W samorządach

Wewnętrzna procedura ochrony sygnalistów

fot. Pixabay

Śląski Związek Gmin i Powiatów przedstawił dokument wewnętrznej procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych, która powinna zostać wdrożone w jednostkach samorządu terytorialnego.

Grupa Innowacji Samorządowych (GIS) działająca przy Śląskim Związku Gmin i Powiatów zakończyła prace nad projektem wewnętrznej procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych. Procedura została opracowana w odpowiedzi na wymagania ustawy z 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów i jest już oficjalnie dostępna dla wszystkich zainteresowanych. Jest nie tylko zgodna z ustawą, ale także elastyczna, co umożliwia jej dostosowanie do specyficznych warunków w różnych jednostkach samorządu terytorialnego. Procedura zawiera jasne definicje, precyzyjnie opisuje proces zgłaszania nieprawidłowości oraz wskazuje na odpowiednie kanały komunikacji, które gwarantują poufność i ochronę danych osobowych.

Zgodnie z ustawą, obowiązkiem każdej jednostki samorządu terytorialnego jest wdrożenie procedury zgłoszeń wewnętrznych, która powinna zacząć obowiązywać najpóźniej od 25 września 2024 r. Przed tym terminem jednostki muszą przeprowadzić niezbędne konsultacje ze związkami zawodowymi lub przedstawicielami pracowników.

Ze wzorem dokumentu można zapoznać się pod tym adresem.

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane