Dla radnych

Wójt decyduje o sposobie zarządzania obiektem

fot. Pixabay

Rada może tylko określić sposób i formę prowadzenia gospodarki komunalnej. Do kompetencji wójta należy decyzja, czy będzie samodzielnie wykonywał zarząd, czy też powierzy zadania administratorowi, a także jaki będzie zakres tych zadań i sposób ich realizacji.

Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie ustalenia regulaminu korzystania z centrum sportu. Jako podstawę prawną wskazała art. 40 ust. 2 pkt 4, art. 41 ust. 1 i art. 42 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (DzU z 2020 r. poz. 713 ze zm., dalej: usg). Zawarła w niej informację, że administratorem obiektu jest gmina.

Zdaniem organu nadzoru takie unormowanie wkracza w materię już uregulowaną aktami wyższego rzędu (art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej, DzU z 2021 r. poz. 679, dalej: ugk), do tego modyfikuje przepisy ustawy o samorządzie gminnym, tj. art. 30 ust. 2 pkt 3, zgodnie z którym do zadań wójta należy m.in. gospodarowanie mieniem komunalnym. Jak wynika z art. 4 ust. 1 pkt 1 ugk, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej, organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego postanawiają o wyborze sposobu prowadzenia i form gospodarki komunalnej. Zatem rada może jedynie określić sposób i formę prowadzenia gospodarki komunalnej. Z przytoczonej normy kompetencyjnej nie można wyinterpretować upoważnienia dla rady gminy do wskazywania imiennie oznaczonego podmiotu wykonującego to zadanie. To do organu wykonawczego należy decyzja, czy będzie samodzielnie wykonywał zarząd, czy też powierzy zadania administratorowi, a także jaki będzie zakres tych zadań i sposób ich realizacji.

W uchwale znalazła się również informacja, że właścicielem centrum sportu jest gmina. Organ nadzoru powołując się na wyrok NSA z 12 marca 2024 r. (sygn. akt III OSK 1465/22) wskazał, że uznanie tego typu postanowień za zgodne z prawem wyłącznie ze względu na fakt, że zawierają tylko informację o właścicielu obiektu sportowego, nie znajduje uzasadnienia prawnego. Art. 40 ust. 2 pkt 4 usg stanowi podstawę prawną do określenia zasad i trybu korzystania wyłącznie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej jednostek samorządu terytorialnego, a zatem tych obiektów i urządzeń, które stanowią przedmiot własności gminy. Gmina nie może określać takich zasad w stosunku do obiektów i urządzeń niebędących jej własnością. O tym, czyją własnością jest dany obiekt, nie może decydować akt prawa miejscowego wydany przez organ stanowiący gminy.

Mając powyższe na uwadze organ nadzoru stwierdził nieważność uchwały w całości.

 

Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody kujawsko-pomorskiego z 4 listopada 2024 r., nr 62/2024

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane