Zmiany organizacyjne w Urzędzie Miasta Tarnobrzega weszły w życie 1 października. Jak wyjaśnia magistrat, są wynikiem analizy pracy urzędu, jaką przeprowadził po objęciu stanowiska Łukasz Nowak, nowy prezydent. Do tych zmian należało oddzielenie spraw kultury, sportu i turystyki od edukacji i zdrowia; oddzielenie spraw obywatelskich od bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego oraz powołanie na wiceprezydenta, który w strukturze odpowiada za gospodarkę komunalną, sprawy obywatelskie, edukację i zdrowie, zamówienia publiczne, urząd stanu cywilnego, za sprawy kontroli i informatyki. Od maja do października prezydent pracował bez zastępcy.
Od 1 grudnia nowa organizacja obowiązuje również w Urzędzie Miasta Legionowo. Tutaj zmiany miały inny charakter – aktualny regulamin wprowadził głównie nieistniejące wcześniej stanowiska, m.in. urbanisty, architekta i koordynatora ds. sportu. Wprowadzono również podział wydziałów na referaty. Jak zapewnia ratusz, reorganizacja nie skutkowała zwolnieniami.
Bogdan Kiełbasiński, prezydent Legionowa
Przez pół roku bacznie przyglądaliśmy się pracy poszczególnych komórek organizacyjnych, rozmawialiśmy z urzędnikami, weryfikowaliśmy zgłaszane trudności i diagnozowaliśmy słabe ogniwa. Układaliśmy szczegółowy plan rozwoju miasta i analizowaliśmy każdy element funkcjonowania urzędu, oceniając jednocześnie efekty pracy poszczególnych komórek organizacyjnych. Jesteśmy przekonani, że zmiany usprawnią nasze działanie. Inne potrzeby w Legionowie były kilka czy kilkanaście lat temu, inne są dziś. Realizację istotnych zadań trzeba przyspieszyć, w innych obszarach lepiej skoordynować pracę, inaczej podzielić obowiązki, wyznaczyć zespoły i ich liderów, którzy w całości wezmą odpowiedzialność za konkretne obszary. Dlatego utworzyliśmy Wydział Środowiska i Ekologii, nad którym czuwa naczelnik, a w nim referaty, w których za realizację poszczególnych projektów odpowiadają kierownicy. Niektórym sprawom w mieście, choćby dotyczącym zagospodarowania przestrzeni czy terenów zielonych, trzeba przyjrzeć się szerzej niż w ostatnich latach. Potrzebni są specjaliści, którzy w sposób bardzo spójny, ale i całościowy wezmą za nie odpowiedzialność, stąd nowe funkcje: miejski architekt zieleni, koordynator ds. sportu szkolnego czy urbanista. Wszystkie zmiany, które wprowadzamy, mają jeden cel – lepsze funkcjonowanie urzędu w każdym z obszarów, które wspólnie z mieszkańcami wyznaczyliśmy jako priorytetowe.
Łukasz Nowak, prezydent Tarnobrzega
Wprowadzone zmiany usprawniły funkcjonowanie urzędu, uporządkowały zakresy obowiązków pracowników i pozwoliły na łatwiejszy przepływ informacji. Wydział Edukacji, Zdrowia i Sportu miał bardzo rozległy zakres działania. Problemy edukacji są niezwykle ważne dla funkcjonowaniu miasta, dlatego edukacja oraz zdrowie pozostały jako sprawy wiodące w wydziale, a te związane z kulturą, sportem i turystyką trafiły do nowego Wydziału Promocji, Kultury, Sportu i Komunikacji Społecznej. To wydaje się bardziej logiczne i uporządkowane, ponieważ promocja, kultura, sport, turystyka oraz komunikacja społeczna to dziedziny, które się wzajemnie przenikają. Zauważyłem, że kompetencje tych dwóch wydziałów przenikały się, co za tym idzie, były problemy z prowadzeniem dokumentacji poszczególnych spraw, jak i z samym ich koordynowaniem. Z kolei kwestie bezpieczeństwa, współpracy ze służbami mundurowymi, sprawna komunikacja kryzysowa – to dziś priorytet w województwie podkarpackim, położonym blisko granicy, dlatego zostały one oddzielone od spraw obywatelskich.
Tekst ukazał się w 1/2025 numerze „Wspólnoty”