Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie udzielenia parafii dotacji na wykonanie prac badawczo-archeologicznych wraz z odtworzeniem obrysu po zabytkowym kościele i cmentarzu w ramach środków pozyskanych z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków. Jako podstawę prawną wskazała art. 7 ust. 1 pkt 9, art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (DzU z 2024 r., poz. 609, ze zm.), art. 81 ust. 1 ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (DzU 2024 r. poz. 1292, dalej: ustawa) oraz postanowienia uchwały rady gminy w sprawie zasad i trybu udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach znajdujących się na terenie gminy wpisanym do rejestru zabytków lub gminnej ewidencji zabytków w ramach Rządowego Programu Odbudowy Zabytków.
Organ nadzoru wskazał, że art. 77 ustawy nie zawiera prac badawczo-archeologicznych, których definicja znajduje się w art. 3 pkt 11. Definicja ta mówi, że badaniami archeologicznymi są działania mające na celu odkrycie, rozpoznanie, udokumentowanie i zabezpieczenie zabytku archeologicznego. Zakres działań określanych w ustawie jako badania archeologiczne nie może być finansowany w formie dotacji z budżetu gminy, gdyż nie mieści się w katalogu prac określonych w art. 77 ustawy. Również postanowienia uchwały rady gminy w sprawie zasad i trybu udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach znajdujących się na terenie gminy wpisanym do rejestru zabytków lub gminnej ewidencji zabytków w ramach Rządowego Programu Odbudowy Zabytków, nie przewidują dotowania prac badawczo-archeologicznych. Udzielenie dotacji z budżetu gminy na realizację zadania nieprzewidzianego do finansowania w formie dotacji na podstawie przepisów ustawowych oznacza naruszenie art. 126 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Mając powyższe na uwadze organ nadzoru stwierdził nieważność uchwały w całości.
Uchwała Kolegium RIO w Krakowie z 30 października 2024 r. nr KI.411.150.2024