Rada Miejska w Czechowicach-Dziedzicach powołała Gminną Radę Seniorów oraz nadała jej statut w brzmieniu określonym w załączniku nr 1 do uchwały. Przepisem § 6 Statutu Gminnej Rady Seniorów, stanowiącego załącznik nr 1 do uchwały Rada Miejska przyjęła, iż w skład Rady mogą zostać wybrani przedstawiciele seniorów, którzy ukończyli 60 lat, zamieszkali na terenie gminy i uzyskali poparcie 15 osób o tym samym statusie oraz przedstawiciele środowisk senioralnych, przez które uchwała rozumie: podmioty działające na rzecz osób starszych, w szczególności organizacje pozarządowe oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, prowadzące działalność na rzecz seniorów na terenie Gminy Czechowice -Dziedzice (§ 2 pkt 2 załącznika nr 1).
Tymczasem należy zauważyć, że ustawa określa katalog podmiotów uprawnionych do zasiadania w Radzie Seniorów. Zgodnie z art. 5c ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym gminna rada seniorów składa się z przedstawicieli osób starszych oraz przedstawicieli podmiotów działających na rzecz osób starszych, w szczególności przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz podmiotów prowadzących uniwersytety trzeciego wieku. Tym samym tworzenie takiego katalogu ponownie, dodatkowo, w drodze aktu niższego rzędu i w sposób sprzeczny z ustawą, należy uznać za istotne naruszenie prawa. Ponadto wprowadzenie powyższym przepisem uchwały ograniczenia w postaci konieczności uzyskania przez kandydata na członka Rady odpowiedniego wieku również stoi w sprzeczności (choć z innych powodów) z przepisem art. 5c ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym, który takich ograniczeń wiekowych nie zawiera. Zgodnie z ustawą w skład rady seniorów mają wchodzić przedstawiciele – zarówno osób starszych, jak i organizacji działających na rzecz osób starszych – którzy niekoniecznie przecież muszą być osobami starszymi. Mogłoby się więc zdarzyć, że osoba ubiegająca się o kandydaturę w Radzie Seniorów – z powodu np.: sprawowania przedstawicielstwa w organizacji pozarządowej działającej na rzecz osób starszych – mimo że spełnia przesłanki ustawowe – nie mogłaby – z powodu braku odpowiedniego wieku wymaganego uchwałą (aktem podustawowym) – w skład tej Rady być powołaną (por. m.in. wyrok WSA w Gliwicach z 2 czerwca 2015 roku, sygn. akt IV SA/Gl 979/14, e – Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych).
W konsekwencji Rada Miejska, wprowadzając cenzus wieku (60 lat) dla kandydatów na członka Rady Seniorów, jak również pozbawiając Radę Seniorów reprezentacji podmiotów prowadzących uniwersytety trzeciego wieku, w sposób istotny zmodyfikowała treść tego przepisu ustawy, co stanowi istotne naruszenie prawa.
(Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody śląskiego z 1 kwietnia 2016 r., nr NPII.4131.1.161.2016)