Dla radnych

Zatrudnienie pielęgniarki w przedszkolu może być finansowane z dotacji

fot. Pixabay

Koszty wynagrodzenia pielęgniarki zatrudnionej na zlecenie w niepublicznym przedszkolu mogą być pokryte z dotacji oświatowej, jeśli mieszczą się w katalogu zadań związanych z zapewnieniem bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki. RIO uznała taki wydatek za dopuszczalny, podkreślając jego bieżący charakter i związek z realizacją ustawowych obowiązków placówki.

Zarząd fundacji zwrócił się do RIO z pytaniem, czy dopuszczalne jest pokrycie ze środków pochodzących z dotacji oświatowej kosztów wynagrodzenia dla pielęgniarki zatrudnionej na podstawie umowy zlecenia w niepublicznym przedszkolu.

RIO wskazała, że zadania, które mogą zostać sfinansowane ze środków pochodzących z dotacji dla szkół i placówek publicznych i niepublicznych prowadzonych przez osoby fizyczne lub osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego, zostały umiejscowione – na zasadzie katalogu zamkniętego – w art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy z 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (DzU z 2025 r. poz. 439; dalej: fzo). W myśl tego przepisu dotacje przeznaczane są na dofinansowanie realizacji zadań placówek wychowania przedszkolnego, szkół lub placówek w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej. Powinny być wykorzystane wyłącznie na pokrycie wydatków bieżących placówki wychowania przedszkolnego, szkoły i placówki, obejmujących każdy wydatek poniesiony na cele działalności placówki wychowania przedszkolnego, szkoły lub placówki, w tym na wskazane w tym przepisie wynagrodzenia oraz sfinansowanie wydatków związanych z realizacją zadań organu prowadzącego, o których mowa w art. 10 ust. 1 ustawy – Prawo oświatowe (DzU z 2024 r. poz. 737, ze zm.; dalej: po) z uwzględnieniem zadań związanych z zapewnieniem warunków działania szkoły lub placówki, włączając w to zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki oraz na zadania, o których mowa w art. 83 ust. 6 ustawy z 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (DzU z 2024 r. poz. 1210, ze zm.), a także na pokrycie określonych wydatków na zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Jak zauważyła RIO, ustawodawca w pierwszym zdaniu art. 35 ust. 1 ustawy w sposób generalny określił zakres zadań, które mogą zostać sfinansowane z przekazywanej dotacji. W tym przepisie mowa jest bowiem o przeznaczeniu jej na dofinansowanie realizacji zadań placówek wychowania przedszkolnego, szkół lub placówek w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej. Jednocześnie w przywołanym przepisie mowa jest o wydatkach ponoszonych bezpośrednio na działalność dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, którym należy przeciwstawić wydatki ponoszone pośrednio na taką działalność. Izba zwróciła również uwagę na art. 35 ust. 2, w którym ustawodawca jasno sprecyzował, że poprzez wydatki bieżące należy rozumieć takie, o których mowa w art. 236 ust. 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (DzU z 2024 r. poz. 1530, ze zm.; dalej: ufp). Są to zatem wszystkie wydatki, które nie są wydatkami majątkowymi, tj. zakup m.in. środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych czy nieruchomości. Będą to zatem głównie wydatki na zakup usług, towarów czy na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń.

Dotacje oświatowe mogą być przeznaczane m.in. na zapewnienie warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki (art. 35 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy w związku z art. 10 ust. 1 pkt 1 prawa oświatowego). Co prawda, przepisy powszechnie obowiązującego prawa nie przewidują obowiązku zapewnienia w przedszkolach opieki pielęgniarskiej, jednak opieka zdrowotna jest związana z zapewnieniem bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki, a więc wpisuje się katalog zadań, o których mowa w art. art. 10 ust. 1 pkt 1 po. Ponadto RIO wskazała, że wydatek na wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług pielęgniarskich należy zakwalifikować jako wydatek bieżący w rozumieniu art. 236 ust. 2 ufp. Zdaniem Izby, biorąc pod uwagę znaczenie i charakter usług pielęgniarskich, finansowanie z dotacji oświatowej kosztów ich świadczenia należy uznać za prawnie dopuszczalne.

 

Wyjaśnienia RIO w Gdańsku z 17 kwietnia 2025 r., nr RP.63.22.2025

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane