W samorządach

Sopot: miasto przebuduje kolejną ulicę na woonerf

Ul. Bema w Sopocie. Fot. UMS

Dzięki modernizacji ulic Pułaskiego i Bema powstanie woonerf, czyli strefa bez tradycyjnego podziału na jezdnię i chodnik – piesi i rowerzyści będą mieli pierwszeństwo na całej szerokości ulicy.

Miasto otrzymało dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Ponad 4 mln zł to kwota, dzięki której już jesienią rozpocznie się przebudowa ulic Bema i Pułaskiego.  Projekt zakłada przebudowę pasa drogowego ulic Pułaskiego i Bema wraz z infrastrukturą podziemną. Długość przebudowywanego odcinka to 490 m. Wszystkie nawierzchnie będą wykonane ze szlachetnej, kamiennej kostki, a całość zwieńczą nowe nasadzenia zieleni, w tym drzew różnych gatunków (głóg dwuszyjkowy, lipa drobnolistna, klon pospolity).

– Obecnie jesteśmy na etapie kompletowania dokumentacji technicznej i wkrótce powinniśmy otrzymać pozwolenie na budowę – mówi Michał Banacki, wiceprezydent Sopotu. – Prace najprawdopodobniej rozpoczniemy we wrześniu, tak by zakończyć je przed przyszłorocznym sezonem letnim.

Inwestycja będzie współfinansowana z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Kwota dofinansowania wynosi 4 144 085,60 zł. W przypadku wystąpienia oszczędności Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg zwiększy dofinansowanie do wysokości 5 mln zł. Szacunkowy koszt inwestycji to 10 mln zł.

Dzięki modernizacji ulic Pułaskiego i Bema powstanie czwarty sopocki woonerf, czyli strefa bez tradycyjnego podziału na jezdnię i chodnik, gdzie piesi i rowerzyści mają pierwszeństwo na całej szerokości ulicy. Poza tym, że pełni ona funkcję komunikacyjną, jest jednocześnie przyjazną przestrzenią publiczną.

Pierwszy woonerf w Sopocie został oddany do użytku w czerwcu 2022 roku, w kwartale ulic Parkowa – Kordeckiego – al. Wojska Polskiego – Kilińskiego. Kolejne powstały na ulicach Kolejowej i Sobieskiego. Słowo „woonerf” pochodzi z języka holenderskiego i w wolnym tłumaczeniu oznacza „ulicę do mieszkania”. Termin określa sposób projektowania ulicy w strefie zurbanizowanej w taki sposób, aby przy zachowaniu podstawowych funkcji ulicy położyć szczególny nacisk na uspokojenie ruchu. Idea woonerven pojawiła się w latach 70. XX wieku w Holandii.

na podst. inf. UM Sopot

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane