W samorządach

Sejm naprawi ustawę śmieciową

Trwają prace nad oczekiwaną nowelizacją ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Projekt, przygotowany przez podkomisję ds. monitorowania gospodarki odpadami, uwzględnia najczęściej zgłaszane przez gminy i przedsiębiorców problemy. Zmiany są porządkujące i techniczne. Nie uwzględniają np. wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 28 listopada 2013 r., który orzekł o konieczności uzupełnienia przez ustawodawcę art. 6k o określenie maksymalnej wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Oto najważniejsze zapisy nowelizacji:

 

1.      W art. 2 zostały wprowadzone zmiany doprecyzowujące pojęcie właściciela nieruchomości, wskazano, na kim ciążą obowiązki w przypadku gdy kilka podmiotów równocześnie spełnia definicję właściciela nieruchomości.

 

2.      Doprecyzowano obowiązki gmin w zakresie sporządzania corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi. Analiza taka ma zostać sporządzona do 31 marca  za poprzedni rok kalendarzowy i będzie podlegać publicznemu udostępnieniu na stronie BIP urzędu gminy.

 

3.      Doprecyzowane zostało pojęcie punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych (PSZOK) poprzez wskazanie, że ma on stacjonarny charakter (mobilne formy zbierania odpadów nie mogą być potraktowane jako wypełnienie obowiązku utworzenia PSZOK przez gminę).

 

4.      Jednocześnie określono minimalny zakres odpadów komunalnych przyjmowanych przez PSZOK: przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, odpady zielone, popiół z palenisk domowych oraz odpady budowlane i rozbiórkowe stanowiące odpady komunalne, a także odpady, które dodatkowo mogą zostać określone w rozporządzeniu wydanym przez Ministerstwo Środowiska. Obowiązkiem selektywnego zbierania objęto popiół z palenisk domowych, aby nie był usuwany łącznie ze zmieszanymi odpadami komunalnymi, co powoduje ich zanieczyszczenie i trudności z eksploatacją instalacji do sortowania odpadów (np. nadmierne pylenie lub oblepianie urządzeń).

 

 

5.      Przy ustalaniu stawek opłat za gospodarowanie odpadami nastąpi odwrócenie podejścia. Dotychczas podstawową była stawka za odpady niepoddane segregacji, w przypadku selektywnego zbierania miała być ustalona niższa opłata. Nowelizacja przyjmuje, że wzorcową jest stawka za odpady zbierane selektywnie (to będzie zresztą obowiązkiem właścicieli nieruchomości, a nie ich dobrą wolą). W przypadku nieprzestrzegania obowiązku stosowana będzie wyższa, „sankcyjna” stawka opłaty.

 

6.      Doprecyzowano zagadnienia związane z uiszczaniem opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i składaniem deklaracji. W przypadku zmiany miejsca zamieszkania w trakcie miesiąca opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz każdej z gmin ponosić się będzie proporcjonalnie do czasu zamieszkania na terenie danej gminy. Jednocześnie projekt rozstrzyga problem ponoszenia opłaty w przypadku prowadzenia w części lokalu mieszkalnego biurowej działalności gospodarczej (taka działalność z reguły nie powoduje zwiększenia ilości odpadów) – nie będzie pobierana odrębna opłata za gospodarowanie odpadami, ale wyłącznie opłata ustalona z tytułu zamieszkiwania.

 

7.      Wyłączona została konieczność składania nowej deklaracji w przypadku zmiany stawki opłaty – w takim przypadku ustalenie nowej wysokości opłaty będzie następowało w drodze korekty deklaracji dokonanej z urzędu przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Tylko w przypadku złożenia sprzeciwu właściciel nieruchomości będzie obowiązany do złożenia nowej deklaracji.

 

8.      W przypadku, gdy związek międzygminny przejmuje zadania gminy, o których mowa w art. 3 ust. 2, w zakresie opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, które stanowią dochód związku międzygminnego, zarządowi związku międzygminnego będą służyły uprawnienia organów podatkowych.

 

9.      Zrezygnowano z przepisów szczególnych w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach czyniących organem egzekucyjnym w sprawach egzekucji administracyjnej należności pieniężnych z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Oznacza to powrót do ogólnych zasad wynikających z ustawy z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (DzU z 2012 r., poz. 1015 z późn. zm.). Zasadniczo organem egzekucyjnym uprawnionym do stosowania wszystkich środków egzekucyjnych, w egzekucji administracyjnej należności pieniężnych, jest naczelnik urzędu skarbowego, organami egzekucyjnymi mogą też być prezydenci niektórych miast.

 

10.  W związku z licznymi skargami mieszkańców dotyczącymi ustalania przez część gmin zbyt rzadkiego odbierania odpadów lub nieracjonalnych limitów, w art. 6r wprowadzono niezbędne doprecyzowania. Zasadą jest, że w zamian za opłatę gmina zapewnia właścicielom nieruchomości pozbywanie się wszystkich rodzajów odpadów komunalnych, chociaż usługi te gmina może świadczyć nie tylko poprzez odbieranie odpadów bezpośrednio z terenu nieruchomości, ale również przez przyjmowanie odpadów przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych oraz zapewnianie przyjmowania tych odpadów w inny sposób (np. pojemniki ustawione w miejscach publicznych). Jednocześnie w przypadku niektórych odpadów dopuszcza się ograniczenie ilości (dotyczy odpadów zielonych, opon, odpadów wielkogabarytowych oraz odpadów budowlanych i rozbiórkowych stanowiących odpady komunalne) odbieranych z nieruchomości lub przyjmowanych przez PSZOK-i.

 

11.  Na prowadzącego regionalną instalację do przetwarzania odpadów komunalnych został nałożony obowiązek zawarcia umowy na zagospodarowanie odpadów zielonych z punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych. Doprecyzowano też, iż instalacja regionalna lub zastępcza jest obowiązana zawrzeć umowę lub przyjmować odpady komunalne w granicach posiadanych mocy przerobowych. Na prowadzącego regionalną instalację został nałożony nowy obowiązek przekazywania przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne od właścicieli nieruchomości lub gminie, z którymi ma zawarte umowy, informacji o odpadach, które poddał procesowi przygotowania do ponownego użycia, recyklingu lub przekazał w tym celu innemu posiadaczowi odpadów.

 

12.  W zakresie sprawozdawczości – zmniejszy się częstotliwość składania sprawozdań przez przedsiębiorców odbierających odpady komunalne – z kwartalnych na półroczne, poziomy mają być wyliczane w sprawozdaniu składanym za drugie półrocze.

 

13.  W art. 14 ustawy z 24 czerwca 1994 r. o własności lokali dodany został kolejny punkt wyszczególniający, że na koszty zarządu nieruchomością wspólną składa się w szczególności opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi, tak aby jednoznacznie wydatki z tego tytułu ponoszone przez osobę sprawującą zarząd nieruchomością wspólną zostały pokryte przez wspólnotę.

TAGI: gospodarka odpadami, odpady komunalne, ustawa o porządku i czystości w gminach, sejm,

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane