W samorządach

Związek Gmin Wiejskich: ministerstwo szykuje nową śmieciową rewolucję

To technologia stosowana w Regionalnych Instalacjach Przetwarzania Odpadów Komunalnych wyznaczyła sposób, zakres i metody selektywnej zbiórki, a także postępowanie z odpadami zmieszanymi. Dlatego mamy wątpliwości czy obecnie odgórna regulacja tych kwestii jest w ogóle jest potrzebna - uważają przedstawiciele Związku Gmin Wiejskich.

 

Ministerstwo Środowiska rozesłało do konsultacji projekt rozporządzenia, w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów. Podstawą prawną jego wydania ma być art. 4a znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, który obowiązuje od 1 lutego 2015 roku.

 

Przepis ten przewiduje fakultatywną delegację dla ministra właściwego do spraw środowiska do określenia w drodze rozporządzenia. W rozporządzeniu Ministerstwo Środowiska zaproponowało trzy modele selektywnego zbierania odpadów komunalnych „u źródła”, spośród których gmina będzie mogła wybrać jeden z nich:


1) Model I – zbieranie w osobnych workach lub pojemnikach następujących frakcji odpadów:

  • a. Papieru,
  • b. Metali,
  • c.  Tworzyw sztucznych (w tym opakowań wielomateriałowych),
  • d. Szkła.

 

2) Model II– zbieranie w osobnych workach lub pojemnikach następujących frakcji odpadów:

 

  • a. Papieru,
  • b. Metali,
  • c. Tworzyw sztucznych (w tym opakowań wielomateriałowych),
  • d. Szkła,
  • e. Roślinnych odpadów ulegających biodegracji.


3) Model III– zbieranie w osobnych workach lub pojemnikach następujących frakcji odpadów:

 

  • a. Papieru,
  • b. Metali,
  • c. Tworzyw sztucznych (w tym opakowań wielomateriałowych),
  • d. Szkła
  • e. Roślinnych odpadów ulegających biodegracji,
  • f.  Popiołu z gospodarstw domowych.

We wszystkich trzech modelach Ministerstwo proponuje dopuścić łączne zbieranie w jeden worek lub pojemnik w celu przekazania do sortowania następujących rodzajów odpadów:

 

  • a. Metali oraz opakowań z metali,
  • b. Tworzyw sztucznych oraz opakowań z tworzyw sztucznych,
  • c. Opakowań wielomateriałowych.

 

Jak uważa Związek Gmin Wiejskich zaproponowane modele selektywnego zbierania „u źródła” nie oddają, przynajmniej na terenach wiejskich, już powszechnie funkcjonującego modelu zakładającego istnienie tzw. gniazd, w których w dużych pojemnikach (najczęściej powyżej 1100 l) gromadzi się następujące frakcje odpadów komunalnych:

 

  • papier, tektura,
  • tworzywa sztuczne (w tym opakowania wielomateriałowe), lub tworzywa sztuczne i metal,
  • szkło,  czasem z podziałem na szkło białe i szkło kolorowe.

 

Tak zwane gniazda były zresztą rekomendowane gminom prze ekspertów ministerstwa. Pojemniki z tymi frakcjami opróżniane są w zależności od potrzeb i ilości gniazd. Najczęściej: papier, tektura i szkło raz w miesiącu, tworzywa sztuczne częściej, co dwa tygodnie, lub co 10 dni.

 

W gospodarstwach domowych znajdują się pojemniki 60 – 120 l (lub też większe przy budynkach wielolokalowych), w których gromadzone są odpady zmieszane (pozostałe po wyselekcjonowaniu frakcji recyklingowych). Pojemniki te są opróżniane z reguły co dwa tygodnie, - co sankcjonuje znowelizowana u.c.p.g.

 

Uzupełnieniem tego modelu jest funkcjonowanie stacjonarnych PSZOK-ów, lub dodatkowo mobilnych (okresowych) PSZOK-ów. Jak uważają samorządowcy na terenach wiejskich osobne selektywne zbieranie metalu  mija się z celem. Pojemniki będą opróżniane przez złomiarzy i znajdą się poza systemem. Zdaje egzamin łączenie tworzyw sztucznych z metalami, ponieważ metale są wychwytywane przez urządzenia w RIPOK-ach.

 

Zmiana, czyli nie uwzględnienie tego modelu i wprowadzenie w to miejsce wyłącznie jednego z trzech proponowanych w rozporządzeniu będzie zburzeniem istniejącego prawie dwa lata (w niektórych gminach znacznie dłużej) systemu i właściwie będzie nową „rewolucją śmieciową" - napisali przedstawiciele Związku Gmin Wiejskich.

 

Kolejna rewolucja przekreśli dotychczasowe starania, nakłady finansowe na organizację gniazd, zakup pojemników, akcje edukacyjne i w końcu nawyki mieszkańców. Spowoduje także znaczny wzrost kosztów związanych z wyposażeniem wszystkich nieruchomości w dodatkowe worki, lub pojemniki na poszczególne frakcje, a także kosztów związanych z transportem i bezpośrednią obsługą wszystkich nieruchomości - uważają samorządowcy.

 

W tym też miejscu należy uwzględnić technologię sortowania i przetwarzania odpadów przez RIPOK-i. W istniejące instalacje zainwestowano potężne nakłady i praktycznie to technologia w nich stosowana wyznaczyła sposób, zakres i metody selektywnej zbiórki i postępowania szczególnie z odpadami zmieszanymi. To przede wszystkim decyduje o naszych wątpliwościach czy na tym etapie taka regulacja (w postaci rozporządzenia) w ogóle jest potrzebna – napisał ZGWRP.

TAGI: odpady komunalne, ochrona środowiska,

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane