Najistotniejsze zmiany proponowane w projekcie ustawy dotyczące egzaminów, to m.in. przedłużenie na trzy kolejne lata szkolne braku wymogu uzyskania 30% punktów możliwych do uzyskania z jednego wybranego przedmiotu dodatkowego na egzaminie maturalnym; wprowadzenie funkcji egzaminatora-weryfikatora (egzaminatora drugiego sprawdzania) i operatora pracowni informatycznej, jako osób biorących udział w przeprowadzaniu egzaminów zewnętrznych, w celu zapewnienia wysokiej jakości sprawdzania i oceniania prac egzaminacyjnych; wprowadzenie możliwości wniesienia na salę egzaminacyjną urządzenia telekomunikacyjnego wyposażonego w aplikację monitorującą stan zdrowia zdającego.
Zmiany dotyczące programów nauczania zakładają wprowadzenie od 1 września 2025 r. wymogu oznaczenia w programie nauczania dopuszczonym do użytku w szkole treści nauczania wykraczających poza zakres ustalony w podstawie programowej. Celem tej zmiany jest zapewnienie, aby szkolne zestawy programów nauczania nie były przeładowane
Zmiany dotyczące podręczników obejmują wprowadzenie obowiązku zapewnienia cyfrowych odzwierciedleń podręczników w postaci papierowej w przypadku wszystkich podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego. Wymóg ten ma na celu zapewnienie uczniom dostępu do zakupionego podręcznika w obu postaciach – papierowej i cyfrowej.
Projekt zakłada również wzmocnienia roli badań edukacyjnych w polityce oświatowej. Zmiany obejmują m.in. wprowadzenie obowiązku udziału przedszkoli, szkół i placówek w realizowanych na podstawie art. 94ba ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty krajowych i międzynarodowych badaniach edukacyjnych. Jednoczenie projekt przewiduje dobrowolność udziału dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym, uczniów, wychowanków i nauczycieli w tych badaniach. Projekt umożliwia także Instytutowi Badań Edukacyjnych korzystanie z danych zgromadzonych w systemie informacji oświatowej, SIOEO i SIOEZ. Dzięki temu możliwe będzie skuteczniejsze realizowanie zadań zleconych Instytutowi Badań Edukacyjnych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
W projekcie zaproponowano uproszczenie i przyspieszenie procedury tworzenia i likwidacji oddziałów specjalnych w podmiotach leczniczych; przewidziano możliwość dostępu do prowadzonej przez Ministra Edukacji Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej również przez inne podmioty, niż tylko szkoły i placówki, funkcjonujące w ramach systemu oświaty i go wspierające; uregulowano nowy system teleinformatyczny (art. 44e) wspierający realizację przez szkoły i placówki zadań związanych z rozpoznawaniem potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów, planowaniem i realizacją działań mających na celu realizację tych potrzeb, a także oceną efektywności tych działań; zaproponowano zmianę organu wydającego zgodę na prowadzenie w szkole i placówce eksperymentu pedagogicznego z zakresu kształcenia ogólnego – będzie to kurator oświaty. Zmiana ta ma sprzyjać decentralizacji procesu decyzyjnego i przyczynić się do skrócenia czasu rozpatrywania i wydawania decyzji w tym zakresie. Zmiana nie dotyczy szkół artystycznych oraz wydawania decyzji dotyczących kształcenia zawodowego.
Uproszczono również procedury wprowadzania zmian do podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych.
Zaproponowano zmianę sposobu określenia kwoty dofinansowania kosztów kształcenia młodocianych pracowników i zasad przyznawania tego dofinansowania. Proponuje się, aby pracodawca otrzymywał 75% kwoty dofinansowania za 36 miesięcy nauki zawodu u pracodawcy i przystąpienie młodocianego pracownika do egzaminu zawodowego lub czeladniczego, a także 25% kwoty dofinansowania za efekt tego kształcenia tj. za zdany egzamin.
Umożliwiono przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych dla uczniów przechodzących ze szkoły danego typu do innej szkoły tego samego typu.
Projekt ustawy zostanie w najbliższych dniach skierowany do dalszych prac w parlamencie.
Źródło: MEN