W samorządach

Z życia syren, z życia królów

Po wysypie miejskich znaków promocyjnych w początkach stulecia przyszedł czas na weryfikację tamtych projektów.

Władze stolicy zrezygnowały z kolorowego logotypu opatrzonego hasłem „Zakochaj się w Warszawie”. Nowym znakiem promocyjnym jest uproszczony herb miasta. Znak „Zakochaj się w Warszawie” towarzyszył działaniom promocyjnym stolicy od 2004 roku. Od tego czasu przestał – zdaniem urzędu miasta – odpowiadać na aktualne potrzeby komunikacyjne. Nie sposób bowiem mówić o tematach trudnych, takich jak pandemia czy wojna, jednocześnie oznaczając je kolorowym znakiem z radosnym hasłem. Przez ostatnie lata zmieniły się trendy graficzne, a znak stał się nieatrakcyjny i nienowoczesny. Jego słabą stroną była także mała czytelność.
Nowy znak nawiązuje do historycznych wzorów herbu. – Nie chcieliśmy tworzyć abstrakcyjnych form, do których warszawiacy musieliby przyzwyczajać się od nowa. Zależy nam, aby komunikacja wizualna Warszawy była dla wszystkich odbiorców czytelna i spójna – wyjaśnia Katarzyna Sokołowska, dyrektorka Biura Marketingu Miasta.
Zgodnie z informacją przekazaną przez Jakuba Leduchowskiego z Urzędu m.st. Warszawy, projekt kosztował 150 tys. zł. To mniej niż poprzedniego systemu identyfikacji wizualnej, na który wydano 195 tys. zł. Ratusz zapewnia, że nie planuje dodatkowych kosztów związanych ze zmianą. Stare oznakowanie będzie sukcesywnie zastępowane nowym. Znak promocyjny służy, zgodnie z nazwą, do celów promocyjnych i informacyjnych. Nie zastępuje herbu stolicy.

Z dotychczasowego znaku promocyjnego, po 15 latach od wprowadzenia, rezygnują także Gliwice. Zdaniem urzędników również ten emblemat, z widokiem wieży miejscowej radiostacji, zestarzał się i przestał spełniać swoje funkcje. W 2017 roku urząd zamówił nowy znak graficzny, zaś mieszkańcy wypowiedzieli się o propozycjach grafików w konsultacjach społecznych. Jednak ostatecznie miasto nie zdecydowało się na żadną z wersji i zapowiedziało dalsze prace.

Rocznicowy logotyp – związany z 1000-leciem koronacji Bolesława Chrobrego i Mieszka II – przygotowało Gniezno. Do końca 2025 roku na materiałach promocyjnych pierwszej stolicy będzie się pojawiać nowy znak graficzny. Miasto przedstawiło też pamiątkowe gadżety z logo Gniezno2025.


Adam Neumann, prezydent Gliwic
Na początku ubiegłego roku rozpoczęliśmy proces stopniowego odchodzenia od loga promocyjnego Gliwic z radiostacją. Aby nie generować niepotrzebnych kosztów stare było wycofywane stopniowo, to znaczy nie wymienialiśmy istniejących materiałów, na którym widniało, ale nie tworzyliśmy i nie zamawialiśmy nowych materiałów z tym znakiem. Jest powszechną praktyką, że promocyjne znaki graficzne są odświeżane czy zastępowane nowymi. W mojej ocenie funkcjonujące od kilkunastu lat logo promocyjne miasta przestało spełniać swoją rolę. Występowały problemy z jego czytelnością, zarówno na materiałach promocyjnych, jak również np. w relacjach TV. Nie przystawało ono również do obecnych trendów projektowania graficznego.
Podstawowym, historycznym znakiem identyfikującym miasto jest herb. I herbu używamy we wszystkich sytuacjach oficjalnych. Natomiast w komunikacji czysto promocyjnej, np. na gadżetach, w materiałach wideo, wszędzie tam, gdzie eksponowany jest znak graficzny partnera, używany jest logotyp „Gliwice, przyszłość jest tu” w ustalonej wersji graficznej. W takiej komunikacji posługujemy się również, w zależności od potrzeb i możliwości, elementami graficznymi w postaci stylizowanego rysu kamieniczek, ratusza, radiostacji i areny Gliwice. Są to najistotniejsze wyróżniki Gliwic.

Tomasz Budasz, prezydent Gniezna
W 2025 roku będziemy świętować rocznicę radosną i wyjątkową – tysiąclecie koronacji (w Gnieźnie!) dwóch pierwszych królów Polski – Bolesława Chrobrego i Mieszka II. Nowe logo ma wszystko, co powinno kojarzyć się z taką rocznicą, ale żeby nie było zbyt poważnie, król mruga do nas filuternie, zamiast straszyć srogą miną. Tym logotypem Gniezno chce podkreślić, że rocznice historyczne nie muszą być świętowane w nudny i pompatyczny sposób, ale mogą stać się okazją do radości, dumy i wspólnej zabawy.
Nowy znak będzie wykorzystywany we wszystkich miejskich gadżetach promocyjnych, w reklamie outdoorowej, podczas promocji wydarzeń oraz w internecie aż do zakończenia rocznicowych obchodów. Później planowana jest kolejna zmiana – logotyp zastąpiony będzie przez uaktualniony herb miasta. Poprzednie logo „Pierwsza stolica Polski” powstało ponad 15 lat temu i jako takie przez długi czas świetnie spełniało swoją rolę. Teraz zastąpione zostanie przez logo rocznicowe, a potem przez wspomniany logotyp związany z herbem. W użyciu jednak zostanie hasło „Gniezno – pierwsza stolica Polski”.


Fot. UM Gniezno

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane