Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie określenia kryteriów rekrutacji do przedszkola i oddziałów przedszkolnych w szkole podstawowej, które będą brane pod uwagę w drugim etapie postępowania rekrutacyjnego, określenia liczby punktów za każde z tych kryteriów i dokumentów niezbędnych do ich potwierdzenia. Jako podstawę prawną wskazała art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (DzU z 2024 r. poz. 1465, poz. 1572, poz. 1907 i poz. 1940) oraz art. 131 ust. 4 i 6 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (DzU z 2024 r. poz. 737, poz. 854, poz. 1562, poz. 1635 i poz. 1933; dalej: po). W uchwale wskazano kryterium: „rodzice kandydata pracują, wykonują pracę na podstawie umowy cywilnoprawnej, uczą się w trybie dziennym, prowadzą gospodarstwo rolne lub pozarolniczą działalność gospodarczą”, które nie wypełnia w pełni dyspozycji art. 131 ust. 4 po.
Zgodnie z przywołanym przepisem, w drugim etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę kryteria określone przez organ prowadzący, z uwzględnieniem zapewnienia jak najpełniejszej realizacji potrzeb dziecka i jego rodziny, zwłaszcza potrzeb rodziny, w której rodzice – albo rodzic samotnie wychowujący kandydata – muszą pogodzić obowiązki zawodowe z rodzinnymi, oraz lokalnych potrzeb społecznych. Jak zauważył organ nadzoru, rada gminy nieprawidłowo wypełniła delegację ustawową wynikającą z przywołanego przepisu, ponieważ normując dodatkowe kryteria naboru spowodowała, że dziecko rodzica samotnie wychowującego dziecko będzie miało na starcie w postępowaniu rekrutacyjnym mniejszą liczbę punktów niż dziecko rodziców spełniających kryterium określone w uchwale.
Mając powyższe na uwadze organ nadzoru stwierdził nieważność uchwały w całości.
Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody łódzkiego z 21 marca 2025 r., nr PNIK-I.4131.187.2025