gminom przysporzyć może niefortunne sformułowanie art. 3.
Kraków przetestował dwa systemy powiadamiania służb miejskich o dziurach na drogach. Teraz stoi przed koniecznością podjęcia decyzji, czy i którą aplikację wybierze.
Prezydent Rybnika Adam Fudali uzyskał osobiste zapewnienie wicepremiera Janusza Piechocińskiego o priorytetowym traktowaniu przez rząd RP możliwości kontynuacji budowy przez francuski koncern EDF nowego bloku energetycznego w Elektrowni Rybnik. Gra idzie o inwestycję wartą 1,8 mld euro.
Gdy ilość przesyłanych informacji rośnie w tempie geometrycznym, pracownicy urzędów potrzebują skutecznych narzędzi, by móc lepiej komunikować się z mieszkańcami swoich gmin.
Prezydent Pruszkowa Jan Starzyński jest oburzony, że jedna z partii w spocie reklamowym użyła sformułowania „Pruszków wychodzi na wolność”. Żąda przeprosin.