Rada gminy przyjęła uchwałę w sprawie określenia szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze, w której określiła, że „cenę jednej godziny usługi ustala Ośrodek Pomocy Społecznej na podstawie wysokości wydatków ponoszonych na ten cel przez gminę w roku poprzednim”. Taki zapis uchwały nie spodobał się wojewodzie, który uchwałę zaskarżył. Organ nadzoru uznał, że to rada gminy jest organem właściwym do określenia szczegółowych warunków odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńczej i nie przewiduje przekazania tej kompetencji innym organom. Tym samym przekazanie kompetencji prawotwórczych przez radę gminy bez specjalnego upoważnienia ustawowego jest niedopuszczalne. Sprawą zajął się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie.
Sąd uznał skargę wojewody za zasadną. W jego opinii niedopuszczalne jest przekazanie posiadanej delegacji do określania wysokości kosztu usług opiekuńczych na podmiot, który nie został do tego uprawniony w ustawie, który ponadto nie ma możliwości stanowienia prawa miejscowego. Sąd zaznaczył jednocześnie, że opłata określona przez Ośrodek Pomocy Społecznej nie mogłaby stanowić podstawy do ustalenie w drodze decyzji administracyjnej wysokości odpłatności za konkretną usługę opiekuńczą wobec osób ubiegających się o jej przyznanie.
Ostatecznie zdaniem sędziego rada gminy nie zrealizowała więc właściwie przyznanej jej delegacji do określenia szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze.
(Wyrok WSA w Olsztynie z 5 marca 2015 r., sygn. akt II SA/Ol 42/15)