Zgodnie z projektem, obowiązek wnoszenia opłat za oświetlenie dróg ekspresowych i autostrad przebiegających przez teren danej gminy oraz odcinków innych dróg krajowych na terenach niezabudowanych przejmie GDDKiA. Obecnie koszty te ponosi gmina.
Projekt przewiduje, że gminy będą nadal zobowiązane do planowania i finansowania oświetlenia dróg krajowych poza terenem zabudowanym, ale wyłącznie w sytuacji, gdy są one przeznaczone do ruchu pieszych lub rowerów i wymagają odrębnego oświetlenia (np. z uwagi na ścieżki rowerowe, chodniki).
Zdaniem wnioskodawców projekt zmniejszy koszty gmin związane z finansowaniem oświetlenia dróg krajowych poza terenem zabudowanym przy jednoczesnym zwiększeniu wydatków GDDKiA o ok. 100 mln zł rocznie. W związku ze głoszonymi poprawkami projekt trafi ponownie do prac w Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.