Dla radnych

Zakaz sprzedaży alkoholu

fot. Pixabay

Wprowadzając zakaz sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych w obiektach małej gastronomii uznaje się, że każde takie miejsce ma specjalny charakter, zasługujący na ochronę. Z treści uchwały musi jednak wynikać, jakimi kryteriami kieruje się rada gminy.

Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie ustalenia zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych w miejscach, obiektach lub na określonych obszarach gminy. Jako podstawę prawną wskazała art. 18 ust. 1 pkt 15 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (DzU z 2023 r. poz. 40, ze zm.) oraz art. 12 ust. 3 i art. 14 ust. 6 ustawy z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (DzU z 2023 r. poz. 2151, dalej: ustawa). W uchwale wprowadzono zakaz sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych powyżej 4,5 proc. zawartości alkoholu, z wyjątkiem piwa, w pizzeriach i obiektach małej gastronomii typu bary szybkiej obsługi, kebab, zapiekanki, małe bistro, food truck.

W art. 14 ust. 1–5 ustawy określony został katalog miejsc, w których obowiązuje zakaz sprzedaży, podawania, spożywania oraz wnoszenia napojów alkoholowych. Obowiązuje on niezależnie od charakteru danego miejsca. Jednocześnie w art. 14 ust. 6 ustawodawca upoważnił radę do wprowadzenia zakazu na terenie gminy – w innych niewymienionych w ustawie miejscach, obiektach lub na określonych obszarach, ze względu na ich charakter – czasowego lub stałego zakazu sprzedaży, podawania, spożywania oraz wnoszenia napojów alkoholowych. Chodzi o miejsca, obiekty i obszary, które ze względu na szczególny charakter zasługują na ochronę przed obecnością alkoholu.

Mając na uwadze art. 14 ust. 6 ustawy rada, wprowadzając zakaz sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych w pizzeriach i obiektach małej gastronomii uznała, że każde takie miejsce ma charakter specjalny, zasługujący na ochronę. Z treści uchwały nie wynikało jednak, jakimi kryteriami się kierowała.

W ocenie organu nadzoru nadanie specjalnego charakteru wszystkim takim obiektom i miejscom zlokalizowanych nie ma ustawowego uzasadnienia. Zakaz ustanowiony w uchwale miał w istocie charakter generalny i powszechny, co stanowi domenę zakazów wprowadzanych mocą ustawy.

Mając powyższe na uwadze organ nadzoru stwierdził nieważność uchwały w całości.

 

Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody pomorskiego z 24 grudnia 2024 r. nr PN-I.4131.70.2024.ESR

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane