W samorządach

UMOWY PPK W JEDNOSTKACH SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO – JEŚLI UPŁYWA ICH TERMIN, TO CO DALEJ? 
KLUCZOWE ASPEKTY, PRAKTYCZNE WSKAZÓWKI.

Jednostki Samorządu Terytorialnego są w PPK już od 1 stycznia 2021 r. Zdążyliśmy się już z PPK zaprzyjaźnić, zrozumieć i wspierać ideę ich funkcjonowania. Tym razem będziemy mierzyć się z tematem ciągłości umów o zarządzanie PPK w kontekście kończących się terminów ich trwania dla firm z sektora finansów publicznych, które zawarły je na czas określony.

Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) – to jeden z najbardziej istotnych elementów długoterminowego oszczędzania na emeryturę w Polsce. PPK daje świetną okazję, aby zacząć oszczędzać, a przy tym zyskać dodatkowy bonus i od pracodawcy i od Państwa. Gromadzone oszczędności mają charakter prywatny i podlegają dziedziczeniu. Są więc zabezpieczeniem na przyszłość dla nas i naszych rodzin.

Zachowanie ciągłości umów PPK z Pekao TFI w JST jest istotnym elementem zapewniającym stabilność systemu oszczędzania dla pracowników i przez pracowników. Przerwy w umowach mogą ten proces zakłócać i wpływać negatywnie na postrzeganie pracodawcy w oczach pracowników samorządowych.

Na kluczowe pytania związane z tematem wygasających umów o zarządzanie PPK w jednostkach samorządowych, tych placówek/firm które nie zawały umowy na czas nieokreślony, odpowie Państwu Alicja Wicher, ekspert ds. programów emerytalnych w Pekao TFI.

Czy wszystkie podmioty z sektora finansów publicznych mają zawarte umowy na czas oznaczony?

Nie wszystkie JST mają zawarte umowy o zarządzanie PPK na czas określony. W przypadku zawarcia umowy o zarządzanie PPK jeszcze w 2020 roku (z zastrzeżeniem, że wejdzie ona w życie najwcześniej 1 stycznia 2021 r.) nie było zakazu zawarcia tej umowy na czas nieoznaczony.

Do końca 2020 roku obowiązywała ustawa z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej „poprzednia ustawa Pzp”), której zgodnie z art. 4 pkt 4 tej ustawy nie stosowało się do umów z zakresu prawa pracy, w tym umów o zarządzanie PPK.

Co się zmieniło po 1 stycznia 2021 r.?

Od 1 stycznia 2021 r. weszła w życie nowa ustawa z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: „ustawa Pzp”). Katalog wyłączeń jej stosowania został przedstawiony m.in. w art. 11 ustawy Pzp. Zgodnie z art. 11 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp przepisy tej ustawy nie mają zastosowania do umów z zakresu prawa pracy. Warto zwrócić uwagę, że w przepisie tym nie objęto wyłączeniem ze stosowania ustawy Pzp umów o zarządzanie PPK (jak to było do końca 2020 roku przewidziane w art. 4 pkt 4 poprzedniej ustawy Pzp). Brak stosowania ustawy Pzp do tych umów, ale w ograniczonym zakresie, przewiduje natomiast art. 7 ust. 2a ustawy o PPK, który również wszedł w życie 1 stycznia 2021 r. Zgodnie z art. 7 ust. 2a ustawy o PPK do umów o zarządzanie PPK oraz umów o prowadzenie PPK nie stosuje się przepisów ustawy Pzp, jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż progi unijne, o których mowa w art. 3 ust. 1 tej ustawy.

Jak JST mogą sprawdzić wartość zamówienia w kontekście progów unijnych?

