Zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników wciąż rośnie. Co może zrobić miasto w ramach prowadzonej polityki oświatowej, aby dostosować kształcenie do tych wymagań?
W Lublinie podejmujemy szereg działań w zakresie wspierania kształcenia zawodowego, między innymi staramy się o środki zewnętrzne na projekty służące jego rozwojowi. W obecnej perspektywie finansowej pozyskaliśmy dofinansowanie na realizację dwóch projektów miękkich wspierających kształcenie zawodowe oraz na stworzenie dwóch Branżowych Centrów Umiejętności. Złożyliśmy również wniosek o dofinansowanie kolejnego projektu w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Ich łączna wartość to ponad 50 mln zł, z czego dofinansowanie to około 44 mln zł. Do tego udało nam się wyposażyć szkolne pracownie i warsztaty w nowoczesny sprzęt, przeprowadzić działania w zakresie doskonalenia nauczycieli, zrealizować staże zawodowe dla uczniów u lubelskich pracodawców oraz zajęcia na uczelniach wyższych czy przeprowadzić szkolenia specjalistyczne dające dodatkowe uprawnienia. Cały czas zabiegamy o poszerzenie oferty zawodów proponowanych przez nasze szkoły. W najbliższej rekrutacji jedna z lubelskich placówek będzie prowadziła po raz pierwszy nabór do zawodów technik elektromobilności, mechanik motocyklowy i lakiernik samochodowy. W kolejnej placówce obecnie trwają prace nad wprowadzeniem kierunku cyberbezpieczeństwo.
Takie dostosowanie kierunków i sposobu kształcenia wymaga współpracy między szkołami a lokalnym biznesem.
Kładziemy duży nacisk na rozwijanie takiej współpracy. Aby lepiej odpowiadać na potrzeby gospodarki i umożliwić młodym zdobycie umiejętności adekwatnych do obecnych i przyszłych potrzeb rynku pracy uruchamiamy wspomniane już dwa nowoczesne Branżowe Centra Umiejętności – jedno w dziedzinie prac budowlanych, drugie, które powstanie wkrótce, w dziedzinie robotyki. Inicjatywa ta jest realizowana w ścisłej współpracy z biznesem, ponieważ podmioty branżowe angażują się w opracowywanie programów nauczania i kursów zawodowych, które odpowiadają na rzeczywiste potrzeby pracodawców. We współpracy z lubelskimi przedsiębiorcami realizujemy również praktyki zawodowe, staże uczniowskie oraz szkolenia branżowe dla nauczycieli. Wykorzystujemy tu potencjał miasta i regionu. Przykładem jest Zespół Szkół Elektronicznych, który podpisał umowę z przedsiębiorstwem Lubelski Węgiel „Bogdanka” S.A., umożliwiającą młodzieży skorzystanie z programu stypendialnego oraz sprzyjającą zatrudnieniu najlepszych absolwentów. Z kolei Zespół Szkół Samochodowych zawarł porozumienie z klubem Orlen Oil Motor Lublin, co pozwoli na kształcenie wykwalifikowanych kadr mechaników dla sportu żużlowego i warsztatów motocyklowych. Ponadto rosnąca z roku na rok popularność Lublina jako ciekawej atrakcji turystycznej stwarza nowe możliwości dla kształcenia w branży hotelarsko-gastronomiczno-turystycznej. W ubiegłym roku został podpisany list intencyjny pomiędzy miastem a hotelem Hampton by Hilton w Lublinie, dotyczący opracowania projektu „Akademia Hotelarza – od Stażysty do Profesjonalisty”.
Lublin i szkoły, które prowadzi, mogą pochwalić się współpracą nie tylko z przedsiębiorcami, ale również z instytucjami kultury i uczelniami wyższymi. Jak wygląda ta kooperacja? Jakie nowe inicjatywy wspierające rozwój uczniów są wdrażane?
