Zarządzeniem dokonano zmiany uchwały rady miejskiej w sprawie uchwalenia budżetu gminy na rok 2016 poprzez dokonanie przesunięć w wydatkach. Zarządzenie wydał zastępca burmistrza miasta działający z upoważnienia burmistrza. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej stwierdziło nieważność powyższego zarządzenia. Uzasadniając swoje rozstrzygnięcie Kolegium RIO wskazało, że oczywiście organ wykonawczy gminy może dokonywać zmian w planie dochodów i wydatków budżetu w zakresie określonym w art. 257 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Organ nadzorczy uznał, że ustawowe upoważnienie do dokonywania zmian w budżecie udzielane jest wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) jako organowi wykonawczemu gminy, a nie jako kierownikowi urzędu, przy pomocy którego wykonuje on zadania i nie może swojej kompetencji przekazać dalej.
Wojewódzki Sąd Administracyjny rozpatrując sprawę przypomniał, że burmistrz ma kompetencję do kierowania „bieżącymi sprawami gminy” i w tym zakresie może on powierzyć przypisane mu kompetencje swojemu zastępcy. Należy jednak pamiętać, że powierzenie kompetencji oznacza ich dekoncentrację. Mając powyższe na uwadze, organ nadzoru stwierdził, że art. 33 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym nie może stanowić podstawy do delegowania przypisanych burmistrzowi kompetencji do dokonywania zmian w budżecie na zastępcę burmistrza.
(Wyrok WSA w Poznaniu z 20 lipca 2016 r., sygn. akt III SA/Po 419/16)