Rada powiatu w dniu 30 grudnia 2015 r. podjęła uchwałę w sprawie uchwalenia warunków i trybu udzielania stypendiów naukowych dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych prowadzonych na terenie powiatu kłobuckiego. Jako podstawę prawną podjęcia uchwały rada powołała art. 12 pkt 10a ustawy o samorządzie powiatowym, zgodnie z którym do wyłącznej właściwości rady powiatu zalicza się podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów.
Jednak w ocenie organu nadzoru przywołany w podstawie prawnej uchwały rady przepis ma wyłącznie charakter kompetencyjny i nie może stanowić wyłącznej podstawy do podjęcia uchwały w sprawie warunków i trybu udzielania stypendiów naukowych dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych.
Zdaniem organu nadzoru dla prawidłowego unormowania wskazanej materii uwzględnić należy przede wszystkim postanowienia przepisów szczególnych, zawartych w art. 90t ust. 4 ustawy o systemie oświaty. Zgodnie z powołaną normą prawną w przypadku przyjęcia regionalnego lub lokalnego programu wspierania edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży (wskazanego w ust. 1 powołanego przepisu), organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa szczegółowe warunki udzielania pomocy dzieciom i młodzieży, formy i zakres tej pomocy, w tym stypendia dla uzdolnionych uczniów oraz tryb postępowania w tych sprawach, uwzględniając w szczególności przedsięwzięcia sprzyjające eliminowaniu barier edukacyjnych, a także osoby lub grupy osób uprawnione do pomocy oraz potrzeby edukacyjne na danym obszarze.
Regulacje dotyczące stypendiów dla uczniów nie mogą zostać określone w oderwaniu od procedury przewidzianej w art. 90t ust. 4 ustawy o systemie oświaty. Na podstawie wskazanego przepisu rada powiatu powinna zatem w pierwszej kolejności przyjąć program wspierania edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży. Dopiero w następstwie przyjęcia powyższego aktu i w celu realizacji jego postanowień rada określa szczegółowe warunki, na jakich udzielana jest ww. pomoc, formy i zakres tej pomocy oraz tryb postępowania w tych sprawach.
Tymczasem kwestionowaną uchwałę Rady Powiatu w Kłobucku podjęto z całkowitym pominięciem wymogów przywołanej regulacji. Pominięcie ustalonej ustawowo chronologii podejmowania aktów normujących kwestię wspierania edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży, w ocenie organu nadzoru, jest istotnym naruszeniem prawa. Tym samym należy uznać, że brak istnienia obowiązującego w dacie podjęcia niniejszej uchwały programu wspierania edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży przesądza o jej nieważności w całości.
(Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody śląskiego z 11 lutego 2016 r. nr NPII.4131.1.67.2016)