To proste. Na www.pekaotfi.pl przygotowaliśmy dla JST „Kalkulator szacowania wartości zamówienia względem progów unijnych”. Wystarczy wejść na naszą stronę i sprawdzić wartość zamówienia:

https://pekaotfi.pl/produkty/ppk/ppk-dla-samorzadow#progi-unijne

Dla przypomnienia w przypadku zamówień na zarządzanie PPK, chodzi tu o zamówienia, których wartość, bez VAT, oszacowano na poziomie niższym niż próg unijny, który wynosi:

- 143 000 euro – w przypadku zamówień udzielanych przez instytucje administracji centralnej,

- 221 000 euro w przypadku zamówień udzielanych przez instytucje zamawiające poniżej szczebla centralnego.

Czy konieczne jest zawieranie nowych umów o zarządzanie PPK, czy można aneksować istniejące?

Można aneksować istniejące umowy, jeżeli będziemy kontynuować współpracę z dotychczasowym dostawcą usług PPK. Z zastrzeżeniem, że z powyższego rozwiązania (bez przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego) można skorzystać w sytuacji, gdy - po ustaleniu wartości zamówienia na zarządzanie PPK - okaże się, że do danej umowy o zarządzanie PPK nie stosuje się ustawy Pzp. Jeżeli zdecydujemy się na podpisanie umowy z nową instytucją finansową, konieczne będzie zawarcie nowej umowy. Nie należy jednak demonizować ewentualnego procesu zawarcia nowej umowy, jest on stosunkowo łatwy. Warto jednak pamiętać, że przede wszystkim liczy się interes pracowników oszczędzających w PPK a nie wygoda pracodawcy. Więc jeśli można coś poprawić, nie należy rezygnować.

Czy podejmując decyzję będziemy kierować się tymi samymi kryteriami, jak przed czterema laty?

Wtedy wszyscy uczyliśmy się programu oraz związanych z nim praw i obowiązków. Nie było w zasadzie poza ogólnymi, wskazanymi w ustawie kryteriami, innych czynników decydujących o wyborze tej lub innej instytucji finansowej. Cztery lata temu ocenialiście nas Państwo na podstawie posiadanego doświadczenia, proponowanych warunków zarządzania programem, efektywności w zarządzaniu aktywami na bazie podstawowych jednostek uczestnictwa, ponieważ nie było aktywów zgromadzonych w funduszach zdefiniowanej daty (PPK). Kierowaliście się najlepiej rozumianym interesem pracowników. Nie zawsze dobierane indywidulanie i stosowane w zapytaniach ofertowych kryteria były zrozumiałe i racjonalne, niekiedy bywały absurdalne, ale właśnie tak często bywa na początku, kiedy trudno jest znaleźć mocne punkty zaczepienia.

A obecnie?

Obecnie jesteśmy w zupełnie innym miejscu. Mogą nas Państwo ocenić na bazie wspólnie spędzonych czterech lat, serwisu jaki dla Państwa świadczymy, wspólnego rozwiązywania pojawiających się indywidualnych przypadków, których regulacje nie przewidziały i nie podały na nie recepty Wypracowaliśmy dla Państwa pracowników świetne wyniki. Nie dopuściliśmy i nie dopuścimy do tego, aby i uczestnik programu i pracodawca nie uzyskał odpowiedzi na pojawiające się pytania. Udoskonaliliśmy systemy i oczywiście podnieśliśmy nasze kwalifikacje. Uczestniczymy w wydarzeniach promujących długoterminowe oszczędzanie. To co dla nas i dla Państwa jest istotne, a jednocześnie potwierdza naszą skuteczność to fakt, że staliście się Państwo niekwestionowanym odbiorcą sukcesów, które jako instytucja finansowa odnosiliśmy od początku, a które potwierdzone zostały licznymi nagrodami. To dla Państwa z największą dumą odebraliśmy prestiżowe nagrody Alfa 2023 r. Analiz Online, w tym w kategorii „Najlepsze fundusze PPK”. Oprócz tego Pekao PPK SFIO został uhonorowany „Złotym Portfelem” w kategorii „Najlepszy fundusz PPK”, prestiżową nagrodą przyznawaną przez Gazetę Giełdy i Inwestorów „Parkiet” za wyniki w 2023 r. Wisienką na torcie była nagroda Alfa 2023 r. Analiz Online w kategorii „Najlepsze TFI”. Rozważając kryteria wyboru dostawcy PPK, z którym będą Państwo chcieli kontynuować prowadzenie PPK, warto skoncentrować się na tym co najważniejsze, czyli na jakości samego PPK, a nie na innych, często pobocznych „dodatkach”. Nasi klienci nie powinni zatem mieć wątpliwości, co do dalszego wyboru.