Lublin otrzymał prestiżowy tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2029. Jednym z kluczowych obszarów ESK jest rozwijanie szeroko pojętej edukacji kulturalnej dzieci i młodzieży na każdym etapie kształcenia. Planujemy realizować szereg działań przyczyniających się do rozwijania talentów, kreatywności, postaw twórczych i ekspresji kulturowej młodych, m.in. chcemy tworzyć w naszych szkołach laboratoria sztuki i kreatywności. Wierzymy, że kultura i edukacja będą na stałe współistniały w lubelskich placówkach oświatowych. Realizację programu edukacji kulturalnej rozpoczął projekt „CreArt 3.0 #stringing_together”, którego celem jest zacieśnienie współpracy pomiędzy szkołami publicznymi, szkołami artystycznymi, instytucjami kultury, organizacjami pozarządowymi, uczelniami wyższymi, niezależnymi menedżerami kultury oraz przedsiębiorstwami działającymi w sektorze kultury i kreatywnym. Program w trzyletnim pilotażu zakłada stworzenie lubelskiej Sieci Wymiany Edukacji Kulturalnej, do której wejdzie co najmniej 21 lubelskich szkół i uczelni publicznych oraz 9 organizacji kreatywnych. W projekcie Młodzi – Zdolni – Kreatywni zaplanowaliśmy natomiast prowadzenie edukacji kulturalnej we współpracy z Teatrem im. H. Ch. Andersena w Lublinie. Uczniowie wezmą udział w warsztatach teatralnych rozwijających kompetencje społeczno-emocjonalne oraz talenty uczniów, a także w zajęciach z zakresu doradztwa zawodowego w kontekście zawodów teatralnych. Instytucja będzie realizowała również program doskonalenia kompetencji nauczycieli w zakresie m.in. treningu komunikacji przez techniki teatralne, prowadzenia grup teatralnych oraz reżyserowania spektakli. To dopiero początek wspólnych działań. Razem z młodzieżą, placówkami edukacyjnymi, uczelniami i organizacjami pozarządowymi będziemy na bieżąco partycypacyjnie tworzyć adekwatny do rzeczywistych potrzeb program szeroko pojętej edukacji kulturalnej w szkołach.
Miasto kolejny raz jest współorganizatorem Ogólnopolskiej Konferencji Samorządu i Oświaty „Edukacja Przyszłości”. Jednym z tematów, które będą podczas tego spotkania poruszane, jest wsparcie uczniów z orzeczeniami, których liczba z roku na rok wzrasta. Jak Lublin sobie z tym radzi?
Od wielu lat należymy do największych w kraju ośrodków szkolnictwa specjalnego. Mamy rozbudowaną sieć wyspecjalizowanych placówek, zapewniając możliwość edukacji dzieciom i młodzieży ze wszystkimi rodzajami niepełnosprawności na każdym etapie kształcenia, począwszy od zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, poprzez przedszkole, szkoły podstawowe, po szkolnictwo ponadpodstawowe. Prowadzone przez nas jednostki zapewniają nie tylko profesjonalną opiekę wychowankom o specjalnych potrzebach, ale przede wszystkim prowadzą wszechstronną pracę edukacyjną, terapeutyczną, rewalidacyjną i rehabilitacyjną, wspierając ich indywidualny rozwój. Liczba dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami uczęszczających do miejskich placówek wynosi blisko 2,4 tys. Mamy oddziały integracyjne w szkołach podstawowych i przedszkolach. W jednostkach organizowane jest wczesne wspomaganie rozwoju. Wspieramy uczniów z niepełnosprawnościami także poprzez sieć poradnictwa psychologio-pedagogicznego. W Lublinie realizujemy również program, którego celem jest udzielanie wsparcia rodzinom, zapewniając wieloaspektową i kompleksową pomoc dziecku z niepełnosprawnością w okresie od urodzenia do rozpoczęcia nauki w szkole. Pracujemy nad utworzeniem Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą (SCWEW), którego zadaniem jest poszerzenie kompetencji kadry szkół ogólnodostępnych oraz zapewnienie jej wsparcia w zakresie wdrażania edukacji włączającej i pracy z grupą zróżnicowaną. Staramy się o dofinansowanie drugiej edycji tego działania. W ramach projektów współfinansowanych ze środków europejskich realizowane są również szkolenia dla nauczycieli w zakresie pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, a także pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla dzieci i młodzieży w formie zajęć rozwijających zdolności poznawcze z elementami terapii słuchowej, indywidualne zajęcia wspierające z psychologiem, zajęcia o charakterze terapeutycznym oraz rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne.