Dla radnych

Za nieudostępnienie danych – do sądu

fot. Pixabay

Wyłączną podstawę prawną do rozpoznawania skarg dotyczących udostępnienia informacji publicznej stanowią przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej. Tym samym weryfikacja przekroczenia terminu może nastąpić wyłącznie na gruncie prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, a więc w postępowaniu przed sądem administracyjnym.

Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie rozpoznania skargi na działalność wójta. Jako podstawę prawną wskazała art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (DzU z 2024 r. poz. 1465 i 1572) w związku z art. 229 pkt 3 oraz 238 § 1 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (DzU z 2024 r. poz. 572, dalej: kpa). Skargę złożyła radna, która zwróciła się do urzędu z wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej w trybie art. 2 ust. 1 i art. 10 ust. 1 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (DzU z 2022 r. poz. 902). Dotyczył on udzielenia informacji w sprawie kosztów wydrukowania biuletynu gminnego, gazety gminnej, kosztów związanych z organizacją spotkań podsumowujących oraz kosztów wykonania wizualizacji budynku wielofunkcyjnego.

Wójt rozpatrzył wniosek przekraczając ustawowy termin o 1 dzień, dlatego radna złożyła do rady gminy skargę na działalność wójta w związku z brakiem udzielenia odpowiedzi na wniosek. Wójt w odpowiedzi na skargę poinformował przewodniczego komisji skarg, wniosków i petycji, że właściwym organem do rozpatrywania tego typu spraw jest wojewódzki sąd administracyjny. Po przyjęciu stanowiska komisji w świetle wyjaśnień wójta, rada gminy podjęła uchwałę o uznaniu skargi za bezzasadną.

Analizując treść uchwały organ nadzoru uznał, że rada gminy nie była organem właściwym do rozpatrzenia skargi na wójta w związku z przekroczeniem terminu na udzielenie informacji publicznej. Uchwała naruszyła w sposób istotny art. 229 pkt 3 kpa. Kwestie dotyczące procedury udostępniania informacji publicznej uregulowane zostały w ustawie z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (DzU z 2022 r. poz. 902, dalej: udip). Zgodnie zaś z art. 21 udip, do skarg rozpatrywanych w postępowaniach o udostępnienie informacji publicznej stosuje się przepisy ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2024 r. poz. 935; dalej: ppsa). Na mocy art. 3 § 2 pkt 8 ppsa wojewódzki sąd administracyjny jest właściwy do rozpatrywania skarg na bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania w przedmiocie udostępniania informacji publicznej. Wobec tego nie ma podstaw do podejmowania w tym samym zakresie uchwały przez radę. Wyłączną podstawę prawną do rozpoznawania skarg dotyczących udostępnienia informacji publicznej stanowią przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej. Tym samym – zgodnie z art. 21 udip – weryfikacja zarzucanych bezprawnych działań polegających na przekroczeniu terminu do udostępnienia informacji publicznej mogła nastąpić wyłącznie na gruncie prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, a więc w postępowaniu przed sądem administracyjnym. To zaś uniemożliwia rozpoznawanie skargi w trybie przepisów kodeksu prawa administracyjnego.

W omawianej sprawie zmieniono też kwalifikację czynności procesowej strony, co skutkowało pozbawieniem jej gwarancji wynikających z prawa do procesu oraz prawa do sądu. Załatwienie sprawy w trybie przepisów kodeksu postępowania administracyjnego skutkowało uznaniem skargi za skargę powszechną. Zdaniem organu nadzoru, podjęcie uchwały przez radę i rozpatrzenie przez nią skargi w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej nie znajdowało podstaw prawnych, co skutkowało istotnym naruszeniem prawa. W efekcie należało stwierdzić nieważność uchwały w całości.

 

Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody mazowieckiego z 14 listopada 2024 r. nr WP-I.4131.221.2024

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane