Do urzędu gminy trafił wniosek o udostępnienie informacji publicznej. Wnioskodawczyni pytała czy pracownikom we wskazanym okresie przyznano nagrody pieniężne, a jeśli tak to wnioskowała o wykaz przyznanych nagród według stanowisk wraz z uzasadnieniem ich przyznania. W odpowiedzi wójt wskazał wysokość nagród przyznanych sekretarzowi oraz skarbnikowi gminy. Jednocześnie uznał, że wykaz dotyczący pozostałych pracowników urzędu nie stanowi informacji publicznej.
Za sprawą skargi wnioskodawczyni (dalej również: skarżąca) sprawa znalazła finał w sądzie. Sąd wyjaśnił, że wydatkowanie środków publicznych przeznaczonych na wynagrodzenia pracowników w podmiotach państwowych i samorządowych jest jawne. Wynagrodzenia, jak i składniki tych wynagrodzeń oraz nagrody, finansowane są ze środków publicznych i wypłacane za wykonywaną pracę – stanowią więc informację publiczną niezależnie od tego, czy są to stałe elementy wynagrodzenia, czy fakultatywne lub uznaniowe. Jest to informacja o majątku publicznym – gospodarka tymi środkami jest jawna, zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 33 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (DzU z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.) (zob. wyroki NSA: z 16 lipca 2024 r., sygn. akt III OSK 63/23; z 19 czerwca 2024 r., sygn. akt III OSK 2371/22). Także uzasadnienie przyznania nagrody jest kwalifikowane jako informacja publiczna (por. wyrok NSA z 12 maja 2021 r., sygn. akt III OSK 930/21) o ile faktycznie istnieje w formie pisemnej (por. wyrok NSA z 21 października 2022 r., sygn. akt III OSK 2010/21).
Zatem żądana informacja (w formie przedstawienia wykazu według stanowisk) dotycząca nagród przyznanych przez wójta pracownikom urzędu gminy, którym takie nagrody przyznano/nieprzyznano, z podaniem kwot nagród oraz uzasadnieniem, jest informacją publiczną.
Sąd dodał również, że na gruncie ustawy o dostępie do informacji publicznej bezczynność podmiotu zobowiązanego do udostępnienia informacji publicznej w zakresie dostępu do informacji publicznej istnieje wówczas, gdy nie podejmuje on żadnych działań wobec wniosku o udzielenie takiej informacji lub odmawia jej udzielenia w nieprzewidzianej dla tej czynności formie prawnej, względnie nie podejmuje innej czynności uzasadnionej przepisami powołanej ustawy. Publiczny charakter żądanych przez skarżącą informacji oraz fakt, iż jej wniosek został skierowany do podmiotu zobowiązanego do udostępnienia informacji publicznej (do organu władzy publicznej), determinowały konieczność załatwienia żądania w trybie przewidzianym przepisami ustawy o dostępie do informacji publicznej.
Wyrok WSA w Opolu z 12 września 2024 r. sygn. akt I SAB/Op 72/24