Nowy projekt ma oferować specjalistyczne szkolenia oraz materiały edukacyjne wspierające jakość i efektywność całego procesu zakupowego. Co więcej, ma oferować nie tylko wąskie spojrzenie na ustawowe procedury, ale podpowiadać jak rozstrzygać kwestie okołozamówieniowe, czyli to, co zdarza się jeszcze przed publikacją ogłoszenia oraz później niż podpisanie umowy.
Niewątpliwie inicjatywa UZP cieszy, bo merytoryczne i praktyczne szkolenia stacjonarne i online, konferencje, różnego rodzaju seminaria oraz warsztaty będą przydatne w codziennym rozstrzyganiu licznych zamówieniowych dylematów. Kierowane do wyselekcjonowanych grup urzędników uczestniczących w procedurach zamówieniowych mają być dla nich profesjonalnym wsparciem, pozwalającym na bezpieczne prowadzenie każdego przetargu. Poza szkoleniami urząd zapowiada przygotowanie i udostępnienie obszernych materiałów merytorycznych, będą nawet radiowe podcasty.
Organizatorzy Akademii są otwarci na propozycje tematów szkoleń i innych przedsięwzięć podwyższających kompetencje uczestników zamówień publicznych oraz oczekują podpowiedzi, jakie tematy, a nawet szczegółowe zagadnienia, powinny znaleźć się w programie szkoleniowym.
Obszar zamówień publicznych to ogromna przestrzeń prawna i organizacyjna ze sztywnymi procedurami, gdzie przepisy zderzają z dynamicznym i konkurencyjnym rynkiem. Twórcy Akademii chcą, aby ten newralgiczny aspekt styku administracji publicznej z przedsiębiorcami także był przedmiotem szkoleń. Zamówienia publiczne to przecież obszar, gdzie poza znajomością prawa liczą się umiejętności negocjacyjne oraz praktyczna wiedza dotycząca wszystkich aspektów tego skomplikowanego procesu.
Akademia zapewnia, że będzie otwarta na współpracę z rynkiem, tam zamierza szukać inspiracji do tematów szkoleń i oczekuje konkretnych podpowiedzi. Wsparcie ma pochodzić także ze strony praktycznego wdrożenia funkcjonujących od dawna europejskich ram kompetencyjnych ProcurCompEU. Chodzi o to, że w administracji publicznej często niedoceniane są umiejętności biznesowe, a nawet występuje ich brak. To skutkuje sztywnym prawniczym podejściem do procedur zamówieniowych, bo urzędnicy ponad wszystko chcą być w zgodzie z przepisami. Często udzielanie zamówień jest dodatkowych zajęciem, co może rzutować na brak odpowiednich kompetencji pracownika i skutkuje kosztownymi błędami.
W samorządach są oczekiwania, że Akademia nie będzie sprowadzać się do ogólnych komentarzy i omawiania przepisów. Urzędnicy liczą na prezentacje studiów przypadków, bo chcą poznawać i zderzać się z praktycznymi przykładami trudnych czy konfliktowych sytuacji, a takich jest niemało w przetargach oraz innych procedurach.
PS Informacje o Akademii Zamówień Publicznych są na stronie internetowej: https://www.gov.pl/web/uzp/AZP
*zastępca redaktora naczelnego „Wspólnoty”