Czy jednostki samorządowe mające umowę PPK z Pekao TFI (z Żubrem) będą  odpowiednio wcześniej poinformowane o konieczności przedłużenia umowy?

Tak, zadbaliśmy o to. Po zalogowaniu w Serwisie PPK, 30 dni przed upływem umowy, pojawi się komunikat przypominający o tym, z jednoczesnym przyciskiem umożliwiającym zawarcie aneksu do istniejącej UOZ. Proces samego zawierania aneksów nie będzie różnił się od podpisywania UOZ. Również na naszej stronie www.pekaotfi.pl będą dedykowane komunikaty i odpowiednio przygotowane informacje nt. jak sprawnie i bezpiecznie dokonać aneksowania. Zachęcamy Państwa oczywiście, do zawierania tych umów już na czas nieokreślony.

Czy JST mogą liczyć na Państwa pomoc i wsparcie? 

Maksymalne wsparcie w procesie funkcjonowania, obsługi (równie procesu przedłużania umów o zarządzanie) zawsze było, jest i będzie naszą wizytówką. W Pekao TFI zawsze mogą Państwo liczyć na profesjonalne i kompleksowe wsparcie.

A jeżeli nie jestem Państwa klientem, to czy każda z instytucji ma obowiązek informacyjny i czy proponuje takie rozwiązania jak Pekao TFI?

Koncentrujemy się na naszej jakości i naszym profesjonalizmie. Nie umiem odpowiedzieć na pytanie, jak będą ten temat prowadzić inne instytucje, ale zachęcam, aby wykorzystać ten czas i zachęcam do zawarcia umowy o zarządzanie PPK - z najlepszym dostawcą - jakim jest w mojej ocenie Pekao TFI.

Zapraszamy do kontaktu na adres: ppk_info@pekaotfi.pl lub pod numerem telefonu (Alicja Wicher) 517 955 573.


Inwestowanie w fundusz inwestycyjny wiąże się z ryzykami. Jest to materiał reklamowy. Nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego, jak również usługi doradztwa inwestycyjnego oraz udzielania rekomendacji dotyczących instrumentów finansowych lub ich emitentów, a także nie jest formą świadczenia pomocy prawnej. Przed podjęciem decyzji inwestycyjnej należy zapoznać się z prospektem informacyjnym funduszu zawierającym szczegółowy opis tych ryzyk i zwięzły opis praw uczestników, Dokumentem zawierającym kluczowe informacje oraz, w przypadku specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego, Informacją dla klienta alternatywnego funduszu inwestycyjnego, które, wraz z tabelą opłat i sprawozdaniami finansowymi funduszy/subfunduszy, są dostępne w jęz. polskim u podmiotów prowadzących dystrybucję i na www.pekaotfi.pl. Fundusz nie gwarantuje realizacji założonego celu inwestycyjnego ani uzyskania określonego wyniku inwestycyjnego. Uczestnik funduszu powinien mieć świadomość możliwości osiągnięcia zysku ale także poniesienia straty przynajmniej części zainwestowanych środków. Indywidualna stopa zwrotu z inwestycji zależy m.in. od wysokości opłat (manipulacyjnych, za zarządzanie) oraz podatku od dochodów kapitałowych. Pekao Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A. działa na podstawie zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego, a także zostało wpisane do ewidencji PPK.

 

 

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane